معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، محمود اکبری با اشاره به تاریخچه عملکردی فولادمبارکه در تأمین نیاز داخل به ورق های فولادی، افزود: فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز منطقه با سهم 50درصدی از تولید فولاد کشور و در جایگاه یک صنعت مادر و در جهت حمایت از تولید داخلی، همواره این رسالت را دنبال می کند.
وی افزود: تقاضای بازار داخل در سالهای اخیر به دلیل رکود در بخش های محرک مصرف فولاد کشور با افت چشمگیری مواجه شد و از 11.5 میلیون تن در سال 90 به حدود 8.5 میلیون تن در سال گذشته رسید.
اکبری گفت: فولاد مبارکه با توجه به قابلیت ها و توانمندی های خود توانست بخشی از افت تقاضای داخل را از طریق افزایش حضور در بازار صادرات جبران کند و همزمان، واردات فولاد با استفاده از کد تعرفه های 4درصدی فولادهای ممزوج و اختصاص ارز مبادله ای و کاهش شدید قیمت جهانی، به شدت رشد کرد و به 3.7 میلیون تن بالغ شد که رشدی 32 درصدی نسبت به سال قبل داشت.
وی افزود: کاهش شدید قیمت های جهانی و افزایش واردات در کنار افت تقاضای داخل، فشار سنگینی را متوجه فولاد سازهای داخلی کرد به طوری که صنعت فولاد کشور در سال گذشته تنها با 55 درصد ظرفیت خود اقدام به فعالیت کرد.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت : توسعه صنعت فولاد به علت اهمیت استراتژیک آن در توسعه اقتصادی و اشتغال کشور در اهداف سند چشم انداز تا بیش از دو برابر ظرفیت های فعلی هدف گذاری شده است .
وی افزود:با توجه به سرمایه بر بودن این صنعت و وضعیت فعلی فعالان این بخش که برای حفظ بقای خود تلاش می کنند، تحقق این چشم انداز دشوار است.
اکبری گفت: دولت یازدهم از ابتدای سال جاری اقدام به افزایش تعرفه ها از 15درصد به 20درصد و مسدود کردن راههای فرار واردکنندگان از طریق بهره گیری از کد تعرفه های فولادهای ممزوج کرد .
وی گفت: اعمال تعرفه در کنار افزایش اخیر قیمتهای جهانی برای صنعت فولاد کشور امیدبخش است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت : قیمتهای جهانی هنوز با قیمتهای دو سال قبل از آن فاصله زیادی دارد و تداوم پوشش حمایتی تعرفه را امری ضروری و موجه کرده است.
وی گفت: جو روانی حاصل از قیمت های جهانی سبب افزایش نسبی قیمت های داخلی شده و با توجه به نبود تقاضای مؤثر داخلی به نظر می رسد این روند ادامه دار نیست و انتظار ایجاد رونق محسوس در بازار فولاد برای سال جاری دور از دسترس است.
اکبری گفت: توجه به صادرات در کنار تأمین نیاز داخل اجتناب ناپذیر است، همچنان که دولتمردان نیز همواره افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را مورد توجه قرار داده اند.
وی گفت: حضور مؤثر در بازارهای صادراتی قاعده خاص خود را دارد و حمایت بیشتر دولت در این زمینه را می طلبد.
اکبری گفت: یکی از دغدغه های مهم صادرکنندگان تثبیت یا کاهش نرخ دلار در مقابل تورم داخلی است که قیمت تمام شده تولید را افزایش و درآمدهای صادراتی شرکتها را متأثر از این تثبیت می کند.
وی افزود: اگر نرخ دلار 3هزار و 700تومانی در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید همزمان با نرخ تورم داخلی افزایش یافته بود، استراتژی های صادراتی دولت یازدهم بیش از پیش محقق و امکان واردات کالاهای مصرفی و قابل تولید در داخل را محدود می کرد.
فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است.
این مجتمع فولادی با سهم بیش از 50 درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی 200 هزار میلیارد ریال است.
شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود.

انتهای پیام/