لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه شود و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.

مبارکه نا– زهراسادات امیری/ بالاخره پس از مذاکرات متعدد، در تاریخ 23تیر ماه سال جاری، ایران با شش کشور (پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد، يعني آمريکا، روسيه، چين، انگلیس و فرانسه به علاوه آلمان) بر سر مسأله هسته ای ایران، به توافق رسیده و تیم مذاکره کننده کشور نیز، صبح دیروز وارد ایران شد. اما هنوز، جزئیات متن توافق، مشخص نشده؛ عده ای در شمال شهر تهران و بعضی شهرها، شروع به برپایی جشن هسته ای در خیابان ها کردند. رئیس جمهور نیز، این موفقیت را به رهبر و ملت تبریک گفت. اما در سوی دیگر، هنوز یک روز از امضای متن توافق نگذشته، آمریکا ذات بدون تغییر خود را نشان داد و بار دیگر ثابت کرد؛ دبه درآوردن و زیر قول و قرار خودزدن، کار همیشگی اوست.

به دنبال این توافق، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، آقای روحانی، نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشته و این روز را به رهبر و ملت ایران تبریک گفت. در این نامه نسبتاً طولانی، از توافق23تیر94، به عنوان موفقیتی بزرگ که دستاوردی بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل است؛ نام برده شده است. مقام معظم رهبری در پاسخ به ریاست جمهوری، از آقای روحانی تشکرکرده و در چند جمله کوتاه، راه را به همه نشان دادند.

ایشان، در این نامه، ابتدا از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای تشکرکرده و درخواست پاداش الهی برای آنان کردند. سپس، در مورد نتیجه این مذاکرات نوشتند: « لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه شود و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی می دانید که برخی از شش دولت طرف مقابل، به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.»

این چند جمله، اولاً نشان دهنده وجود رهبری آگاه و مدبر برای ایران اسلامی است و ثانیاً راه صحیح را به دولت و ملت ایران نشان می دهد که اگر بخواهیم طبق نظر رهبر انقلاب عمل کنیم؛ باید بدانیم ایشان در این نامه، نامی از موفقیت یا شکست در مذاکرات نیاورده و فقط از زحمات تیم مذاکره کننده تشکر کردند. ایشان، به لزوم دقت در متن فراهم آمده و عبور از آن در مسیری قانونی اشاره داشته و بار دیگر، یادآورشدند که برخی از شش دولت طرف مقابل، قابل اعتماد نیستند. نمونه بارز آن، را بلافاصله پس از نگارش متن توافق دیدیم که رئیس جمهور آمریکا، دست از روحیه خشن و متجاوز خود برنداشته و حتی ارتش ایران را تهدید می کند!

اما، ملت ایران، با داشتن رهبری آگاه و هوشمند از هیچ ابرقدرتی نمی هراسد و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، وحدت و متانت خود را حفظ کرده و تحت تأثیر امواج محرک، دست به شادی زودهنگام یا از آن سوی، انتقادهای گسترده نخواهد زد تا انشاءالله، در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یابیم.