در نشست خبری هفته محیط زیست؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، فرماندار شهرستان مبارکه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار گردید، به بند یک اصل ۱۱ قانون اساسی در خصوص محیط زیست اشاره و تصریح کرد: این بند در خصوص سلامت مردم جامعه و محیط زیست تاکید نموده است و این تاکیدات قانونی نشان از موقعیت استراتژیک کشور می باشد.

IMG_2096 copy

 

علی اصغر ذاکری با بیان سیاست های ابلاغی محیط زیست در سال گذشته توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه، گفت: این سیاست ها دارای شش بند مهم از جمله گسترش اقتصاد سبز، فرهنگ و اخلاق زیست محیطی و استفاده صحیح از طبیعت، مدیریت جامع و هماهنگ نظام (هوا ،آب و خاک و تنوع زیستی)،جرم انگاری تخریب محیط زیست ، استفاده از صنعت کم کربن و انرژی پاک و … می باشد .

وی افزود: شهرستان مبارکه به دلیل استقرار ۳۵۰ صنعت کوچک و بزرگ و وجود زاینده رود از حساسیت خاصی برخوردار ست و با تهدید های زیست محیطی نیز روبرو می باشد.

ذاکری گفت: منابع آب های زیرزمینی، آلودگی هوا و خاک تهدیدات جدی شهرستان بوده که با برگزاری کمیته های مرتبط و بررسی موضوع و همچنین بازرسی های مستمر و اهتمام جدی مسئولین شهرستان تا حد زیادی مرتفع گردیده است.

وی با اشاره به استفاده بی رویه ازسموم کشاورزی و کود های شیمیایی در شهرستان افزود: با کشاورزانی که در اصلاح الگوی تولید و ترویج و استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی استاندارد را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

IMG_2057 copy

فرماندار مبارکه با بیان اینکه شهرستان مبارکه با استقرار حدود ۳۵۰ صنعت جزء صنعتی ترین شهرستان های استان به حساب می آید، گفت: خوشبختانه با پیگیری ها و بازرسی های اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آلایندگی هوا نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: بعضی از صنایع شهرستان نیز به مرز صنایع پاک و سبز رسیده اند که امیدواریم با توسعه و حفظ و حراست از فضای سبز ، ترویج فرهنگ درختکاری و تلاش مسئولان شهرستان و توجه صنایع به رعایت استاندارهای زیست محیطی کمتر شاهد آلایندگی صنایع باشیم و به روزی برسیم که شهرستان مبارکه به یک شهرستان سبز تبدیل شود.

ذاکری همکاری خود را با صنایع برای رفع آلایندگی و با اداره حفاظت از محیط زیست برای ارشاد و جلوگیری از افزایش آلایندگی اعلام نمود و گفت: سلامت مردم قابل معامله نیست و سیاست ما حذف آلایندگی فولاد مبارکه و صنایع دیگراست نه افزایش عوارض آلایندگی.

وی افزود: انشالله در آینده نزدیک با تلاش مسئولان محیط زیست شهرستان کمتر شاهد آلایندگی های صنایع باشیم و به روزی برسیم که شهرستان مبارکه به یک شهرستان سبز تبدیل شده باشد.

رئیس اداره حفاظت ازمحیط زیست شهرستان مبارکه از تعامل مسئولان با این اداره تشکر و تصریح کرد: براساس بند ب ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم صنایع ملزم به ارائه خوداظهاری در پایش و صنایعی که قابلیت و ضرورت نصب سیستم پایش آنلاین را دارند باید نسبت به نصب و راه اندازی آن اقدام نمایند و متخلفین مشمول ماده ۳۰ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا می شوند.

IMG_2082 copy

 

افروز باقری گفت: به عنوان مثال واحدهای بیش از ۵۰ نفر، صنایع بزرگ ملزم به پایش آنلاین آلایندگی می باشد، سازمان حفاظت محیط زیست مدافع صنایع استاندارد است.

وی با بیان اینکه طرح همیار محیط زیست در مدارس اجرایی شده است، افزود: بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز در قالب این طرح وظیفه اطلاع رسانی فعالیت های زیست محیطی را در خانواده ها و اقشار جامعه برعهده دارند.

رئیس اداره محیط زیست مبارکه یکی از شروط احداث صنایع جدید در مبارکه را استعلام های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: صنایعی که در شهرستان مبارکه احداث می شوند طبق قانون ملزم به کسب مجوز زیست محیطی از اداره محیط زیست و توجه به استانداردها و سیاست های زیست محیطی می باشند.

وی از رشد ۱۶ برابری پایش و  نظارت مستمر بر واحدهای صنعتی  خبر داد و افزود: در روند پایش و نظارت، کانون های آلودگی مشخص و به صنایع آلاینده اخطار داده خواهد شد که ۸۶ درصد نسبت به رفع آلایندگی اقدام نموده اند و مابقی به مراجع قضایی ارجاع داده شده اند.

باقری گفت: در راستای آموزش زیست محیطی وایجاد حس مسئولیت ومشارکت عمومی مردم درحفاظت ازمحیط زیست ، بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز تحت آموزش همیار محیط زیست قرار گرفتند.

انتهای پیام/