به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، راننده: آقا کرایه ۱۸۰۰ شده… مسافر: تا دیروز که ۱۵۰۰ بوده… راننده: حالا که ۱۸۰۰ شده، این هم نرخ تاکسیرانی؛ فقط پیاده میشود و در را به نشانه اعتراض محکم میبندد تا “تقِ در” تنها واکنش به افزایش نرخ کرایهها باشد.
با آغاز سال جدید برخی از تاکسیداران به صورت خودسر نرخ کرایه را افزایش دادند و به همین دلیل جر و بحثها در هنگام پیاده شدن از خودرو شروع شده است. محسن میگوید: معلوم نیست این افزایش نرخ تاکسی در اهواز چگونه است که ما هرچند ماه یک بار باید کرایه را با یک نرخ تازه حساب کنیم.
وی ادامه میدهد: نرخ کرایه را با احتساب کولر روشن حساب کردهاند اما این رانندهها کولر را روشن نمیکنند و همان کرایه را از مسافر میبرند. نرخ کرایه، نام تاکسی دار و شماره تاکسی را با ماژیک سیاه کردهاند تا بتوانند راحتتر با مردم جر و بحث کنند حالا من ماندهام اینها را ما گزارش کنیم یا خود تاکسیرانی باید با افزایش نظارت بررسی کند.
این شهروند ۲۲ ساله با اشاره به اینکه روزانه ۴ بار از تاکسی درون شهری استفاده میکند، معتقد است که شکایت از تاکسی داران یا رانندگان اتوبوس ثمری ندارد چرا که نه سامانه ۱۳۷ به سرعت به شکایت شهروندان رسیدگی میکند و نه من وقت این را دارم که هر روز از چند راننده تاکسی شکایت کنم.
۲۶ خرداد ۹۴ بود که نرخ کرایه در اهواز ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت و به گفته منشی کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز به ازای هر کیلومتر یک هزار ریال به کرایهها اضافه شد. حالا دوباره بحث افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی و به ویژه تاکسیها نُقل محافل شده است.
آیتمهای افزایش نرخ کرایه
کوروش حسینی زاده، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با اشاره به نحوه افزایش نرخ کرایه بر اساس تعرفه سازمان شهرداریهای کل کشور، هزینه تعویض لاستیک، استهلاک خودرو، قیمت سوخت، شرایط آب و هوایی، تعمیرات و نرخ تورم را از آیتمهای این دفترچه برای افزایش قیمت سوخت عنوان کرد.
وی افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ کرایه در سال گذشته را به دلیل تک نرخی شدن سوخت و افزایش ۴۳ درصدی قیمت آن دانست و گفت: این افزایش را بر اساس بررسیهای صورت گرفته در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز میگوید: بعد از محاسبه نرخ کرایه سال جدید در هیئت مدیره این سازمان، نرخ کرایه به شورای شهر ارسال میشود تا پس از بررسی در کمیسیونهای تخصصی در صحن علنی شورای شهر مطرح و پس از رأی گیری به فرمانداری جهت تائید ارسال میشود.
حسینی زاده با اشاره به اینکه هنوز میزان این افزایش نرخ معلوم نیست، تصریح میکند: در حال حاضر کارهای کارشناسی آن انجام شده است ولی مصوبهای را دریافت نکردیم و منتظر اجازه سازمان شهرداریهای کشور و اتحادیه تاکسیرانی برای افزایش نرخ هستیم تا آن را عملیاتی کنیم.
راننده و شهروند هردو ناراضیاند
سازمان تاکسیرانی پس از افزایش نرخ کرایه آیا به دنبال توسعه و نوسازی ناوگان میرود، این پرسش را مهدی کریمی کارشناس ارشد مدیریت شهری مطرح میکند و میگوید: متأسفانه در چند سال گذشته یک تاکسی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز اضافه نشده و این افزایش نرخ کرایه فقط رفع تکلیف این سازمان است.
وی معتقد است که افزایش نرخ کرایه تاکسیها در اهواز فقط منجر به فشار به مردم میشود چرا که شهروندان اختیاری برای انتخاب وسیله مسافرت درون شهری را ندارند. نیمی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی ما فرسوده است و نظارت درستی در این حوزه انجام نمیشود به همین دلیل است که بعد از افزایش نرخ کرایه مسافر و تاکسی دار هر دو ناراضی هستند.
کریمی از کارشناسی نبودن نحوه بررسی افزایش نرخ کرایه در شورای شهر اهواز انتقاد کرد و خواستار حضور کارشناسان دانشگاهی این حوزه در کمیسیون مربوطه شد. وی تأکید میکند که حضور کارشناسان در این کمیسیون سبب تنظیم برنامه برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی میشود.
ارائه خدمات به تاکسی داران
وی بهترین راه حل در دوره کوتاه مدت برای جلوگیری از نارضایتی شهروندان را ارائه خدمات از سوی تاکسیرانی اهواز به تاکسی داران عنوان کرد و میگوید: تاکسیرانی در قبال عوارضی که دریافت میکند باید به تاکسی داران خدماتی ارائه دهد که همه هزینه سوخت، تعمیر و استهلاک خودرو از شهروندان گرفته نشود.
این کارشناس مدیریت شهری بیان میکند: مسافرکشی درون شهری باید برای تاکسی دار به صرفه باشد اما این تناسب هزینه باید با جلوگیری از مسافرکشی خودروهای شخصی محقق شود. در واقع اجازه مسافر کشی به خودروهای شخصی و افزایش مکرر نرخ کرایه در روزگار معلول بودن ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز حذف صورت مسئله است.
به گزارش رهیاب، با آغاز سال جدید همه ارگانها و سازمانهای موجود در خوزستان برای افزایش دریافت هزینه از مردم از همدیگر سبقت گرفتند و طبیعی است که یکی از این افزایش هزینهها شامل سازمان اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی اهواز شود. افزایش کرایه در اهواز به دو صورت خودجوش و قانونی انجام میشود که البته اقدامات خودجوش بعد از مدتی تبدیل به عرف میشود و کسی در این باره اعتراضی نمیکند.
نگاهی به گذشته مدیریت شهری اهواز نشان میدهد که این افزایش هزینهها ثمری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ندارد و این موضوع مهمترین عامل در نارضایتی شهروندان است.
انتهای پیام/
دانا
Tuesday, 26 November , 2024