تحلیلی بر گفتگوی رئیس جمهور با مردم؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  مبارکه نا به نقل از صاحب نیوز، روحانی،رئیس جمهور کشورمان دیشب در برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن گفت. به خوبی واضح بود که روحانی این گفتگوی تلویزیونی را به چه منظور ترتیب داده است.این اولین مصاحبه وی در شرایط پس از برجام است و قطعا هدف هم توصیف همین شرایط برای ملت است.

رئیس جمهور روحانی در این گفتگو با بیان اینکه پس از برجام چهره واقعی ملت ایران در جهان آشکار شده است، درباره اهداف سند برجام، گفت :« دشمنان ما موفق شده بودند حصاری را اطراف ایران ایجاد کنند بر مبنای اینکه جمهوری اسلامی یک تهدید برای کشورهای منطقه است و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، هدف این بود این دیوار مخوف برداشته شود تا راه برای مردم و زندگی‌شان باز شود.» او در بخش دیگری از سخنانش گفت:« ما به دنبال این بودیم که با اجرای برجام راه برای فعالیت‌های اقتصادی مردم باز شود و موانع برطرف گردد، یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیش‌تری قرار گیرند» روحانی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور به تعامل با دنیا نیاز داریم، اما این تنها راه فائق آمدن بر مشکلات نیست، اظهار کرد: «ما برای حل مشکلات‌مان به تعامل با دنیا نیازمندیم اما همه مشکلات هم از طریق تعامل با جهان حل نمی‌شود و این تنها یکی از راه‌های حل مشکلات است. ما باید موانع را از پیش پای مردم برداریم و مردم نیز بتوانند حرکت کنند و کارآفرینان ما هم در داخل کشور فعالیت‌های خود را گسترش دهند و مشکلات کشور حل شود.»

روحانی افزود: «در حال حاضر ۶۰ درصد مشکلات مربوط به تحریم نیست و بیشتر به مسائل داخلی خود ما مربوط می‌شود.»ارائه گزارش به مردم از سوی دولتمردان و مخصوصا شخص رئیس جمهور امر پسندیده ای است که اعتماد متقابل و امید به بهبود شرایط را همراه می آورد،هم چنین به تبیین و شفاف سازی موجود و اقدامات انجام شده می انجامد. اما همه این ها زمانی محقق می شوند که در این گزارشات دولت از اقداماتی سخن بگوید که بطور ملموس در زندگی جاری مردم درک شده باشد و حداقل خلاف آنچه مردم می بینند نباشد. رئیس جمهور ضمن گفتگو با مردم در حالی از برداشته شدن دیوار مخوف دشمنی هاعلیه کشورمان سخن گفت که درست چند روز پس از برجام تعداد زیادی از کشورهای منطقه به سرکردگی عربستان خطشان را با ایران سوا کردند.

مقامات سعودی در موضع گیری های مختلف سخت بر ایران تاختند و بسیاری از کشورهای همسایه را علیه کشورمان متحد کردند.سنای امریکا نیز همین امروز تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد و سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد به ایران اجازه برداشت از نصف سرمایه های آزاد شده پس از برجام را داده ایم.

روحانی در سخنانش از بهبود معیشت ملت به عنوان یکی از اهداف اصلی برجام گفت،او در سخنان انتخاباتی اش هم از چرخیدن چرخهای زندگی مردم گفته بود.

مردم نیز سه سال رکود اقتصادی و کند شدن چرخهای هسته ای را به امید تحقق همین وعده تحمل کردند اما با بازشدن دروازه های جهانی به روی ایران، سیل تاجران و دلالانی از کشورهای مختلف جهان به کشورمان سرازیر شده است که در بیشتر موارد به دنبال کسب بازار ایران هستند تا سرمایه گذاری و اشتغال.

آنچه امروز از آنچه به تعبیر روحانی “اشتیاق دنیا برای ارتباط با ما ” به گوش می رسد طمع دنیا برای تامین کالاهای مصرفی ما و رونق تولید و اشتغال خود به واسطه بازار ماست.نکته جالب آنکه روحانی در توضیح تدابیر دولت برای حل معضل اشتغال در کشور گفت: «رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری به صراحت اعلام کرد که یکی از اهداف ما در ایجاد رابطه با ایران اشتغال جوانان ایرانی است»؛ حال آنکه طبق آمارهای بین المللی نرخ بیکاری در فرانسه در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی روندی صعودی به خود گرفته و به بالاترین حد خود طی ۱۸ سال اخیر رسیده است. این آمار مایوس‌کننده در حالی است که دولت اولاند اولویت خود را مهار نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده است؛ و چه بسا که از قِبل برجام و بدست آوردن بازارهای ایران بتواند به اولویت خود دست یابد و مشکل اشتغال جوانان فرانسه را حل کند.

روحانی در حالی از قراردادهای بلند مدت تجاری با کشورهایی نظیر چین و هند سخن می گفت که در طول سه سال گذشته علی رقم تحریم ها، بزرگترین بازار مصرف این دو کشور ایران بوده و سیاست غلط اقتصادی دولت تدبیر و امید بجای کشور خودمان مشکل بیکاری جوانان هند و چین را برطرف کرده است. این روزها رکود دامن کسب و کار ایرانی ها را سخت چسبیده و تورم همچنان یکی از مشکلات اساسی کشور است ولی روحانی در سخنان خود هیچ اشاره ای به این موضوع و تلاش دولتش برای رفع آن نکرد و با شعف زایدالوصفی از ورود هواپیماهای لوکس قاره پیما خبر داد.

سخنان دیشب روحانی بیش از آنکه اقدامات دولت برای رفع مشکلات اصلی مردم را نمود دهد، بر محور وعده های نسیه ای می چرخید که جنبه تبلیغاتی اش بر سایر جنبه ها می چربید. تاملی بر اشارات انتخاباتی رئیس جمهور و البته تلاش چراغ خاموش دولت برای تصاحب بخشی از کرسی های مجلس می تواند این ادعا را ثابت کند.