یادداشت میلاد حضرت معصومه (س):

مبارکه نا-محمد رضا باقری/ تاریخ چشم به راه فاطمه‌ای دیگر است… انتظار به سر می‌آید و شمیم دلنوازی، خانه خورشید را فرا می‌گیرد… خنکای حضور دوباره فاطمه(س) در فضا ی مدینه جاری می‌شود و کوثر فاطمی، جوشیدن می‌گیرد.

بی‌شک اهل بیت پیامبر(ص) چهره‌های پرفروغی به جهانیان عرضه کرده‌اند و نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضایل می‌درخشد. درخشان‌ترین ستاره در میان بانوان هفتمین منظومه ولایت، فاطمه فرزند پاکیزه موسی بن جعفر(ع) است؛ بانویی که سال‌هاست تشنگان معرفت از حریمش، زلال ایمان می‌نوشند و عارفان با گذر بر زندگی فرزانه‌اش و درک لحظه‌هایآسمانی شدنش، درهای عروج را به روی خود می‌گشایند و بوی وصال را در گستره زمین منتشر می‌سازند.

حضرت معصومه(س) یکی از بانوان با فضیلت و با شخصیت خاندان اهل بیت(ع) می‎باشد. پدربزرگوار او حضرت «موسی بن جعفر» امام هفتم شیعیان می‎باشد. مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا(ع) می‎باشد. نجمه از بانوان با فضیلت و از اسوه‎های تقوا و شرافت و از زنان کم نظیر تاریخ بشراست. امام صادق(ع) به ولادت چنین بانویى بشارت داده بود، بنابراین پس از آنکه حضرت فاطمه معصومه(س) دیده به جهان گشود، آن روز براى حضرت نجمه(س) و حضرت رضا(ع) روز شادى و سرور وصف ناپذیر و روز مهمى از ایام‌الله بود.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مومن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد.

حضرت فاطمه (س) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس دعوت حق را لبیک گفت و به سوی بهشت برین پرواز کرد. این حادثه در سال ۲۰۱ هجری رخ داد. سلام بر این بانوی بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناک معصومه (س) که اینک آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است.

اهمیت واکاوی سیره و زندگانی حضرت معصومه (س) در مذهب ما که معرفت و شناخت این خانواده نورانی را دنبال می کند تا به آنجاست که روز میلاد کریم اهل بیت حضرت معصومه (س) به نام روز دختر نامگذاری شده است .
این مناسبت صرفا یک نامگذاری عادی نیست بلکه زمانی را برای شناخت شخصیت حضرت معصومه بعنوان یک دوشیزه پاکدامن و عفیف برای همه مقاطع سنی و جنسی خصوصا دختران ما فراهم می کند که نباید از آن غافل شد.
ایشان شخصیتی فرهیخته ، دانشمند و بزرگ بودند که مجموعه ای از سجایای اخلاقی را می توان در شخصیتشان پیدا کرد کرامت ، عفت ، حجب و پاکدامنی ، وفاداری و امانتداری از جمله مهمترین نکات اخلاقی آن حضرت است که همه را از مکتب امامت پدرش امام موسی بن جعفر و درک ولایت برادرش امام رضا (ع) کسب نموده است .
از میلاد حضرت معصومه (س) تا تولد امام رضا(ع) بعنوان دهه کرامت نامگذاری شده که این ۱۰ روز فرصت بسیار مناسبی برای تتبع عملی سیره این بزرگواران است.

انتهای پیام/