دبیر جشنواره ادبی شهید غنی‌پور از بسته ماندن کتابخانه‌های مساجد و مدارس و بی‌توجهی به تغذیه آنها با آثار برگزیده این جایزه که خواستگاهش در مسجد است انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  مبارکه نابه نقل مهر، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور شب گذشته در مسجد جواد الائمه(ع) برگزار شد.

در این مراسم پس از پخش فیلمی از آخرین سخنرانی مرحوم امیرحسین فردی در اختتامیه این جشنواره، محمد ناصری دبیر این جایزه ادبی برای ارائه سخنانی پیشت تریبون آمد.

وی با گرامیداشت یاد و نام شهدا و امام راحل  اظهار داشت: این مسجد دوشنبه‌های مهمی را از سال ۵۸ تا به امروز داشته است. دوشنبه‌هایی که در آن چراغ کتابخانه اش تنها به خاطر ادبیات روشن بوده و خدا را شاکریم که این چراغ هنوز نیز روشن است و در این مسجد به نام ادبیات داستانی دور هم جمع می شویم و دوستانی که تجربه نوشتن داشته اند نیز انتخاب خودشان را معرفی می کنند.

1608816

محمد ناصری در ادامه به روال خاص نویسندگان این مسجد برای انتخاب کتاب سال مدنظر خود و معرفی آن اشاره کرد و گفت: دوستان ما در این حوزه در مسجد صاحب نظرند و در خودشان نیز در کار تهیه کتاب هستند.

دبیر جایزه ادبی غنی‌پور ادامه داد:  برای جشنواره امسال نیز مانند سال‌های قبل آمارمان را از موسسه خانه کتاب گرفتیم و در مجموع ۸۸۲ عنوان کتاب را در ۴ گروه مورد بررسی قرار دادیم که از میان آنها ۱۰۵ کتاب به مرحله پایانی داوری‌های ما رسید. بر همین اساس در بخش نهایی داوری‌ها گروه کودک ۳۰ کتاب، گروه نوجوان ۵۸ کتاب، گروه انقلاب و دفاع مقدس ۱۲ کتاب و گروه آزاد نیز ۵ کتاب را به مرحله پایانی داوری‌ها خود راه دادند.

جایزه ادبی شهید غنی‌پور بعد مادی ندارد

ناصری با تاکید بر اینکه جایزه ادبی شهید غنی‌پور هیچ بعد مادی ندارد گفت: هدف ما ترویج ادبیات داستانی به جامعه و مطالعه آن به هر طریقی است که برای ما میسر باشد. البته اذعان می‌کنیم که معرفی های ما هنوز میان جامعه چندان شناخته شده نیست چون مکانیزیمی برای خرید و توزیع کتاب‌های برگزیده میان مخاطبان وجود ندارد. البته این نکته را نیز باید بگویم که ما نگاه خاصی برای انتخاب کتاب و معرفی ادبیات از نگاه مسجد داریم. شاید آثار خوب دیگری خارج از برگزیدگان ما باشد اما نگاه ما نگاهی منعطف به مسجد است.

وی همچنین با اشاره به وصیت شهید حبیب غنی‌پور در مورد کتابخانه این مسجد تصریح کرد: این کتابخانه همواره مرکز تجمع دانش آموزان و جوانان مسجد بوده است و اگر در اینجا اتفاقات فرهنگی رخ داده تنها و تنها به خاطر کتابخانه مسجد است. اما متاسفم که باید بگویم امروز کتابخانه های مساجد و مدارس ما تعطیل است.

وی افزود: آنچه یک مسجد را احیا می کند کتابخانه آن است. سال‌ها قبل صحبت از حمایت از جشنواره ما به نفع کتابخانه مساجد شد اما تابه حال اتفاقی رخ نداده و تنها امام جماعت یک مسجد به صورت شخصی مبلغی را برای خرید کتاب‌ها برگزیده جشنواره و توزیعش در مساجد معین و نیز یک موسسه عام‌المنفعه که کار آموزشی می کند نیز اعلام آمادگی کرده است.

ابلاغ سلام وزیر ارشاد توسط معاون فرهنگی

همچنین در این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با ابلاغ سلام علی جنتی و عذرواهی وی به دلیل قادر نبودن به شرکت در این مراسم اظهار داشت: این جایزه برای ما جهات مختلفی دارای اهمیت است. این جایزه از سویی متعلق به مسجد است که پایگاه دین و دنیاست و جایزه ما نیز با آن بال و پر گرفته است و با آن ادامه راه می دهد.

1608825

وی افزود: ویژگی دیگر جایزه نیز در این است که از مسجدی بر می‌خیزد که پایگاه انقلاب اسلامی است و طعم انقلاب و دفاع مقدس در آن حس می‌شود؛ مسجدی که خاطرات متعددی از دوران مقاومت را در خود دارد و از پایگاه‌های انقلاب و مقاومت و ایثار به شمار می‌رود.

صالحی در ادامه به مرحوم فردی نیز اشاره کرد و گفت: مرحوم فردی شخصیتی داشت که بسیاری هنوز پایبند اویند. او در اینجا و برای این جایزه عمر گذاشت و می‌دانیم که وقتی چیزی با اخلاص شکل بگیرد باقی می ماند. نیت که مخلصانه باشد مثل خود خداوند باقی خواهد ماند. از سوی دیگر این جایزه با نام شهدای غنی‌پور نام گذاری دشه است که یک بسیجی داستان نویس بوده است و هنوز نیز می‌شود آثار او را جمع و منتر کرد و نامش نیز کماکان به محفل طراوت می دهد.

صالحی در ادامه جشنواره ادبی شهید غنی‌پور را جشنواره‌ای مردمی و بدون وابستگی به دولت معرفی کرد و گفت:بی‌تکلف بودن و بی ادعایی و صداق است که این جشنواره را پا برجا نگاه داشته است و امیدواریم همین موضوع این جایزه را پایدار نگاه دارد.