عقیلی:

سروان پاسدار مهرداد عقیلی در گفتگو با خبرنگار مبارکه نا، با بیان این که آغاز فعالیت بسیج سازندگی در کشور با هدف دستیابی به منویات و اهداف مقام معظم رهبری بوده است؛ گفت: این سازمان در تاریخ ۱۷ اردیبهشت سال ۷۹ و با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفت.

وی با بیان این که در ابتدای مسیر فعالیت، چهار اصل مد نظر برنامه های بسیج سازندگی بود؛ گفت: پس از ابلاغ اقتصاد مقاومتی از سوی مقام مظعم رهبری، این سازمان اقتصاد مقاومتی را نیز سر لوحه کار خود قرار داد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی مبارکه افزود: با این دستور، غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از نیرو و نشاط جوانان در سازندگی کشور، کمک به دولت و مردم در خدمت رسانی و محرومیت زدایی با اولویت روستاها و نقاط صعب العبور و مرزنشینان، کمک به شناسایی و ایجاد زمینه های اشتغال و رفع بیکاری و ریشه کنی بی سوادی، ارتقاء سطح آموزش بهداشت و سلامت و پیشگیری از اعتیاد در روستاها و نقاط محروم و همچنین عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی، به عنوان سرفصل برنامه های بسیج سازندگی قرار گرفت.

عقیلی در ادامه گفت: بدین ترتیب قرارگاه بسیج سازندگی شهرستان مبارکه ۱۲ عرصه فعالیت برای اقتصاد مقاومتی در شهرستان مبارکه دارد. بسیج سازندگی در زمینه پرورش مرغ بومی و پرورش ماکیان، پرورش زنبور عسل، قارچ خوراکی، ورمی کمپوست، کشت زعفران، کارگاه های صنایع دستی و قالیبافی، پرورش ماهی، محصولات گل خانه ای، صنایع تبدیلی کوچک، پرورش شتر مرغ و همچنین دام سبک و سنگین حمایت می کند.

تشریح برنامه های بسیج سازندگی در عرصه اقتصاد مقاومتی

وی در این مورد گفت: بسیج سازندگی اهداف و برنامه ریزی هایی هم در عرصه اقصاد مقاومتی دارد که شامل کمک به معیشت خانواده، کمک به دولت در اجرای طرح عظیم توسعه بخش کشاورزی، ترویج فرهنگ کار تولید و کارآفرینی، افزایش سرانه تولید، جلوگیری از افزایش بی رویه واردات محصولات کشاورزی، کمک به اقتصاد کشور، سهل و کوتاه کردن زنجیره تولید تا مصرف، راه اندازی تعاونی های پشتیبان برای تولید نهاده ها و همچنین خرید، فروش و عرضه محصولات تولید شده عرصه های مقاومتی می شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی در شهرستان مبارکه که معتقد است رسانه های نقش زیادی در پیشبرد اهداف این سازمان دارند، به تشریح فعالیت های این سازمان در سال ۹۳ پرداخت و گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی بیش از ۳۰ عنوان طرح اجرا شد که هر طرح خود شامل تعداد زیادی اشتغال در شهرستان شده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۳ تعداد 3 استخر پرورش ماهی در مجاورت چاه های آب کشاورزی احداث و توسعه یافت.

عقیلی ایجاد 17 واحد تولید قارچ خوراکی، 2 واحد گلخانه، آموزش15000 نفر ساعت دوره های فنی و حرفه ای با تعامل با اداره فنی و حرفه و اداره کشاورزی شهرستان مبارکه در سطح شهرستان را از برنامه های اجرا شده توسط بسیج سازندگی در شهرستان مبارکه برشمرد.

وی از احداث 3 واحد پرورش آبزیان در سطح شهرستان خبرداد و گفت: ارائه تسهیلات برای راه اندازی 28 کارگاه خیاطی و همچنین 4 کارگاه تولید کود ورمی کمپوست و توزیع 5000 قطعه مرغ بومی در کل شهرستان نیز در سال ۹۳ توسط بسیج سازندگی انجام شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی شهرستان مبارکه ادامه داد: راه اندازی 36 کارگاه قالی بافی، 2 عرصه کاشت زعفران, 7 عرصه پرورش شتر مرغ , 18 عرصه پرورش دام سبک و سنگین و 12 کارگاه صنایع دستی را از دیگر اقدامات این سازمان بود.

وی به سمپاشی 5 هکتاراز باغات توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک کارگاه توجیهی آموزشی برای متقاضیان عرصه های اقتصاد مقاومتی و یک کارگاه توجیهی و ترویجی برای عمومی مردم در همین رابطه برگزار کردیم.

عقیلی افزود : مبلغ 000/000/550/17 ریال در سال 1393 در قالب تسهیلات راه اندازی طرح های اقتصادمقاومتی و اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی شهرستان به وسیله بانک مهر اقتصاد اعطا گردید.

تشریح برنامه های بخش سازندگی بسیج

مسئول سازمان بسیج سازندگی مبارکه در ادامه به فعالیت های بخش سازندگی این سازمان اشاره کرد و گفت: برگزاری 24 جلسه شورای دو هفتگی جهاد اقتصاد مقاومتی در ناحیه و 2 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در شهرستان به ریاست فرماندار محترم، در بخش سازندگی و توسط بسیج سازندگی انجام شد.

وی از اعزام 3 تیم تخصصی به مناطق محروم استان در شهرستان های سمیرم و شرق اصفهان توسط حوزه بسیج شهید موحدیان فولاد مبارکه و همچنین حوزه شهید تندگویان خبرداد و گفت: ایجاد 4 شبکه اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز توسط بسیج مهندسین کشاورزی، احداث 10 پروژه های محرومیت زدایی و سازندگی توسط بسیج مهندسین صنعت ما در سال گذشته انجام شد.

عقیلی به برگزاری آسیب شنایی اردوهای هجرت و تجلیل از شرکت کنندگان این طرح ها اشاره کرد و گفت: همایش توجیهی اردوهای جهادی و هجرت و همچنین همایش تجلیل از جهادگران هفته دفاع مقدس در سپاه ناحیه مبارکه برگزار شد.

مسئول قرارگاه بسیج سازندگی شهرستان، بیان کرد: در ایام پایان سال مبلغ 000/000/250 ریال در قالب 313 سبد کالا بین نیازمندان بسیجی توسط حوزه های مقاومت بسیج توزیع گردید.

وی اضافه کرد: همچنین 240 نفر نیز جهت کمک های سازندگی و محرومیت زدایی در قالب گروه های جهادی دانشجویی , محلات و طلاب که به روستاها و مناطق محروم استان اعزام گردیدند و بهره مند شدند.

عقیلی کمک به 27 نفر توسط خدمات رسانی از طریق اعزام متخصصین بسیج مهندسین کشاورزی و صنعت را از دیگر اقدامات انجام شده برای سازندگی و محرومیت زدایی این سازمان دانست .

وی از اجرای 16 نظارت بر علمکرد برنامه ها حوزه های مقاومت بسیج خبرداد و گفت:طرح هجرت دانش آموزی و بهسازی و نوسازی 14 مدرسه که شامل 1600 متر مربع رنگ آمیزی و 300 متر مربع فضا سازی و شاداب سازی با کمک 100 دانش آموز بسیجی توسط حوزه های مقاومت بسیج دانش آموزی و همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان مبارکه، کمک محرومیت زدایی در قالب اردوهای یک روزه حلقه های صالحین به تعداد 1109نفر روز یک روزه به صورت حلقه های صالحین توسط حوزه های مقاومت بسیج خواهران و برادران و همچنین بسیج دانش آموزی و ویزیت رایگان و مشاوره پزشکی 3 هزار نفر و همچنین کارگاه های آموزش و پیشگیری از مواد مخدر و رفتارهای پر خطر برای 2 هزار نفر در سال ۹۳ توسط بسیج سازندگی اجرا شد.