رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در حالی در ماههای اولیه فعالیت دولت روحانی ریاست این صندوق را بر عهده گرفت که در سالهای گذشته مدام از عملکرد این صندوق در دولت احمدی نژاد انتقاد می کرد. او عقیده داشت صندوق در دولت احمدی نژاد مورد دست درازی های متعدد دولت قرار می گیرد و استقلال چندانی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا به نقل از نسیم 27 ماه پیش بود که صفدر حسینی برای اولین بار به ساختمان صندوق توسعه ملی آمد. او قرار بود سومین رئیس صندوق توسعه ملی و نخستین نماینده دولت روحانی در این صندوق باشد. صفدر حسینی که در دولت اصلاحات حضور در وزارت کار و وزارت امور اقتصادی و دارایی را تجربه کرده بود، از اصلی ترین گزینه های بازگشت به این دو وزارتخانه در دولت یازدهم بود، اما به نظر می رسد که از میان پیشنهادهای مختلفی که در کابینه حسن روحانی داشت، ترجیح داد تا مسیر صندوق توسعه ملی را پیش بگیرد، صندوقی که رئیس اش به کسی به پاسخگو نیست!
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در حالی در ماههای اولیه فعالیت دولت روحانی ریاست این صندوق را بر عهده گرفت که در سالهای گذشته مدام از عملکرد این صندوق در دولت احمدی نژاد انتقاد می کرد. او عقیده داشت صندوق در دولت احمدی نژاد مورد دست درازی های متعدد دولت قرار می گیرد و استقلال چندانی ندارد.
اما دست بر قضا یکی از منتقدان پر و پاقرص عملکرد صندوق توسعه ملی در دولت احمدی نژاد با تغییر دولت و حضور حسن روحانی در پاستور، رئیس صندوق توسعه ملی شد، تا همه انتظار سالهای درخشانی را برای صندوق توسعه داشته باشند.
اما صندوق توسعه ملی با آمدن صفدر حسینی نه تنها با انضباط تر از گذشته عمل نکرد، بلکه بنا به آمار، بی انضباط ترین و ناکارآمدترین سالهای فعالیت صندوق توسعه ملی با حضور او رقم خورد.
فستیوالی از برداشتهای غیرقانونی در صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم
هنور چند ماه از آمدن صفدر حسینی به صندوق توسعه ملی نگذشته بود که نخستین برداشت بزرگ دولت تدبیر و امید از منابع صندوق توسعه ملی اتفاق افتاد. در روزهای پایانی اسفند 92، بنا بر آماری که در ماههای بعد توسط دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی منتشر شد، دولت روحانی 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد. دولتمردان ابتدا این برداشت را تکذیب کردند، اما در نهایت با وجود حواشی زیادی که بعد از این اتفاق برای صندوق توسعه ملی ایجاد شد، دولت و مجلس نتوانستند توضیحات شفاف و مشخصی را در خصوص علل این برداشت ارائه دهند.
هنوز حواشی برداشت اول از صندوق توسعه ملی تمام نشده بود که خبر آمد دولت باز هم برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود دستش را در جیب صندوق توسعه ملی کرده و این بار 1.2 میلیارد دلار برداشت کرده است. این بار دولت نتوانست برداشت خود از صندوق توسعه ملی را کتمان کند ولی قول داد که این پول را تا پایان سال 93 به حساب صندوق توسعه بازگرداند. وعده ای که ظاهرا هیچ گاه تحقق پیدا نکرد. این برداشت هم مانند برداشت اول انتقادات زیادی را به عملکرد صندوق توسعه وارد کرد و در نهایت علی طیب نیا برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس رفت که البته توانست نمایندگان مجلس را در این خصوص قانع کند.
اما برداشت بعدی از منابع صندوق توسعه ملی را خود صفدر حسینی لو داد. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی که به نظر می رسید دل چندان خوشی از امانت داری سیف و مدیران بانک مرکزی از منابع صندوق توسعه ملی نداشت، در اتاق بازرگانی تهران، سفره دل خود را باز کرد و با بیان انتقاداتی تند و بی سابقه از بانک مرکزی، خبر از برداشت 12 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی را داد. وی که با لحنی بی سابقه و عصبانی صحبت می کرد صراحتا سیف و مدیرانش را نسبت به منابع توسعه ملی نامحرم دانست و از نامه گلایه آمیز خود به حسن روحانی در خصوص بی انضباطی های مکرر دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی پرده برداشت. نامه ای که امروز با وجود گذشت بیش از 120 روز همچنان از سوی رئیس دولت بی پاسخ باقی مانده است.
دولت روحانی چقدر از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است؟
با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که دولت حسن روحانی که مکرر شعار حراست از منابع صندوق توسعه ملی را سرمیداد، چیزی در حدود 17.3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. این عدد در تاریخ فعالیت صندوق توسعه ملی (و صندوق های توسعه ای در این شکل و شمایل در کشورهای دیگر دنیا)، بی نظیر است و یک رکورد عجیب برای دولت تدبیر و امید به دست می آید.
اگر این 17.3 میلیارد دلار را با دلار 3700 تومانی امروز محاسبه کنیم، متوجه می شویم که این صندوق حدود 65 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را در مدت زمان کمتر از دو سال هدر داده است.
صندوقی نیمه تعطیل و کم بازده!
به گزارش نسیم آنلاین، عملکرد این صندوق هم بسیار بحث برانگیز و مورد انتقاد بوده است، به طوری که برخی اقتصاددانان بعد از بررسی اعداد و ارقام تسهیلات تخصیص داده شده توسط این صندوق به بخشهای مختلف اقتصاد کشور به این نتیجه رسیده اند که صفدر حسینی عملا این صندوق را تعطیل کرده و به هیچ کدام از وعده های پر طمطراق روز اول خود عمل نکرده است.
به عنوان مثال این صندوق در 93، ۱۲ طرح را به تصویب رسانده که نصف تسهیلات همین طرحها را هم پرداخت نکرده است!
با این وجود ساختار صندوق توسعه ملی به دلیل وجود نمایندگانی از هر سه قوه و همچنین قائل شدن حق رای برای نمایندگان مجلس این امکان را می دهد که مورد نظارت جدی بهارستان نشینان قرار گیرد، اما به نظر می رسد روند نظارت از سازمان تحت امر صفدر حسینی هم چندان رضایت بخش نیست. در دو سال گذشته نمایندگان مجلس نه تنها نتایج شفافی در خصوص سه برداشت بزرگ دولت روحانی از صندوق توسعه ملی ارائه نداده اند، بلکه در خصوص عملکرد انفعالی صندوق توسعه ملی هم سکوت کرده اند. البته آنها نمی توانند مستقیما عملکرد صفدر حسینی را در وابسته ترین صندوق توسعه ملی به دولت در طول تاریخ، به بوته نقد بکشند، و شاهد این هستیم که در خصوص برداشت از منابع صندوق تنها علی طیب نیا وزیر اقتصاد را به باد انتقاد گرفته اند. انتخاب صفدر حسینی توسط شخص روحانی عملا دست نمایندگان خانه ملت را در خصوص حساب کشی از رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بسته است. باید دید سیاه ترین روزهای صندوقی که قرار بود، زندگی نسل آینده ما را تامین کند، چه زمانی پایان می یابد. فعلا که این صندوق تبدیل به قلکی برای برداشتهای متعدد دولت شده و در رکود و تعطیلی ملطلق به سر می برد.
انتهای پیام/
https://mobarakehna.ir/?p=33496
Monday, 18 November , 2024