مبانی فکری و عملی امام خمینی (4)؛

مبارکه نا- زهراسادات امیری/ دیروز، 14 خرداد 1394، در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری سخنرانی کرده و به مسأله تحریف شخصیت امام (ره) اشاره کردند. ایشان، هفت اصل را به عنوان نمونه، برای شناخت شخصیت، فکر و عمل بنیانگذار جمهوری اسلامی، بیان کردند. دو مورد آن، مخالفت صریح با زورگویان و دفاع از مظلوم مقابل ظالم و اعتماد به خدا برابر مستکبران بود؛ هرچند در موارد دیگر، نیز به این مسأله، اشاره کردند.

مقام معظم رهبری، در توضیح این مطالب گفتند: در کلام خدا آمده: اگر خدا را یاری کنید؛ خدا شما را یاری می کند. باید به خدا اعتماد کرد و در مقابل، به دشمنان مطلقاً نباید اعتماد کرد. این اعتماد به خدا، باعث شد؛ امام (ره) با صراحت صحبت کند. امام (ره) به نصرت الهی باور داشت. اعتماد به خدا و بی اعتمادی به مستکبران را در رفتار امام خمینی (ره)، لمس می کنیم؛ البته این مسئله، به معنای قطع رابطه با دولت های دنیا نبود. ارتباط در حد معمول برای تبریک یا پیام بود؛ اما هیچ اعتمادی نبود.

امام (ره) سخنانش را صریح و بی تقیه بیان می کرد. واژه شیطان بزرگ برای آمریکا، ابداعی عجیب از جانب امام بود. وقتی کسی را شیطان دانستید؛ باید احساس شما به او چگونه باشد؟ امام خمینی (ره) می گفت و به آن اعتقاد داشت و در مقابل، از اول انقلاب کسانی بودند که توجه نمی کردند؛ آمریکا، عقبه رژیم طاغوت است؛ اما عده ای با فعالیتهای آمریکایی موافق بودند. اختلاف دولت موقت با امام (ره) سر این موضوع بود.

امام (ره) می گفت اگر به دشمن میدان دهید؛ از نقطه ضعف وارد می شود. امام خمینی (ره) تا آخر، علیه آمریکا موضع گرفت و متقابلاً از فلسطین و افغانستان دفاع کرد. ما با آمریکا مخالف بودیم؛ همان موقع، دربرابر شوروی هم امام موضع قاطع گرفت. منطق امام (ره) دربرابر مستکبران این است: هرجا ظلم است ما با مظلوم دربرابرظالم می ایستیم.

این سخنان مقام معظم رهبری، یعنی نشان دادن راه به مسئولین، به مردم ایران و همه آزادگان جهان که هرگز، مقابل دشمن از خود عجز نشان ندهیم؛ چون دشمن وقتی از ما می ترسد که شجاعتمان را ببیند.

وظیفه ماست که بدانیم و به دانسته خود عمل کنیم که اگر اعتماد انسان، به خدا باشد؛ از هیچ چیر و هیچ کس نمی ترسد و حرفش را صریح می گوید؛ هر چند به مذاق زورگویان و سودجویان خوش نیاید. رهبر انقلاب فرمود: امام می دانست از صحبتی که می کند؛ مستکبران، ناراحت می شوند؛ اما با دشمن، رودربایستی نداشت و حرفش را صریح می زد.

امام (ره)، به ما آموخت سکوت در برابر ظالم، به هیچ وجه شایسته نیست. هر قدم که ما عقب بنشینیم؛ دشمن جلوتر می آید. امام خمینی (ره)، به ما یاد داد اعتماد و خوش باوری نسبت به مستکبران و به ویژه آمریکا، که با شجاعت تمام، او را شیطان بزرگ خطاب کرده و با همین صفت، انتخاب راه را به ما نشان داد؛ ضرری جبران ناپذیر به دنبال دارد؛ چون همانگونه که رهبر انقلاب گفتند: دشمن با اسلام مخالف است؛ چون می داند احکام اسلامی در مقابلش است. هرکس بین ملت، به اسلام نزدیکتر باشد؛ با آن بیشتر مخالف است؛ بنابراین دشمن با عناصر مؤمن و انقلابی و سازمان های مذهبی، بیشتر مخالف است.

شایسته است؛ در این روزها، که مزیّن به نام امام خمینی (ره) است؛ با امام خوبی ها پیمان بندیم که تا پای جان، از آرمان هایش دفاع کرده و هرگز در برابر ظلم زورگویان و نابخردی کج فهمان بی بصیرت، سکوت نکنیم؛ انشاءالله.