عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که چاپ اسکناس جدید تورم زا خواهد بود و اثرات مخربی را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت گفت:من توصیه می کنم به جای چاپ اسکناس های جدید و درشت تعدای از صفر های واحد پول کم شود.

به گزارش تیم تحلیل مبارکه نا ابراهیم نکو در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص چاپ اسکناس های جدید توسط دولت اظهار کرد:بانک مرکزی چه بخواهد قبول کند یا نکند فلسفه انتشار مبالغ درشت و بالا تورم زا خواهد بود و دلیلش هم کاهش ارزش پول از نظر روانی است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته بانک مرکزی پول های درشت را در قالب سکه یا اسکناس چاپ می کرد که به مرور زمان ارزششان کم شد و به تورم دامن زد.

وی با بیان این که قرار بود بانک مرکزی ایران چک هایی با مبالغ بالا چاپ و وارد بازار کند عنوان کرد:انتشار پول های درشت نمی تواند آثار مثبتی را داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به مزایا و معایبی که چاپ اسکناس های جدید و درشت وجود دارد تعدادی افراد سودجو وجود درصدد هستند تا از معایب آن استفاده کنند یعنی بازار آشفته شود تا از تورم بوجود آمده بهره کافی را ببرند.

وی با بیان این که باند های فرصت طلب و سودجویی وجود دارند که دوست دارند این اتفاق رخ دهد ابراز کرد: دولتمردان با ابزارهایی که در اختیارشان قرار دارد می توانند آثار منفی را حداقل و آثار مثبت متوجه جامعه کنند تا رضایتمندی آن ها افزایش یابد.

نکو در خصوص تاثیرات چاپ اسکانس جدید بر بازار ارز کشور گفت: این اقدام بازار سکه و ارز را تحت خود قرار خواهد داد اما دولتمردان چون به ثبات علاقه مند هستند قطعا با بی ثباتی مبارزه می کنند و دارای سازو کار هایی هستند که می توانند اثرات افزایش قیمت نرخ ارز و سکه را در این مواقع مهار کنند.

وی با بیان این که این موضوع می تواند مردم را از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار دهد اظهار کرد: ممکن است این اقدام مردم را دچار این احساس کند که ارزش پولشان پایین است ولی با این حال دولت می تواند با توضیحاتی که در این خصوص ارائه می دهد بار روانی ناشی از آن را کاهش دهد.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی افزود: قبلا به دولت پیشنهاد شده بود به جای چاپ اسکناس های جدید چند صفر از واحد پول ملی حذف شود زیرا این کار یکی از راه های موثر برای مقابله با تورم است.

وی گفت:من توصیه می کنم به جای چاپ اسکناس های درشت تعدای از صفر های واحد پول کم شود گرچه تا آنجا که من مطلع هستم این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد.

نکو یکی از دلایل عدم اجرا طرح حذف چند صفر از پول ملی را نوع تفکر دولت به این مساله دانست و تصریح کرد: دولت چیزی شبیه هدفمندی یارانه فکر می کند که بدلیل عدم اجرای صحیح فاز اول آن خساراتی را به کشور وارد کرد.

وی افزود: اگر دولت شهامت به خرج دهد و این اقدام را انجام دهد موجب می شود تا کاستی های گذشته و نگرانی هایی که در بحث تورم به وجود آمده است رفع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان بر استفاده از تجارب کشور های موفق در این زمینه تاکید کرد و یاد آور شد:از نظریات اقتصاد دانان داخلی و خارجی بهره گیری شود و با توجه به گستردگی رسانه ها از طریق آن ها می توان در قالب یک فراخوان نظر های مردم را جویا شد.