به گزارش مبارکه نا عليرضا رضا داد، دبير جشنواره فيلم فجر از سوي چند كارگردان سينما براي پذيرش فيلم «آشغال‌هاي دوست داشتني» در جشنواره تحت فشار است. اين در حالي است كه عضو كميسيون فرهنگي مجلس با خط قرمز خواندن بحث فتنه، هشدار داد مسئولان جشنواره فجر درباره فيلم‌هاي حامي فتنه مراقبت داشته باشند.

indexبه گزارش مبارکه نا عليرضا رضا داد، دبير جشنواره فيلم فجر از سوي چند كارگردان سينما براي پذيرش فيلم «آشغال‌هاي دوست داشتني» در جشنواره تحت فشار است. اين در حالي است كه عضو كميسيون فرهنگي مجلس با خط قرمز خواندن بحث فتنه، هشدار داد مسئولان جشنواره فجر درباره فيلم‌هاي حامي فتنه مراقبت داشته باشند.
هر ساله تعداد آثار سينمايي كه به دبيرخانه جشنواره فجر ارسال مي‌شود، بيشتر از ظرفيتي است كه فجر براي ميزباني آثار سينمايي در نظر مي‌گيرد. حتي با وجود اينكه ميزان فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه سينماي ايران، بنا به نظر دبير جشنواره افزايش يا كاهش پيدا مي‌كند و امسال نيز دبير جشنواره تعداد فيلم‌هاي حاضر در سوداي سيمرغ را نسبت به سال گذشته افزايش قابل ملاحظه‌اي داده اما باز هم بسياري از فيلم‌ها نتوانستند خود را در جمع منتخبين جشنواره جاي دهند. براي درك بهتر از فشردگي رقابت براي حضور در جشنواره، مي‌توان نگاهي به صحبت‌هاي علي معلم، سخنگوي هيئت انتخاب انداخت. معلم مي‌گويد: «در بخش فيلم‌هاي اول بيش از ۶۰ فيلم اولي حضور داشتند و در بخش سوداي سيمرغ نيز ۶۵ فيلم حضور داشتند. در بين اين فيلمسازان كساني بودند كه اسامي شناخته‌شده‌ و صاحبنامي هستند و طبيعتاً نامشان به عنوان پشتوانه فيلم حضور دارد و بايد خودشان از فيلمشان دفاع كنند. از طرفي ديگر بسياري از جواناني بودند كه ناشناخته بودند اما فيلم‌هاي خوبي ساختند.»

وي مي‌افزايد: «امسال با تصميمي كه هيئت انتخاب و برگزاركنندگان جشنواره گرفته‌اند بيش از ۴۵ درصد متقاضيان حضور در جشنواره فيلم‌هايشان انتخاب شده و بالا‌ترين ظرفيت حضور فيلم‌ها درنظر گرفته شده و فرصتي به وجود آمده است كه جشنواره فيلم فجر در بخش ويتريني يك ويترين تمام عيار براي سينماي ايران باشد اما اينكه كدام فيلم‌ها در جشنواره و بعد از آن پربيننده مي‌شوند، جاي سؤال دارد و بايد پاسخ به آن را به آينده موكول كرد».

جشنواره فيلم فجر به دليل اهميتش هر ساله به صورت منظم برگزار مي‌شود و همه افرادي كه به سينما علاقه دارند يا سينماگر حرفه‌اي هستند به خوبي از شرايط و ظرفيت آن باخبرند. اما در اين بين رفتار‌هاي غيرحرفه‌اي كه از سوي تعدادي از سينماگران انجام مي‌شود، جاي سؤال دارد! زماني كه هيئت انتخاب فيلم براي جشنواره فجر بعد از مشاهده آثار نظر خود را در برابر فيلم‌هاي مجاز به شركت در مهم‌ترين رقابت سينمايي كشور اعلام مي‌كند، مسلماً خيلي از سينماگر‌ها به دليل عدم حضورشان در ليست نهايي ناراحت و گله‌مند مي‌شوند اما كمتر پيش مي‌آيد كه يك لابي پشت پرده شروع به فشار براي حضور فيلمي خارج از قواعد انتخاب فيلم در جشنواره كند. اما امسال فيلمي مسئله‌دار سعي دارد با لابي و فشار به دبير جشنواره به هر نحو ممكن خود را به فجر برساند. از زماني كه مشخص شد دبير جشنواره بنا بر مصلحت فيلم «آشغال‌هاي دوست داشتني» را به هيئت انتخاب فجر ارائه نداده است، تعدادي از سينماگران دست به لابي‌هاي فشرده‌اي براي حضور اين فيلم در فجر زده‌اند.

«آشغال‌هاي دوست داشتني» همان طور كه پيش‌تر نيز اعلام شده است، فيلمي درباره فتنه 88 مي‌باشد و مشخص نيست اين همه اصرار براي ديده شدن فيلمي كه مي‌تواند با جنجال و حاشيه، فجر 32 را به دردسر بيندازد از كجا آب مي‌خورد! جالب اينجا است كه كميسيون فرهنگي مجلس نيز نسبت به حضور فيلم‌هاي حامي فتنه به جشنواره فجر هشدار داده است. لاله افتخاري، نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه مجلس بحث فتنه را در همه حوزه‌ها خط قرمز مي‌داند، مي‌گويد: «ورود برخي از اين فيلم‌ها كه موضوعات تلخ و حامي فتنه دارد براي جشنواره انقلاب مناسب نيست و مسئولان جشنواره نبايد تحت فشار قرار گيرند. حضور اين فيلم‌ها مي‌تواند جشنواره را تحت‌الشعاع قرار دهد.» اين عضو كميسيون فرهنگي با اشاره به اينكه همه مسئولان خصوصاً مسئولان فرهنگي بايد تكليفشان را با خودشان روشن كنند كه قرار است چه كنند و چه استراتژي را در پيش گيرند، افزود: «جشنواره فجر همان طوري كه از نامش پيدا است بايد جشنواره‌اي براي انقلاب باشد و مسئولان برگزاري آن بايد با گزينش مناسب و هوشمندانه در اين راستا حركت كنند.»

فشار‌ها به دبير جشنواره براي حضور «آشغال‌هاي دوست داشتني» و مطرح كردن نام كارگردان‌هاي شناخته شده سينما كه خواستار حضور اين فيلم مسئله‌دار در فجر هستند، در حالي اتفاق مي‌افتد كه در آن سو هيچكس كوششي براي حضور ديگر فيلم‌هاي بازمانده از فجر انجام نمي‌دهد.

با مشاهده ليست فيلم‌هايي كه نتوانسته‌اند نظر مثبت هيئت انتخاب را جلب كنند، به نام فيلم‌هايي از جمله «سايه روشن» به كارگرداني فرزاد موتمن، «بلوك 9، خروجي 2» اثر عليرضا اميني، «پاپ» كار جديد احسان عبدي‌پور، «نقش نگار» ساخته علي عطشاني، «مردن به وقت شهريور» كاري از هاتف عليمرداني و«اسب‌ها همچنان ايستاده مي‌ميرند» به كارگرداني حسن نجفي، بر مي‌خوريم كه به غير از گلايه‌هاي خود فيلمساز هيچ كدام از سينماگران حاضر نشدند براي عدم حضور فيلم‌هاي آنها سخني به زبان بياورند و اعتراضي كنند. آيا براي اين گروه از كارگردان‌ها كه امروز اعتبار خود را وقف حضور «آشغال‌هاي دوست داشتني» كرده‌اند، رفاقت‌شان با امير يوسفي بيشتر از فرزاد موتمن، عليرضا اميني و هاتف عليمرداني است؟

بالاخره اگر قرار است كاري صنفي براي حمايت از يك فيلم صورت بگيرد، سابقه موتمن و اميني، آنها را داراي حق بيشتري نسبت به امير يوسفي مي‌كند كه از حمايت هم‌صنفان خود بهره‌مند باشند. ولي گويا اينجا فقط مضمون فيلم است كه براي برخي از فيلمسازان احساس همذات‌پنداري را تقويت كرده و به هر وسيله‌اي مي‌خواهند آن را به فجر بياورند. بايد ديد كه دبير جشنواره تا چه حد در برابر اين لابي‌گري‌ها مقاومت و از استقلال هيئت انتخاب و دبيرخانه سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر دفاع خواهد كرد. مخصوصاً اينكه كميسيون فرهنگي مجلس نسبت به محتواي فيلم‌هايي كه از فتنه حمايت كنند، بي‌تفاوت نخواهد بود.