پژوهشگر برتر و فعال دانشگاه اصفهان مطرح کرد:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، امیر رزمجو، فوق دکترای فناوری نانو از استرالیا و عضو هیئت علمی و پژوهشگر برتر دانشگاه اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز، پیرامون هفته پژوهش ضرورت‌ها و چالش‌های پیش روی این حوزه مهم در بخش رشد علمی کشور اظهار کرد: چنانچه بخواهیم در ابتدای امر یک نگاه اجمالی و مقایسه ای میان جایگاه پژوهش در ایران و کشورهای توسعه یافته داشته باشیم باید بگوییم که کشورهای توسعه یافته در بحث پژوهش بدون هیچ چشم داشت و خساستی هزینه های بسیار زیادی می کند .

وی با بیان اینکه به عنوان مثال در بخش نانوتکنولوژی و فناوری نانو نیازمند دستگاه های بسیار خاص و تخصصی است که قطعا نیازمند هزینه ها و اعتبارات بالایی است گفت: متاسفانه در ایران و بخش های دانشگاهی و پژوهشکده های علمی نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی تامین نمی شود و یا با سختی مهّیا می شود.

* داشتن نگاه بلند مدت و سیاست های ثابت، نیاز پژوهش امروز است

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه در توضیح این تفاوت نگاهی و جایگاهی در بخش پژوهشی درایران و دیگر کشورها، توضیح داد: بحث کمی بودجه و اعتبارات و سپس ضعف مدیریت مهمترین عوامل ایجاد چنین تفاوت هایی است، متاسفانه برخی از متولیان و مسئولین در بخش نانو و فناوری فقط شعار می دهند و خبری از حمایت های مالی و معنوی نیست.

وی ادامه داد: داشتن نگاه زیر ساختی و زیر بنایی به بحث پژوهش و یا در کل داشتن نگاه بلند مدت و سیاست های ثابت چند ساله مهمترین عامل در توسعه بحث پژوهش در کشور است، البته در بحث ارتقا سطحی و جایگاه پژوهش در کشور بحث داشتن ارتباطات بین المللی جامعه نخبه و دانشگاهی با دیگر مجامع علمی جهان، یک ضرورت است.

پژوهشگر برتر دانشگاه اصفهان تاکید کرد: متاسفانه شاهد یک سری قوانین محدود کننده و بدون ضرورت در بحث ارتباط گیری اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگران با مجامع علمی و دانشگاهی کشورهای دنیا هستیم که اجازه ارتقا و ارتباط پیرامون پژوهش را به پژوهشگران نمی دهد و یا خیلی سخت است.

وی با اشاره به اینکه قوانین وزارت علوم باید در بحث ارتباط گیری پژوهشگران و اعضای هیئت علمی در بخش بین المللی بازنگری شود، گفت: برنامه ریزی ها و سیاست های وزارت علوم برای اعضای هیئت علمی جوان و علاقه مند به پژوهش مناسب و متناسب با سطح انتظارات و استاندارهای جهانی نیست، متاسفانه گرفتن انگیزه و مشغول کردن پژوهشگران فقط به بحث آموزش دانشجویان در ابتدای فعالیت علمی از دیگر مشکلات است.

* ورود خیران به عرصه پژوهش ضرورت دارد

رزمجو با تاکید براینکه شناسایی نیازهای جامعه، احصای خلاءهای علمی و تشویق و ترغیب پژوهشگران برای فرصت های مطالعاتی در کشورهای مختلف اموری است که باید صورت پذیرد، اذعان کرد: حمایت های مالی و تامین اعتبارات در بخش دانشجویان ارشد و دکترای علاقه مند به بخش پژوهش در ایران اصلا قابل قبول نیست و باعث بی انگیزگی پژوهشگران می شود.

وی در توضیح اینکه مهمترین چالش پیش روی پژوهش در ایران، خاطرنشان کرد: به شدت معتقدم که مهمترین چالش پیش روی پژوهش، سیاست های متغیر و بعضاً سلیقه ای دوره های مختلف در وزارت علوم است، به عنوان نمونه در برخی از زمان ها سیاست بر کمیّت و تعداد مقالات، دوره ای دیگر بر کیفیت و کاربردی بودن البته فقط در حد شعار و … است.

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه ابراز کرد: یک بام و دو هوایی سیاست های وزارت علوم نسبت به بحث پژوهش بیشترین ضربه را می زند، سیاست های متغیر و سلیقه ای باعث شده است که اعضای هیئت علمی و پژوهشگرایان را دچار یک سردرگمی کند.

وی در تشریح فرهنگ سازی در امر توسعه پژوهش در جامعه گفت: ورود اقشار علمی و دینی مختلف درامر توسعه پژوهش به ویژه علما و مراکز دینی برای تشویق خیران و عامه مردم برای هزینه کرد در عرصه علمی و پژوهش و حتی تجهیز آزمایشگاه ها از ضروریات است، ترویج و تاکید براین جمله که « مداد العلما افضل الدما شهدا » است، نخستین گام برای فرهنگ سازی در بخش پژوهش است.

پژوهشگر برتر دانشگاه اصفهان با تاکید مجدد بر ورود خیّران در عرصه علمی و پژوهشی افزود: در کشورهای توسعه یافته همچون استرالیا، این فرهنگ وجود دارد که حتی بازیگران برجسته آنها بخشی از درآمد خود را به عنوان هدیه به مراکز علمی و پژوهشی اختصاص می دهند.

وی یادآور شد: برای ارتقا جایگاه سطح پژوهشی در کشور نگاه و سیاست های خود را باید بلند مدت کرده و از نگاه سیاسی و کوتاه مدت پرهیز کنیم و با نگاه بنیادی و زیربنایی و داشتن صبر، به سمت پژوهش های فاخر برویم.

انتهای پیام/