اختتامیه اولین مسابقه کتاب و زندگی؛

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری تحلیلی  مبارکه نا به نقل از مهر، مراسم پایانی نخستین دوره مسابقه کتاب و زندگی با محوریت کتاب من زنده ام عصر امروز سه شنبه در تالار اندیشه حوزه هنری و با حضور جمعی از مقامات کشوری و فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی عنوان داشت: من از جمله کسانی هستم که توفیق مطالعه «من زنده ام» را داشته ام. در مسابقه آن هم شرکت کرده اند و دوست دارم در مسابقه آن هم برنده شوم اما به باور من همه کسانی که این کتاب را خوانده ام امروز برنده اند.

حداد عادل ادامه داد: این کتاب داستان زندگی یک نفر نیست بلکه بیان روزگار یک نسل است که در زندگی یک نفر مجسم شده است. شما می توانید با خواندن آن تصویری از یک نسل پیدا کنید که قدم به قدم به میدان پا گذاشته و انقلاب کرده است.

وی همچنین افزود: معصومه آباد با این کتاب، یک حرف از هزاران حرف انقلاب را به گوش نسل آینده رساند. به باور من ادبیات تنها برای پر کردن اوقات فراغت نیست بلکه بخشی از حقیقت یک جامعه و ملت را برای آنها بازگو می کند به همین خاطر کتاب من زنده ام جزو آثاری است که سرمایه ادب فارسی و انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ کتابی که حقایقی را نقل می کند که اگر نویسنده اش آن را نقل نمی کرد در هیچ جای دیگر هم نقل نمی شد و همین مسئله این کتاب را جاودانه می کند.

مدال افتخار کتابخوانی را به رهبر انقلاب تقدیم می کنم

همچنین در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس نیز در سخنانی عنوان داشت: در سالهای دهه ۷۰ در حوزه هنری با آقای سرهنگی صحبت هایی داشتیم کتاب های جنگ در آن زمان با تیراژ حداکثر هزار نسخه منتشر می شد و ما افسوس می خوردیم که ای کاش جاهایی بود که این کتاب ها را می خریدند نه هزار تا بلکه ۱۰ نسخه.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از سال ۶۹ و برخی از آثار دفاع مقدس تقریض زدند اما اجازه انتشار آنها به ما داده نمی شد تنها زمانی که تعداد این دسته نوشته ها به ۲۰ عدد رسید در یکی دو مقاله در روزنامه جمهوری اسلامی نمایی از این کتابها را ترسیم کردیم. زمانی که رهبری در آن سالها این تقریض ها را می نوشتند امروز ما را می دیدند و من شک ندارم اگر حمایت ایشان از دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری نبود آقای سرهنگی هم این گونه کار را جدی نمی گرفت و امروز کتابهایی مانند «دا»، «نورالدین پسر ایران» را نداشتیم.

شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی باید به این مسئله که پرتیراژترین آثار ادبی اش امروزه آثار دفاع مقدس است افتخار کند، تصریح کرد: من وظیفه خودم می دانم تا بزرگترین مدال را در زمینه ترویج کتابخوانی به رهبر انقلاب تقدیم کنم. اگر تلاش ایشان نبود امروز این فرهنگ در جامعه ما پررنگ نشده بود. ایشان بارها فرموده اند که اگر برای صدور انقلاب اسلامی همین کتابها را داشته باشیم که ترجمه شان صادر شود کافی است.

نماینده رهبری در سپاه قدس در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات سراسری کتابخوانی در سطح کشور تدبیر رهبر انقلاب بوده است، گفت: این طرح در سطح کشور طی چندین سال دنبال شد. ما آن را با گروه های بسیاری مطرح کردیم اما آن گونه که باید، اجرایی نشد در نهایت همان را جهت اجرا به حجت الاسلام کازرونی و آقای میثم نیلی برای اجرا دادیم که با همتی بلند و اخلاص کامل اجرایی شد و برنامه امروز نیز حاصل آن است.

وی در پایان سخنان خود از طرف سپاه قدس هدیه ای شامل سفر به کربلای معلی به کازرونی، نیلی و معصومه آباد به همراه خانواده هایشان اهدا کرد.

کشور دچار اینرسی کتاب نخوانی است

دیگر سخنران این مراسم میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود.

وی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر آنکه در کشور ما نوعی کم رغبتی، نسبت به کتابخوانی وجود دارد، گفت: باید به این فکر کنیم که چگونه می شود در اینرسی کتاب نخوانی غلبه کرد و جامعه سریع خوان و زودگذرمان را عمق خوان کنیم. به باور من راهش این است که کیفیت در تولید بالا برود و ضریب نفوذ در مسئله توزیع کتاب هم افزایش پیدا بکند.

نیلی ادامه داد: اگر هر فردی برای تبلیغ کتاب در جامعه ما تبدیل به یک رسانه شود بی شک یک نهضت محتوایی خوب پیرامون مسئله کتابخوانی درکشور پدید می آید. در مسابقه کتابخوانی بر محوریت کتاب من زنده ام هم این الگو را پیش روی خود قرار دادیم و اندک ضعف هایی هم در حوزه توزیع و ترویج وجود داشت را سعی کردیم با حضور جریانهای مردمی برطرف کنیم.

به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای این مسابقه ۲۱۰ هزار نسخه کتاب معصومه آباد در مدت ۲ ماه و ۱۷ روز به فروش رفته است که نشان می دهد اگر در مورد یک کتاب تبلیغات مناسب و توزیع خوب صورت بپذیرد در صورت دارا بودن محتوای مناسب آن کتاب حتما خوانده خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به شبیخون فرهنگی دشمن به نظام اسلامی گفت: امروزه ما در معرض هجمه های متعدد از سوی دشمنان هستیم اگر معنای دین ما ایجاد سبک زندگی پرسعادت برای ما است نباید فراموش کنیم که دشمن نیز تلاش دارد دقیقا همین سبک زندگی و نوع نگرش ما را تغییر دهد. در این میان ترویج یک کتاب خوب و کتابخوانی یک حرکت فرهنگی مناسب برای مقابله با این جریان است و می تواند به شکلی هنرمندانه سبک زندگی اسلامی – ایرانی و انقلابی را ترویج کند.

نیلی تصریح کرد: مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی یک مانور فرهنگی در کشور و در میان موسسات فرهنگی بود. در این مسابقه شاهد بودیم کتابی که بیش از ششصد صفحه حجم داشت را مردم خواندند و کار تا جایی بالا گرفت که این کتاب حتی در فروشگاه هایی که علاقه ای به ارزش های انقلاب نداشتند هم عرضه شد در واقع این مسابقه تجربه ای بود از توزیع حرفه ای و غیر حرفه ای یک کتاب در همه نقاط کشور که توانست به تقویت بنیه کتابفروشان نیز منجر شود.

رهبر انقلاب در مسئله خانواده به تنهایی به اندازه ۱۰۰ وزارتخانه فعالیت دارند

دیگر سخنران این مراسم نیز حجت الاسلام زائری مدیر مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی بود که در سخنان خود به موضوع خانواده اشاره کرد و گفت: خداوند سنت هایی را در زندگی بشر قرار داده که برای همه نوع بشر ساری و جاری است. یکی از این سنت ها این است که هر کسی باید خود را ماندگار کند و اگر این کار را نکند باخته است. حتی خداوند هم اگر قرآن را خلق نمی کرد روایتش ماندگار نمی ماند. به همین باور می گویم که اگر مظلومیت و دردهای این نسل نوشته نشود و خوب عنوان نشود آنها ماندگار نخواهند شد و کاری که خانم آباد با کتابش انجام داده در واقع تمرین نوشتن و خوب نوشتن بود.

زائری ادامه داد: اگر بنیان های اساسی خودمان از جمله خانواده را تحکیم نکنیم فارغ از اینکه که هستیم بازی را باخته ایم. خانواده امروز یکی از اساسی ترین بنیان های پیرامون است و نمی شود تنها با شعار آن را حفظ کرد.

وی در همین زمینه افزود: اگر در سال 78 در کشور ما اتفاقات خطرناکی افتاد و در سال 88 نیز تکرار شد، اگر امروز  بسیاری دلشان از فتنه پردرد است، من می گویم اگر امروز هم به بنیان های اجتماعی دقت نکنیم در سال ۹۷ به مراتب فتنه ای بزرگتر از فتنه سال ۸۸ خواهیم داشت البته برای این مسئله باید زحمت کشید کار کرد و جان کند.

وی در ادامه خانواده را یکی از اساسی ترین نظام های خلقت عنوان کرد و گفت: خانواده امروز بیشتر از هر زمان دیگری در کشورمان در معرض تهدید است اگر بخواهیم جمهوری اسلامی را حفظ کنیم تنها با تعقل و تدبیر باید به فکر خانواده ها باشیم. جان دادن در راه انقلاب کار آخر است قدم اول داشتن حکمت و تدبیر در راه انقلاب است.

مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه تصریح کرد: خطر تهدید کننده خانواده ها امروز به پشت در خانه های همه ما رسیده است من معتقدم می توان جلوی آن ایستاد و گفتمان انقلاب توان این کار را دارد اما باید زحمت بکشیم و کار کنیم این امانت را نمی شود با شعار و تعارف حفظ کرد.

وی افزود: رهبر انقلاب به تنهایی به اندازه یکصد وزارتخانه در این زمینه کار کرده اند. فعالیت ایشان درباره خانواده توسط هیچ دستگاه فرهنگی اجرایی نشده است اما امروزه باید باور داشته باشیم که زمینه کار برای همه فراهم است. به اعتقاد من کار برای خانواده باید امروز همسنگ عبادت تلقی شود و از آن به عنوان یک ذکر یاد کنیم. ذکری که بر پایه آن همه اعضای خانواده هر روز بارها و بارها باید عبارت من خانواده ام را دوست دارم را زیر لب تکرار کنند.

یادآوری می شود در این مراسم از نسخه عربی، فارسی و انگلیسی کتاب من زنده ام نیز رونمایی شد و برندگان مسابقه کتاب و زندگی با محوریت کتاب من زنده ام و نیز برندگان مسابقه سرایش رباعی بر مبنای کتاب من زنده ام مورد تجلیل قرار گرفتند.