مصاحبه با مجتبی درخشان هنرمندی از شهرستان مبارکه که در برنامه یادگار ماندگار رادیو اصفهان حضور داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، مصاحبه تفصیلی با فیلمساز شهرستان مبارکه، مجتبی درخشان به بهانه حضور در برنامه یادگار ماندگار رادیو اصفهان به عنوان فیلمساز مستند:

خودتون را معرفی کنید.

بنده مجتبی درخشان هستم عرض سلام و ادب دارم خدمت خوانندگان محترم، به خصوص همشهری های فهمیم و هنرپرورم.

از چه سالی فعالیت هنری تون رو شروع کردید و در چه عرصه ای فعالیت دارید؟

من فعالیت هنری خودم را از سال 1375 در زمینه گرافیک، عکاسی و تبلیغات شروع کردم و با توجه به علاقه ای که به ساخت فیلم داشتم، وارد این عرصه شدم. در حال حاضر اینجانب مسئول آژانس تبلیغات و تولید فیلم دید برتر هستم و همچنین مدیر انجمن فیلم و رسانه کانون بسیج هنرمندان شهرستان مبارکه و نیز مسئول تحلیل و بررسی آثار هنری و در زمینه تدریس در رشته های فیلمسازی و عکاسی هم مشغول هستم و در زمان حضور دفتر انجمن سینمای جوان در شهرستان، مدیریت آن را به عهده داشتم.

چی شد که علاقمند به فعالیت در حوزه فیلمسازی شدید؟

به لحاظ ویژگی هایی که در فیلم وجود داره و فیلم تلفیق و آمیخته ای هست از هنرهای مختلف، که به سبب همین ماهیت، می تواند بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند و قطعا بیشترین اثر بخشی را هم داشته باشد؛ به این دلیل وارد عرصه تولید فیلم شدم.

درباره اولین تجربه خودتون در زمینه فیلمسازی بگید.

به خاطر نوع فعالیت شغلی ای که داشتم یعنی تبلیغات و روابط عمومی، اولین کار خودم را در قالب یک فیلم صنعتی در سال 77 در مجموعه سایپا تولید کردم.

DSC_0271 copy copy

در زمینه شروع فعالیتتون در حوزه فیلم مستند بیشتر توضیح بدید.

شروع تجربه ام در این خصوص، برمیگرده به سال 81 که به دلیل اتفاقات و مسائل پیش آمده آن زمان در شهر اصفهان و بحران صندوقهای قرض الحسنه؛ مستندی در این باره توسط استاد گرانقدرم، فیلمساز ارزشی و مستند ساز برگزیده کشور، جناب آقای محسن قیصری ساخته شد که بنده افتخار همکاری و تلمذ در خدمت ایشان را داشتم و زمینه ای شد برای فعالیتهای بعدی من در این حوزه.

به نظر شما به عنوان یک هنرمند، یک اثر هنری خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ببینید هر هنرمندی اثری را خلق می کند تا در قالب آن بتواند محتوا و پیامی را شکل بدهد و با آن اثر هنری نگاه، شناخت و برداشت خود نسبت به موضوعی را به سایرین منتقل کند و انگیزه و گرایش آن در انتخاب نوع قالب مناسب در جهتی هست که بهترین ارتباط را با مخاطب ایجاد کند تا اثر بخشی کافی و کارآمد را در جهت رسیدن به اهداف خالق اثر داشته باشد که در این راستا دگراندیشی و نگاه متفاوت هنرمند به موضوعات، حایز اهمیت است.

 

شما چه نوع نگاهی به موضوعات و مسائل پیرامون خودتون دارید؟

این نوع نگاه، ارتباط مستقیم داره به ذائقه و هویت هنری هر شخص بعنوان منبع خلاقیتی که در آن جریان دارد، نگاه من به اطرافم نیرویی هست در پاسخ به حس کنجکاوی و درک چرائی مسائل که در وجودم هست.

پس گرایش شما به فعالیت در عرصه مستند هم بر اساس هیمن تعریف است؟

بله، دقیقاً؛ در بین هنرهای مختلف این فیلم هست که میتواند به لحاظ پاسخ گویی صریح و مناسب به پرسشها، نیاز مخاطب را تأمین کند و با ایجاد فضایی ملموس و برانگیخته کردن حس همذات پنداری، بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند؛ ولی این انتقال و تفهیم اطلاعات و پاسخگوئی، با توجه به نوع ساختار فیلم ها می تواند از حیث ارتباط و میزان اثربخشی و باورپذیری با هم متفاوت باشند.

منظور شما تفاوت بین فیلم داستانی و مستند هست؟

بله، مثلا یک فیلم در ژانر داستانی با انتخاب داستان خوب، تولید حرفه ای، جذابیت و بازی خوب بازیگر، تکنیکهای سینمایی و جلوه های ویژه می تواند در رسیدن به یک ارتباط خوب با مخاطب موفق باشد؛ ولی درباره مستند کار یک مقداری سخت است، چرا که شما در مستند فقط با واقعیات و بیان آنها روبرو هستند.

یک فیلمساز مستند علاوه بر آگاهی به علم و اصول فیلمسازی، باید بتواند عاری و فارغ از جذابیت های فیلم داستانی، بازی بازیگر و جلوه های ویژه، فیلم را پیش برده و موضوع رابیان کند.

 

به نظر شما کدامیک از این فیلم  ها می توانند از حیث اثر بخشی در سطح جامعه کارآمد تر باشند، داستانی یا مستند؟

قطعاً فیلم مستند، چرا که نگاه بیننده به فیلم، یک نگاه هوشمندانه و واقعیت پذیر است که فیلم مستند به لحاظ هویتش، در برآورده کردن این نیاز، حرف اول را می زند؛ نگرش فیلم مستند یک دید واقع گرایانه است و دور از اغراق، که ساختار اصلی فیلم بر این اساس است.

فرم و ساختار فیلم ایجاب می کند که فیلمساز مستند در نقش یک داستانگو و راوی راستگو، سوژه یا موضوع را ببیند، روان و باورپذیر درباره آن بنویسد و ماهرانه آن را به تصویر بکشد.

با توجه به انواع مختلف مستند، علاقه شما به ساخت چه نوع مستندی است؟

بیشترعلاقمند مستندهای اجتماعی و پرتره هستم و به لحاظ اقتضای شغلی هم مستندهای تبلیغاتی هم تولید می کنم.

 

 DSC_0274 copy copy

آیا فعالیت شما در زمینه تولید فیلم، منحصر به تولید مستند هست؟

خیر؛ بنده به ساخت کلیپ خیلی علاقه مندم و کارهای مختلفی در این خصوص انجام دادم، علاوه بر آن در ساخت فیلم های داستانی هم با دوستان فیلمساز و همچنین انجمن سینمای جوان همکاری دارم، که در زمینه داستانی یک فیلمنامه تلویزیونی نوشتم که آماده ساخت است.

 

پس در زمینه نویسندگی هم فعالیت می کنید؟ در رابطه با موضوع این فیلمنامه توضیح بدید.

یکی از دغدغه های من در ورود به عرصه فیلمسازی، به تصویرکشیدن معضلات و مشکلات موجود در سطح جامعه بوده؛ همانطور که مستحضرید استان اصفهان از نظر آلایندگی صنایع در وضعیت ناسالمی هست که عدم توجه به آن می تواند عواقب ناگواری را بدنبال داشته باشد که متأسفانه این سهل انگاری باعث بروز بیماریهای فراوانی در سطح استان و ایجاد ناهنجاریهای جبران ناپذیری برای مردم استان شده است که بیشترین ضربه به دلیل همجواری با صنایع مختلف، متحمل مردم شهرستان مبارکه شده است

بروز و شیوع بیماریهای نادر و بالاخص درصد بالای مبتلایان به بیماری ام اس در این شهرستان، باعث شد به فکر ساختن یک مستندی درباره بیماری ام اس شوم که پخش آن بتواند علاوه بر هشدار به وضعیت فعلی، در اطلاع رسانی و ارایه راهکارهایی جهت پیشگیری و درمان بیماری بپردازد؛ ولی متأسفانه با وجود خط قرمزها و کارشکنی های موجود، ساخت آن به لحاظ عدم موافقت پخش متوقف گردید.

به همین لحاظ به خاطر رسالت هنری و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به موضوع، فیلمنامه را در قالب داستانی تهیه کردم که هم اکنون جهت ساخت و پخش در تلویزیون آماده است که در این سناریو علاوه بر این که چندین موضوع و معضل خانوادگی در لایه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، هدف اصلی فیلم که اشاره به علل بروز بیماری ام اس، راههای پیشگیری و نهایتاً درمان آن است، تأمین می شود.

فیلمنامه مذکور در کمیته آموزش سازمان مطرح شده و آماده ساخت است که امیدوارم با حمایت نهادها و ارگانهای مربوط، این کار ساخته شود که در این صورت به طور یقین خواهد توانست در امید بخشی به بیماران ام اس و پیشگیری از ابتلاء به آن اثر بخش خواهد بود.

تولیدات دیگری هم دراین زمینه داشته اید؟

بله، یکی از آنها کلیپی است با نام صدای سکوت که بعنوان یک تلنگر می تواند تلقی شود.

 

آثار و تولیدات جشنواره ای هم داشته اید؟

بله، آثار متعددی بوده که در ساخت آنها همکاری داشتم که در جشنواره هایی مثل تسنیم، تاک، عمار، بسیج و جشنواره بین المللی مقاومت داده شدند که بعضی از آنها رتبه گرفتند از جمله نماهنگ بازباران بوده که علاوه بر کسب رتبه برتر در جشنواره فیلم کوتاه بسیج، در جشنواره بین المللی مقاومت و رصد نمای ملی حجاب هم حضور پیدا کرد.

موضوع نماهنگ بازباران در چه زمینه ای هست؟

بازباران یک کلیپ فرهنگی و بصورت انتزاعی است که با اشاره به معضلات فرهنگی وهویتی پس از دوران دفاع مقدس، به اهمیت نقش شهدا و تأثیر آنها در جلوگیری از انحطاط فرهنگی می پردازد.

در زمینه مسائل فرهنگی آیا تولیدات دیگری در دست تولید دارید؟

بله، با توجه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و حضور آنها در اکثر خانواده ها و آثار مثبت و منفی و تأثیر مستنقیم آنها در زندگی شخصی و نیز روابط خانوادگی و اجتماعی، پس از یک کار تحقیقاتی مفصل طرحی را آماده کردم که در آن به آسیب شناسی این شبکه، مزایا و معایب، آثار مخرب آنها در اثر عدم آگاهی و استفاده ناصحیح و افراطی از آنها اشاره دارد.

در این مستند به تحلیل اهداف سازندگان این نرم افزارها، راه های کنترل و استفاده صحیح، استفاده از نظرات کارشناسان در حوزه های مختلف اعم از دینی، اجتماعی، روانشناسی، امنیتی و آی تی و نیز بررسی علل و نقش این شبکه ها در بروز جرم و ایجاد بزه و آسیب هایی که به کانون خانواده و در نهایت اجتماع وارد می گردد، می پردازد.

این طرح هم با توجه به اهمیت آن، نیاز به حمایت از جانب دلسوزان حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی و همچنین خانواده دارد تا با تولید آن گامی مثبت و رو به جلو در جهت حفاظت از تحریم خانواده و هویت ملی، فرهنگی و مذهبی برداشت.

مهمترین دغدغه شما به عنوان یک فیلمساز چیست؟

ایران؛ ایران اسلامی، من عاشق ایران هستم و نه تنها من، بلکه مطمئنم دغدغه هر هنرمند مسلمان و وطن دوستی، دفاع از هویت ملی و مذهبی خودش هست که به لطف خدا در همین رابطه، کلیپی را با نام نیلوفر آبی در دست ساخت دارم.

421215717_140492 copy copy

صحبت پایانی شما با همکاران فیلمساز و اهالی فرهنگ و هنر چیست؟

یک زمانی بود رزمنده های ما با شجاعت، با ایثارشان، جان خودشان را کف دست گرفتند و از این مرز و بوم دفاع کردند، اما حالا با توجه به شناختی که دشمن از قدرت نظامی و دفاعی ما دارد، جرأت حمله مستقیم به مرزهای ما را ندارد ولی هوشمندانه جبهه دیگری را باز کرده در این سوی مرزها، با قدرت و نفوذی صد برابر بیشتر؛ که غفلت و کم کاری ما می تواند باعث شود که آن در هدف خودش موفق شود.

من از تمام دوستان و همکارانم که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند تقاضا دارم، فارغ از هرگونه گرایش سیاسی و گروهی به عنوان یک ایرانی وطن دوست و یک مسلمان با غیرت دست به دست هم بدند، همت کنند و در برابر این هجمه و تهاجم فرهنگی در برابر کشورهایی که در مقابل شکوه و عظمت فرهنگ، هنر، تاریخ و هویت ایران اسلامی، حرفی برای گفتن ندارند ولی به لحاظ در دست داشتن منابع مالی، با فرافکنی و به راه انداختن یک پروپاگاندای رسانه ای، و با تحریف ارزشها، آرمانها و اسطوره های ملی و مذهبی ایران زمین، هویت ما را نشانه گرفته اند؛ و این وظیفه همه ماست که به میدان بیاییم، مخصوصا اهالی فرهنگ و هنر که در رأس آنها، فعالان بخش رسانه و تولید کنندگان محصولات فرهنگی هستند که قطعاً خط شکنان این جبهه هستند؛ همه باید تلاش کنند و جلوی این تهاجم را بگیرند و مانع استحاله فرهنگی شوند، باید بیایند و به تصویرکشیدن واقعیت کسانی که در راه دفاع از ایران زمین جان فشانی کردند، با تولید زندگی نامه مستند این عزیزان، و نیز با روشنگری درباره اسطوره های این مرز و بوم، نگذارند این رگ غیرت در وجود جوانهای ما بخشکد و با زنده نگاه داشتن این یاد و خاطره، اقتدار و عظمت ایران و ایرانی را پاس بدارند.

انتهای خبر/