مبانی فکری و عملی امام خمینی (3)؛

مبارکه نا- زهراسادات امیری/ امروز، روزی است که متأسفانه، اسلام عزیز دچار غربت شده است. دفاع از حق، حتی در بعضی جوامع اسلامی، خون دل خوردن و توهین، تهمت و تحقیر شنیدن به همرا دارد. بنابراین، شایسته است به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد دفاع از اسلام و عمل به آن، رجوع کنیم. شاید یادمان بیاید برای چه شهید و مجروح و اسیر دادیم. شاید یادمان بیاید؛ این انقلاب، به راحتی به دست نیامده که راحت از دست بدهیم. شاید یادمان بیاید که امام فرمود: «حفظ انقلاب از خود انقلاب، سخت تر است.»

امام خمینی (ره ) در مورد عمل به اسلام فراتر از شعار صرف، فرمود: «امروز، اسلام وابسته به اعمال شماست. از ما نمی پذیرند که اسلامی هستیم؛ مگر آنکه خودمان به اسلام عمل کنیم. من امیدوارم که مسلمین و به ویژه، سران مسلمانان از شعار به اسلام که پوششی برای عدم عمل بر احکام اسلام است؛ دست بردارند و به اسلام، به حسب آنچه هست؛ فکر و عمل کنند.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره)، در جایی دیگر، فرمود: «اگر در منبر چیزی بگویید که خودتان عاملش نیستید و در مسجد چیزی بگویید که خودتان خلاف آن، عمل می کنید؛ مردم دلهایشان از شما منصرف می شود. باید چشم و گوشمان را بازکنیم و با دست خودمان، اسلام را از بین نبریم.»

همه این سخنان، تأکید بر عمل و نشان دهنده آن است که هر فرد با عملش شناخته می شود و همه، به ویژه، مسئولان دینی، باید از شعار صرف در مورد اسلام و اسلام خواهی دست بردارند و با عمل خود، حمایتشان را از اسلام نشان دهند.

امام خمینی (ره) در سخنانی دیگر، دغدغه مندان دینی را به استقامت در راه دین، دعوت کرده می فرماید: «عزیزان من! از فدایی دادن و نثار جان و مال خود، در راه خدا و اسلام نهراسید که این شیوه پیغمبر عظیم الشأن و اوصیا و اولیای ایشان بوده؛ خون ما رنگین تر از خون شهدای کربلا نیست که با مخالفت با سلطان جائر که متمسک به اسلام بود و خود را خلیفه مسلمین معرفی می کرد؛ ریخته شد. شما که برای اسلام به پاخاستید و جان و مال نثارمی کنید؛ در وصف شهدای کربلا هستید چرا که پیرو مکتب آنانید.»

این سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره)، به انسان دغدغه مند، روحیه می دهد. به او می گوید نسبت به مسائل پیرامون خود و بی حرمتی نسبت به اسلام سکوت نکند. مگر حسین (ع) خود و یارانش را فدای اسلام نکرد؟ پس وظیفه هر انسان مسلمان آزاده است که برابر ظلم سکوت نکند و به پاخیزد؛ چنانچه امام (ره) در سخنانی دیگر فرمود: «اسلام نه ظالم بود و نه زیر بار ظلم می رفت. ما هم می خواهیم چنین باشیم که نه ظلم کنیم و نه زیر بار ظلم برویم.»

مسأله دیگر آن است که متأسفانه، شاید عده ای بخواهند به هر طریق ممکن، وحدت ایجاد کنند؛ حتی اگر به اسلام ضربه بزنند؛ در حالیکه امام خمینی (ره) فرمود: «این قدرت اسلام و قدرت ایمان بود که مردم را به وحدت کشانید.»

در آخر، اشاره به این نکته، لازم است که بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) فرمود: «میزان، در هرکس حال فعلی اوست.» اما برخی، این سخن ارزشمند امام راحل را فراموش کرده اند و در هر مجلس و انجمن از گذشته پرافتخار خود سخن می گویند؛ غافل از آنکه هم افراد و هم خدای تبارک و تعالی حال فعلی آنان را می سنجند. بی دلیل نیست که مقام معظم رهبری بارها توصیه به مطالعه تاریخ و عبرت پذیری از آن کرده اند؛ چون تاریخ اسلام به ما نشان می دهد؛ شمری که سر از حسین بن علی (ع) جداکرد؛ همان شمری است که در جنگ صفین در رکاب حضرت علی (ع) شمشیر می زد؛ یا طلحه و زبیر، از اولین بیعت کنندگان با حضرت امیر (ع) بودند؛ اما عاقبت به خیر نشدند.

خدایا! کمک کن سخنان و درسهای عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) را فراموش نکنیم و به آنجا برسیم که بذل جان و مال در راه اسلام، را وظیفه خود بدانیم؛ نه آنکه خدای ناکرده، به دلیل وابستگی به دنیا، حاضر باشیم به هرقیمتی روی حق و حقیقت و اسلام واقعی، پا بگذاریم. انشاءالله