اثرات مطالب در شبکه های اجتماعی مجازی، می تواند زندگی حقیقی انسان را تحت تأثیر خود قرارداده و حتی، در تغییر عقیده و نگرش فرد، تأثیرگذارد.

مبارکه نا– زهراسادات امیری/ امروزه، فضای مجازی جای خود را بین مردم، بسیار بازکرده است. حضور در فضای مجازی و به ویژه، شبکه های اجتماعی مختلف، وقت زیادی از انسان ها را به خود اختصاص می دهد. این شبکه های اجتماعی مختلف از قبیل وایبر، واتساپ، ایستاگرام، لاین، تلگرام، بیسفون، سلام و … با سِرورهای خارجی یا داخلی، بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده اند. حضور در شبکه های اجتماعی و چت های دونفره و تشکیل گروه و پست گذاشتن در تمام این شبکه ها، انسان را از ارتباط حضوری یا حتی تماس تلفنی و پیامکی بی نیازکرده است.

اما، آیا این شبکه های اجتماعی مجازی، آنگونه که از نامش برمی آید؛ فقط مختص فضای مجازی است یا بر زندگی حقیقی افراد نیز تأثیر می گذارد؟ در جواب این سؤال باید گفت؛ درست است این شبکه های اجتماعی، به عنوان فضای مجازی مطرح می شوند؛ اما مطمئناً فضای حقیقی زندگی فرد را تحت الشعاع خود قرارمی دهند. فرد با حضور در این برنامه های ارتباطی، عکس، نوشته یا کلیپی را به اشتراک می گذارد یا حتی گاهی چنان با اعضای گروه احساس صمیمیت و یک دلی می کند که رازها و احوالاتش را که حتی به نزدیکانش نمی گوید؛ در فضای مجازی، به راحتی بیان می کند. شاید انسان تصور می کند آنچه در این گروه ها فرستاده؛ فقط مختص این فضاست. شاید کاربر شبکه های اجتماعی، با نگرشی خاص خود، پست یا مطلبی را بگذارد؛ اما از آنجا که در فضای مجازی، افراد مختلف با عقاید و افکار متفاوت و گروه های سنی متنوع حضور دارند؛ هرکس به زعم خود، برداشتی از مطلب کرده و با دیدگاه خود به آن مطلب می نگرد و چون برداشت های متفاوت از یک مطلب پیش می آید؛ ممکن است بحث هایی هم به دنبال داشته باشد که حتی سبب مختل شدن زندگی حقیقی کاربران شود.

بنابراین، گرچه فضای مجازی، فضای آزادی برای ورود همه افراد با هر سن و جنس و سطح علمی و اعتقادی است و تنها با در اختیارداشتن یک گوشی اندروید یا تبلت می توان وارد شبکه های اجتماعی مختلف شده؛ با افراد حقیقی حاضر در فضای مجازی که از آنها به دوستان مجازی تعبیر می شود؛ ارتباط یافته و تبادل افکار و اطلاعات کرد؛ اما خلاف آنچه در ابتدا، تصور می شود اثرات این پست ها و چت های دو نفره و چند نفره، می تواند زندگی واقعی و حقیقی انسان را بسیار تحت تأثیر خود قرارداده؛ فکر انسان را مشغول کرده و حتی، در تغییر عقیده و نگرش فرد، تأثیرگذارد.

پس سعی کنیم در ورود به گروه های شبکه های اجتماعی، دقت کرده و از آنجا که بعضی گروه ها نام مناسب، ولی محتوایی متفاوت یا در تضاد با نام گروه، دارند؛ صرفاً با دیدن نام گروه، وارد گروه نشده یا به عضویت در آنجا ادامه ندهیم؛ چون به صورت ناخودآگاه، مطالب روی انسان تأثیرخواهد گذاشت و قطعاً اثرات آن، منحصر به فضای مجازی باقی نخواهدماند.