رئیس اداره میراث فرهنگی مبارکه:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه ولی الله رهبری در گفت و گو با مبارکه نا تصریح کرد: برج های کبوتر 10 و 18 قلو شهر زیباشهر متعلق به دوران قاجار  توسط سازمان میراث فرهنگی به شماره های 19072 و 19046 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ولی الله رهبری با اشاره به کاربری کبوتر خانه ها تصریح کرد: این خانه ها معمولا به شکل استوانه و برای گردآوری کود کبوترها جهت مصارف کشاورزی ساخته می شود.

وی افزود: کود کبوتر در گذشته استفاده های بسیازری در صنعت هم داشه که از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت را می توان نام برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبارکه گفت: در سال های دور، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخانه معمول بوده و ساخت چنین بناهایی در حوالی اصفهان به ویژه شهرهای حاشیه زاینده رود مشاهده می شود.

وی بیان کرد: شاردن جهانگرد فرانسوی که در روزگار صفوی از ایران دیدن کرده در کتاب سفرنامه خود می نویسد:«به باور من ایران کشوری است که بهترین کبوترخانه های جهان در آنجا ساخته شده است، این کبوترخانه های عظیم شش بار بزرگتر از بزرگترین پرورشگاه های پرندگان ما است» این توصیفی از معماری پیچیده داخلی و درونی این بناهای تاریخی است.

رهبری افزود: در استان اصفهان حدود سه هزار کبوترخانه معرفی و شناسایی شده است، اما از نوع برج های زیباشهر که به شکل 10 قلو و 18 قلو هستند شاید به تعداد انگشتان دست هم وجود نداشه باشد.

وی گفت: طراحی و عملکرد کبوترخانه ها بسیار جالب بوده به گونه ای که در جذب کبوتران و سکونتگاهی امن برای کبوتر، حیرت برانگیز و یکی از شاهکارهای اصیل معماری ایرانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی مبارکه افزود: کبوترخانه ها مانند دژ نظامی در برابر همه دشمنان کبوتر مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده، ساختار معماری کبوترخانه به گونه ای بوده که در برابر پرندگان شکارچی مانند قوش، جغد و … فکر و اندیشه شده است.

وی ادامه داد: نحوه ی ساخت این کبوتر خانه به گونه ای بوده که امنیت همراه با آرامش و آسایش کبوتران را تامین کرده است.

رهبری گفت: آشیانه ها آن چنان زیبا و منظم با مدل های یک شکل و از مصالح کاهگل ساخته شده بود که در تابستان بسیار خنک و به شکلی بوده است که باد در فضای آن جاری بوده و بر عکس در زمستان گرم، و از وزش بادهای سرد محلی در امان بوده است.

وی افزود: قطر سوراخ های ورودی کبوتران به داخل برج ها به اندازه ای ساخته شده است که تنها کبوتران می توانستند وارد آن ها شوند و پرندگان مهاجر قادر به ورود به داخل آن نبودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبارکه تصریح کرد: اقدامات میراث فرهنگی شهرستان مبارکه در جهت مرمت این دو اثر با ارزش تاریخی، مبلغ 700 میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی شهرستان در سال 1393 برای برج 18 قلو هزینه گردید و رقم 900 میلیون ریال هم در راستای مرمت برج 10 قلو در سال 1394 پیش بینی شده است و پس از مرمت، در صورت تملک برج ها توسط شهرداری زیباشهر پرونده آن جهت ثبت جهانی آماده خواهد شد.

IMG_1846برج 18قلو

IMG_1771برج 10 قلو

انتهای خبر/