این خبر را مدیر توسعه نواحی آهن سازی و فولادسازی داد و تصریح کرد: در این پروژه موفقیت آمیز عملیات تست و راه اندازی کوره در تاریخ دهم شهریور ماه سال جاری با موفقیت پایان یافت و این کوره وارد سیکل تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا به نقل از صاحب نیوز، با انجام اصلاحات اساسی بر روی کوره قوس الکتریکی شماره ۸ ، ظرفیت این کوره نیز همانند کوره های ۲،۱ و۷ افزایش یافت تا راه دستیابی به تولید ۷٫۲ میلیون تن فولاد مذاب در فولاد مبارکه هموارتر گردد.

این خبر را مهرداد عبدالرحیم زاده مدیر توسعه نواحی آهن سازی و فولادسازی داد و تصریح کرد: در این پروژه موفقیت آمیز عملیات تست و راه اندازی کوره در تاریخ دهم شهریور ماه سال جاری با موفقیت پایان یافت و این کوره وارد سیکل تولید شد، با تغییر شکل کلی بدنه این کوره و انجام سایر اقدامات مورد نیاز، زمان ذوب گیری کاهش و تعداد ذوب روزانه افزایش مییابد.

وی در این رابطه افزود: به منظور افزایش تولید در ناحیه فولادسازی و دستیابی به تولید ۷٫۲ میلیون تن فولاد خام در سال، پروژه های مختلفی تعریف شد که یکی از آنها اصلاح اساسی کوره های قوس الکتریکی بود. در این پروژه ترانسفورماتور ۱۴۰ تا ۱۶۰ مگاولت آمپر، بازوهای جدید نگهدارنده الکترود، تجهیزات و قطعات سیستم هیدرولیک، بخشی از تابلوهای اتوماسیون و ابزار دقیق و سیستم کنترل کننده ارتفاع الکترود، بدنه اصلی کوره و عدسی آن، پانل های خنک کننده، بخشی از تابلوهای اتوماسیون و ابزار دقیق، داکت ها و سیستم تصفیه غبارو دود، راکر پدستال زیر کوره، سیستم سوپر استراکچر و بلوکهای سیستم KT هریک در جای خود اصلاح یا ارتقاء یافتند.

در همین رابطه محمد حسین خرمی رئیس اجرای پروژه های فولادسازی اضافه کرد: جهت اجرای این پروژه، برنامه تفصیلی فشرده تهیه و در یک دوره توقف دو ماهه کوره ۸ که از تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۴ شروع شد، ابتدا کلیه تجهیزات قبلی دمونتاژ و از محل تخلیه شد، سپس فعالیت های اجرائی بصورت موازی شروع شد که عمده ترین آنها عبارتند از: اجرای موارد ساختمانی و سازه های فلزی شامل مقاوم سازی پلاتفرم زیر ترانسفرماتور جدید، بازسازی اطاق کنترل، تقویت سازه جلوی کوره، اصلاح شبکه های سیالاتی به میزان ۱۲۰۰۰ اینچ قطر، نصب تجهیزات مکانیکی به مقدار ۴۶۰ تن، برق (نصب به مقدار ۲۰۰ تن و کابل کشی ۳ کیلومتر)، اتوماسیون و ابزار دقیق(کابل کشی ۶ کیلومتر) .

وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در حین اجرای این پرژه گفت: با ایجاد تونل برق شماره ۴ فولادسازی امکان اجرای کابلهای ۶۳ کیلوولت با مقطع ۸۰۰ میلی متر مربع جهت تغذیه برق کوره های توسعه یافته از پست MIS فراهم شد.

خرمی با تأکید بر این مطلب که با انجام اصلاحات فوق الذکر روی این کوره، بدنه آن بصورت کلی تغییر شکل داده شده و ظرفیت آن از ۱۸۰ تن به ۲۰۰ تن رسید، افزود: در همین راستا قطر الکترودها از ۶۰۰ به ۷۰۰ میلی متر تبدیل و ظرفیت شارژ مواد افزایش داده شد، همچنین سیستمهای کنترل بصورت اساسی تعویض و بروز شد تا نهایتاً این اصلاحات باعث کاهش زمان ذوب گیری و افزایش تعداد ذوب روزانه گردد.

مدیر اجرای پروژه های آهن سازی و فولادسازی در پایان از همکاری و مساعدت معاونت اجرای پروژه ها، معاونت بهره برداری و مدیریت و کارکنان ناحیه فولادسازی، مشاور طرح، شرکت آریاپیشرو قرن و شرکتهای صفافولاد، ایریتک و سایر پیمانکاران مرتبط با اجرای طرح تشکر و قدردانی نمود.

بدنه کوره قوس الکتریکی فولاد سازی سبا ( LOWER SHELL )که از قطعات استراتژیک این واحد میباشد با کیفیت بالاتر و ۵۰ درصد صرفه جویی اقتصادی نسبت به خرید خارجی، با همکاری کارشناسان فولاد مبارکه و سازندگان داخلی کشور بومی سازی شد.

ایمان مکوندی کارشناس قطعات یدکی ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با تأیید این خبر گفت: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور در راستای عمل به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی،کار و سرمایه ی ایرانی، با توجه به تنوع تجهیزات، ماشین آلات و قطعات یدکی و مواد مورد نیاز خطوط تولید خود، این سیاست را سرلوحه کار خود قرار داده و بار دیگر توانست با تکیه بر دانش و تجارب خود و استفاده از توانمندیهای سازندگان داخلی و با بومی سازی بدنه (شِل) کوره قوس ناحیه فولاد سازی و نورد پیوسته سبا ،برگ زرین دیگری به کارنامه افتخارات خود در صنعت فولاد کشور بیفزاید.
وی با ذکر این مطلب که وزن تقریبی این تجهیز ۵۰ تن است تصریح کرد: با استفاده از این بدنه، عملاً تولید و نگهداری ۱۷۰ تن فولاد مذاب در کوره قوس الکتریکی سبا میّسر میگردد.

مکوندی در خصوص فرآیند بومی سازی بدنه کوره قوس الکتریکی سبا افزود: پس از اعلام نیاز واحدفولادسازی، پروژه تأمین این قطعه به روش بومی سازی کلید خورد و کمیته فنی بومی سازی این قطعه با محوریت دفتر فنی تعمیرات سبا و با مشارکت واحدهای تعمیرات و تولید فولادسازی سبا، برنامه ریزی بومی سازی، مهندسی معکوس(شرکت ادیب طرح آرین)، کنترل گواهی کیفیت بومی سازی، بازرسی فنی(خوردگی) و خرید ساخت داخل، تشکیل گردید، که در آن سلسله جلسات منظم، مستمر و با تکیه بر کارگروهی و همچنین با استفاده از تجارب قبلی و در جهت بهینه سازی عمر و عملکرد تجهیز، نسبت به بازنگری مدارک ساخت اقدام شد.
کارشناس قطعات یدکی ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا در ادامه با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در این پروژه افزود: بهینه سازی طرح اتصال کف به بدنه و تقویت ضخامت قسمت عدسی و بدنه به ۳۵ میلیمتر، ارتقاء جنس ورق به P355GH و بهینه سازی پروسه جوشکاری، بهینه سازی شیب دریچه سرباره و ایجاد قابلیت تعویض آن، ایجاد سپرحرارتی زیر دریچه سرباره و جلوگیری از ریزش مذاب به بدنه شل، افزایش تعداد ترموکوپلها از ۶ عدد به ۱۱ عدد و بهینه سازی و تغییر چیدمان آنها و همچنین اصلاح و تقویت دستک های باربرداری و حذف سوراخ های دمش از کف مربوط به آرگون و اکسیژن از عمده این فعالیتها بشمار می آید.

مکوندی یادآور شد: پس از اعمال تغییرات فوق و درجهت جلوگیری از مغایرتهای احتمالی با توجه به قیمت بالا و حجیم بودن تجهیز، مونتاژ LOWER SHELL و UPPER SHELL و نشیمنگاه شل بوسیله نرم افزار INVENTOR شبیه سازی و موارد دارای مغایرت اصلاح و در دفترچه فنی اعمال گردید.
در همین رابطه سید محمد میری کارشناس واحد برنامه ریزی بومی سازی نیز گفت: پس از دریافت درخواست بومی سازی دو دستگاه شل کوره قوس ناحیه سبا، واحد برنامه ریزی بومی سازی با همکاری کمیته فنی بومی سازی، نسبت به شناسایی سازندگان توانمند با سابقه ساخت موفق تجهیزات فولادسازی، اقدام نمود و شرکتهای شناسایی شده در این راستا توسط کمیته فنی بومی سازی، ارزیابی فنی گردیدند که در نهایت با همکاری واحد خرید ساخت داخل و کمیسیون معاملات به واسطه پیشنهاد فنی و بازرگانی مناسبتر و مورد تأیید کمیته فنی بومی سازی، این مهم به شرکت پایدار فولاد آیریک محول شد.

وی مزایای بومی سازی این تجهیز را نسبت به نمونه مشابه خارجی، ایجاد اشتغال به میزان ۱۵۷۱۶ نفرساعت، کاهش قیمت تمام شده داخلی نسبت به خارجی به میزان ۵۰ درصد، افزایش عمر تجهیز به واسطه ساخت آن بصورت اسمبلی و حمل به واحد بهره بردار، (در صورتی که نمونه مشابه خارجی بصورت دو قسمتی ساخته، حمل و در نهایت در ناحیه بهره بردار اسمبل میگردد) و همچنین کاهش هزینه حمل و ارتباط و نظارت مستقیم بهره بردار، در فرآیند ساخت و همکاری با واحد کنترل کیفیت بومی سازی در بازرسیهای دورهای از تجهیز به منظور جلوگیری از مغایرتهای احتمالی، بیان کرد.

مکوندی در پایان از تلاشهای دلسوزانه و متعهدانه کلیه اعضاء کمیته فنی بومی سازی ، بویژه حمایت های مدیریت ناحیه فولاد سازی و نورد پیوسته سبا و معاونت بهره برداری تقدیر و تشکر نمود و اظهار امیدواری نمود: نتایج این پروژه باعث رشد خودکفایی وتقویت روحیه خودباوری در صنعت فولاد کشور گردد.