تشکیل جبهه مردمی مبازره با محتوای فساد در فضای مجازی در همین ایام، رسانه ای شد و دست کم در این غفلت و خواب سنگین برخی مسوولان خبر خوشی بود.

مبارکه نا-محمود افشاری/ انسجام در یک مجموعه حاصل نمی شود مگر اینکه همه ارکان و بخش های یک ساختار در قسمت های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حول محوریت یک نقطه ثقل حرکت کنند. این نقطه ثقل در جامعه دینی همان دین و مذهب است. در کشور ما نیز این دین مبین در کنار مکتب متعالی تشیع بهترین ها را برای نیل به همان اتحاد و انسجام ملی و میهنی در دل خود دارد.

حاصل شدن این انسجام و اتحاد منوط به خیلی از عوامل و جان فشانی خیلی از مجاهدت های خاموش و روشن است.
اما مهمترین عنصر در سایه امنیت این روزها و این سال ها که از اتفاق مورد تاکید رهبر فرزانه نیز هست مسئله مهم فرهنگ است.
امنیت فرهنگی نیز در کنار تهدیدات فرهنگی موجود مفهوم مهمتری پیدا می کند.
امنیتی که در این سال ها و با وجود همه تذکرها و هشدار ها به خطر افتاده و مظاهر آن هم در عیان و نهان جامعه و اجتماع پیرامونی به خوبی قابل مشاهده و محسوس است.

نسل جوان به طور خاص و کل ملت ایران اسلامی به طور اعم بواسطه پیروزی انقلاب اسلامی و افتخارآفرینی هایشان در هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار جهانی و تلاش برای خودکفایی در همه زمینه ها، در معرض تهدیدات مختلف از طرف زورگویان عالم قرار گرفته اند و دشمن در جبهه های مختلف نظامی – سیاسی و فرهنگی و … علیه آن ها اقدام می کند.

بدلیل عدم موفقیت دشمن در جبهه های نظامی – سیاسی تلاش می کند که از طریق فرهنگی به استحاله فرهنگی جامعه اسلامی ایران بپردازد.
به خصوص در سال های اخیر که دانشمندان جوان ایرانی در زمینه های علمی و فرهنگی به ویژه هسته ای توفیقات روزافزونی کسب کرده اند دشمن با استفاده از ابزار مختلف فرهنگی به مبارزه با این جوانان غیور پرداخته است و در این زمینه دولتهای متخاصم نیز بودجه لازم را فراهم کرده اند.

*ادامه و در امتداد همان خط…
رهبری معظم انقلاب در امتداد همین خط، نیز با درایت به این تهدید اساسی، بی پرده و در سالیان متمادی و به مناسبت های مختلف به این مهم گوشزد کرده اند.
معظم له تهدیدات فرهنگی را در چند مرحله بیان کرده اند. ایشان این روند را با تعبیرات مختلف “تهاجم فرهنگی”، “شبیخون فرهنگی” و نهایتا “ناتوی فرهنگی” بیان داشته و برای مقابله با این روند لزوم “مهندسی فرهنگی” در برنامه های کشور را نیز مطرح کرده اند.
سال ۱۳۷۰ ایشان در دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی بحث تهاجم فرهنگی را گوشزد می نماید “امروز آرایش تهاجم فرهنگی بسیار خطرناکی علیه انقلاب به وضوح مشاهده می شود زیرا جهان اسلام بیدار و هوشیار شده است. از این رو تهاجم فرهنگی دشمن با گذشته تفاوت بسیار دارد و شکل جدیدی پیدا کرده است و برای مقابله با آن باید با شناخت و آگاهی کامل عمل کنیم.”
در سالیان متمادی نیز به این مهم پرداخته اند. ایشان در دیدار نویسندگان و صاحبنظران و کارکنان رسانه های گروهی عنوان کردند که “اکنون دشمن در سطح وسیعی ابزارهای متعدد خود را در تهاجم به بنیانهای فرهنگی و اعتقادی ملت ایران به کار گرفته است و تحقیر جریان ادب، هنر و فرهنگ انقلابی در کشور و در نتیجه ی آن انزوای عناصر فرهنگی، ادیب و هنرمند و نیز منحرف کردن جوانان مومن از پایبندی متعصبانه به ایمان و اعتقادات خود یکی از اهداف مهم تهاجم فرهنگی است.”
رهبر انقلاب در فرمایشات بعدی خود این روند تهاجم فرهنگی دشمن را به “شبیخون فرهنگی” تشبیه کرده اند و لزوم توجه و مقابله با آن را نیز گوشزد کرده اند.
رهبری در دیدار فرماندهان گردان های عاشورای بسیج بیان می دارند: “کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی انجام می دهد یک شبیخون، غارت و قتل عام فرهنگی است.

*اضافه شدن ولنگاری؛ این بار هم در فرهنگ
امروز اما همه این سطوح بعد از طرح ناتوی فرهنگی در بیان ایشان به ولنگاری فرهنگی رسیده است. این ولنگاری را می توان در فضای مجازی، سینما، پوشش و حجاب و عفاف و حتی کتاب و موسیقی و صداو سیما به عینه مشاهده کرد.
یکی دیگر از این ولنگاری ها همین چند ساعت پیش و در مجلس دهم رخ داد. آنجایی که تعداد کسانی که برای کمیسیون مهم فرهنگی ثبت نام کرده بودند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید. آن هم درست در روز هشدار جدی رهبر انقلاب!
حضور بازیگران در پارتی های شبانه و برخی هم در شبکه های آن طرف آبی، ترویج روزه خواری در شبکه اجتماعی صهیونیستی تلگرام، بی قیدی بی قید و شرط در اینستاگرام و محتوای نامناسب برخی فیلم ها و موارد متعدد دیگر، همه و همه بخشی از زیر بخش های همان ولنگاری فرهنگی است که گویا برنامه درست و درمانی هم برای کنترل یا بهتر شدن وضعیتشان در دست و اقدام نیست.
اگر هم هست دچار دولتی شدن و موازی کاری و اعتبارات اندک و خلاصه هزاران گیر و دار اداری و غیر اداری عادی شده ما ایرانی ها است.
در همین میان اما تشکیل جبهه مردمی مبازره با محتوای فساد در فضای مجازی رسانه ای شد و دست کم در این غفت و خواب سنگین برخی مسوولان خبر خوشی بود.
در آخر اینکه «فرهنگی» که دچار این ولنگاری های پرشمار و لایه لایه است، در نهایت چیزی که از آن نخواهد ماند همان «فرهنگ» است.

انتهای پیام/ صاحب نیوز