مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان مبارکه:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، خانم مهندس نصرالهی مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان مبارکه با تأکید بر مبارزه با آفت مگس گیلاس گفت: زمان مناسب مبارزه با مگس گیلاس که یکی از مهمترین آفات گیلاس در کشور ما و همچنین در شهرستان مبارکه محسوب می شود؛ فرا رسیده است. لذا باغداران مراقب آفت مگس گیلاس باشند تا با مبارزه صحیح و مناسب، موجب جلوگیری از خسارت به محصول خود شوند.

خانم نصرالهی افزود: با توجه به بازدید های انجام گرفته از باغات گیلاس، زمان مناسب مبارزه با این آفت از تاریخ 23 اردیبهشت سال جاری اعلام شده است.

مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان مبارکه در رابطه با نحوه فعالیت و آسیب رسانی آفت مگس گیلاس یا همان کرم داخل میوه گیلاس اظهار داشت: مگس گیلاس به واریته های مختلف آلبالو و گیلاس که پوست نازک دارند، بیشتر حمله می کند و خسارت اصلی نیز توسط لاروهای مگس گیلاس ایجاد می شود که با تغذیه از گوشت یا پریکارپ میوه موجب تخریب بافت میوه و لهیدگی در آن شده و عملاً آن را غیر قابل استفاده می سازد.

وی در ادامه افزود: معمولاً حشرات کامل و بالغ که کمی کوچکتر از مگس خانگی هستند از اواسط بهار، همزمان با تغییر رنگ میوه های گیلاس از سبز به زردی در طبیعت ظاهر می شوند.

خانم نصرالهی به روش های کنترل آفت اشاره داشته و انجام شخم پاییزه یا زمستانه در محدوده سایه انداز درخت برای از بین بردن فرم شفیرگی آفت، انجام یخ آب زمستانه، استفاده از تله های چسبنده زرد رنگ و نهایتاً استفاده از سموم شیمیایی مناسب با استفاده از توصیه کارشناسان گیاهپزشکی در زمان تغییر رنگ میوه را از راهکارهای مبارزه مکانیکی و شیمیایی با آفت مگس گیلاس عنوان نمود.

مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان مبارکه در پایان، از باغداران گرامی شهرستان خواست با تهیه نسخه گیاهپزشکی از کلینیکهای گیاهپزشکی سطح شهرستان و مراکز خدمات کشاورزی و نیز مشاوره با کارشناسان فنی جهادکشاورزی هرچه سریعتر اقدام به مبارزه با آفات در باغات خود کنند.