هشت خبر از فولادمبارکه :

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، دکتر بهرام سبحانی، مدیر عامل فولاد مبارکه در 23 دیماه سالروز افتتاح فولادمبارکه در جمع کارکنان گفت: این شرکت از اوایل دهه 60 در زمانی که مشکلات بسیاری در اثر جنگ با دشمن نابکار به ما تحمیل شده بود ساخته شد. ستون به ستون و پیچ به پیچ این شرکت همزمان با پخش آژیر خطر و حملات هوایی هواپیما‌های دشمن بعثی نصب شد و سر بر آسمان برافراشت فلذا جا دارد از همه رزمندگانی که در جبهه جنگ سینه سپر کردند تا درجبهه صنعت هم به پیروزی برسیم، قدردانی نمائیم.
مديرعامل شركت فولاد مباركه در ادامه افزود: اکنون در شرایطی هستیم که دشمن سعی دارد با تحریم های همه جانبه خود بر صنعت و اقتصاد ما اثر بگذارد اما ما شاهد این هستیم که اين شركت به حول و قوه الهی و یاری امام زمان (عج) و همت کارکنان با قوت هر چه تمام‌تر به بالاتر از ظرفیت‌های اسمی خود و شهرت جهانی دست یافته است.
دکتر سبحانی با اشاره به کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه اصفهان اذعان داشت: امروز اتحادیه اروپا خواستار ارتباط تجاری با فولاد مباركه است.
ايشان در ادامه سخنان خود از تلاش همه کسانی که از بدو دوران ساخت فولاد مبارکه تاکنون در این شرکت تلاش کردند و باعث شدند تا به امروز در شرکت فولاد مبارکه 77میلیون تن فولاد تولید شود قدردانی کرد.
دکتر سبحانی اذعان داشت: هم اکنون بیش از چهار هزار شرکت از حاصل دسترنج کارکنان فولادمبارکه در خطوط خود استفاده می‌کنند و می بینیم که حدود 1 درصد تولید ناخالص ملی (GDP) در فولادمبارکه تولید می‌شود امروزه گستره فولادمبارکه از شمال شرقی تا جنوب کشور امتداد یافته است. فولادمبارکه با 50 شرکت تابعه خود در قالب سرویس سنتر به این آب و خاک خدمت می کند که همه این ها باعث افتخار است.

***********************************************************
اگر کسب تندیس زرین برای فولاد مبارکه یک قله بود ، پس باید این قله را حفظ نماییم
ما همیشه در ممیزیها و ارزیابی‌ها و همینطور حضور در کسب جایزه تعالی سازمانی، حداکثر استفاده را برده تا زمینه‌های رشد فولاد را فراهم نماییم که مصداق آن بهره گیری از 300 نفر ارزیاب در داخل شرکت و مبادرت به خود ارزیابی هر سه ماه یکبار در خصوص اهداف است که توسط این گروه انجام میشود همچنین ارزیابی سالی یک بار در ممیزی یکپارچه IMS که همه این موارد نشان دهنده رویکرد شرکت به ایجاد بهبود در سازمان است.دوازدهمین دوره ارزیابی جایزه ملی تعالی سازمانی در شركت فولاد مباركه از روز جمعه مورخ 19/10/93 با بازدید 8 نفر از ارزیابان دبیرخانه جايزه تعالي سازماني از سایت‌های مختلف شرکت آغاز و تا روز چهارشنبه 24/10/93 ادامه یافت.
به گزارش خبرنگار خبرنامه فولاد جلسه افتتاحیه با حضور دکتر سبحانی و سایر اعضای کمیته مدیریت شرکت در روز شنبه 20/10/93 برگزار شد و پس از آن فرآیند ارزیابی در حوزه های مختلف از جمله استراتژی ،فرآیندها، فروش و بازاریابی، طراحی محصول و تولید، خرید، اقتصادی و مالی، تکنولوژی، منابع انسانی، پشتیبانی تولید، مسئولیتهای اجتماعی و رهبری صورت پذیرفت و طی جلسات برگزار شده، افراد مرتبط با هر حوزه به سؤالات ارزیابان پاسخ و مستندات لازم را ارائه نمودند.
این گزارش حاکی است در این دوره از ارزیابی که برای کسب مجدد تندیس زرین توسط فولادمبارکه به عنوان تنها دارنده تندیس زرین در کشور برگزار شد، نزدیک به17 سایت شرکت مورد بازدید تخصصی و بیش از 70 نفر از کارکنان در رده های مختلف توسط ارزیابان به صورت جداگانه مصاحبه شدند.
گفتنی است دکتر سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در این جلسه ضمن خیر مقدم به ارزیابان جایزه تعالی سازمانی یادآور شد : اگر کسب تندیس زرین برای فولاد مبارکه یک قله بود ، پس باید این قله را حفظ نماییم، همین امر باعث شد دو مرتبه وارد این فرآیند شویم، ضمن اینکه باید در نظر داشت حضور مداوم در این فرآیند و استفاده از تجربیات کارکنانی که در مرحله بازنشستگی هستند و در کسب جایزه تعالی سازمانی نقش مهمی ایفاء نموده اند، می‌تواند به یادگیری و آموزش کارکنان نسل جدید فولاد کمک نماید.
ایشان با اشاره به بیش از 1000 شرکت که از فولاد مبارکه سرویس گرفته و یا به فولاد مبارکه سرویس می‌دهند، گفت: در جلساتی که با این شرکتها داریم ملاحظه نموده‌ایم آنها از سیستم‌های فولاد مبارکه الگو برداری نموده اند و این به جای خود با ارزش می‌باشد ولی نباید این موضوع را فراموش کرد با بالا رفتن و تلاش زیاد این شرکتها برای حضور در چنین جوایز ملی ما نیز می بایستی همانند قبل با توان بیشتر در این فرآیندها شرکت نمایم و با الگوبرداری از سخنان امام اول شیعیان حضرت علی (ع) که فرموده اند: مسلمان نباید امروزش مثل دیروز باشد، تعالی را به عنوان بهبود مستمر در داخل شرکت همواره نهادینه نماییم که این امر با توجه به سیستمی بودن شرکت و آموزش محقق خواهد شد.
گفتنی است در این جلسه مهندس ارزانی معاون تکنولوژی شرکت نیز در خصوص این ارزیابی گفت: فولاد مبارکه از بدو تاسیس سیستمی شکل گرفت و این موفقیتهای حاصل شده در شرکت نتیجه همین نگاه سیستمی می باشد.
ایشان افزود: ارزیابی در شرکت فولاد مباركه یک رویکرد و فرصتي براي یادگیری است و
مهندس ارزانی با اشاره به حضور شرکت فولاد مبارکه در ده دوره مستمر و پیوسته درجایزه تعالی سازمانی گفت: اخذ تندیس بلورین در 3 دوره، کسب تندیس سیمین در 4 دوره و در دوره آخر در سال 91 دریافت تندیس زرین حاصل تلاش و اقدامات مؤثر کارکنان در شرکت بود. پس از اخذ تندیس زرین تا سه سال این شرکت می توانست از عنوان این تندیس استفاده نماید با این حال شرکت با تهیه اظهار نامه سال 92 و شرکت در این دوره از جایزه تعالی سازمانی بر رویکرد یادگیری در شرکت تأکید نمود.
شایان ذکر است جلسه اختتامیه در روز چهارشنبه 24/10/93 و پس از یک جلسه 2 ساعته ارزیابان با مدیرعامل شرکت با حضور مدیران کمیته مدیریت برگزار گردید.
***********************************************************
در سال جاری رخ داد:
صادرات یک میلیون و 360 هزار تن فولاد به خارج از کشور
دکتر بهرام سبحاني رییس انجمن تولیدکنندگان و مدير عامل فولاد مبارکه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و 360 هزار تن فولاد به خارج از کشور صادر شد.
به گزارش«فولاد نیوز»، دکتر بهرام سبحانی گفت: از این میزان، حدود یک میلیون و 30 هزار تن فولاد از مبارکه اصفهان، 230 هزار تن از فولاد هرمزگان و 100 هزار تن نیز از سایر بخش ها به خارج از کشور صادر شده است.
رییس هیأت مدیره شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: میزان صادرات فولاد کشور در سال گذشته حدود یک میلیون و 250 هزار تن بوده است.
دکتر سبحانی تصریح کرد: واردات فولاد،کاهش قیمت سنگ آهن و انرژی در جهان از مسائلی است که تولیدکننده‌های فولادی کشور را با رکود مواجه کرده است.
وی یادآور شد: هزینه‌های مواد اولیه همچون سنگ آهن و انرژی از مؤلفه‌های اثرگذار در کاهش و یا افزایش هزینه‌های تمام شده فولاد می باشد و با توجه به شرایط جهانی، تولید کننده‌های خارجی از این دومزیت یعنی کاهش قیمت سنگ آهن و انرژی برخوردار هستند و شرایط دشوار را برای تولیدکنندگان داخل فراهم کرده ‌اند.
ايشان با اشاره به بحران کم آبی در کشور یادآور شد: محدودیت منابع آبی در مناطقی که تولید فولاد در آنها توجیه اقتصادی داشت موجب می‌شود این کارخانه‌ها به سمت مناطق ساحلی سوق یابند.
به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در آینده نه چندان دور حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به پایگاه تولید فولاد کشور مبدل خواهد شد.
دکتر سبحانی، در خصوص واگذاری بخشی از سهام این شرکت در بورس نیز گفت: به دلیل افت شاخص‌های بورس در سال‌های اخیر شرایط برای عرضه سهام فولاد هرمزگان فراهم نبوده به همین دلیل منتظر بهبود شرایط هستیم زیرا فروش در زمان رکود بدترین فروش است.
***********************************************************
اجرای موفقیت آمیز پروژه نوسازی سیستم لوپهای کنترلی کوره های پیشگرم شماره 1 و 2 نورد گرم
پروژه نوسازی سیستم لوپهای کنترلی کوره‌های پیشگرم شماره 1 و 2 نورد گرم با استفاده از توانمندیهای داخلی با موفقیت انجام و به بهره برداری رسید.
هماهنگ کننده پيمانکاران توسعه نورد گرم 1و2 ضمن اعلام این خبر افزود: در راستای ایفای نقش محوری فولاد مبارکه در توسعه صنعتی و ارتقاء بهره‌وری و رشد پایدار، از طریق توسعه مشارکتها با تأمین کنندگان و شرکتهای داخلی و در جهت توسعه بومی سازی صنعت فولاد پروژه نوسازی سیستم لوپهای کنترلی کوره‌های نورد گرم با همت کارشناسان توانمند شرکت ایریسا و مشارکت کارشناسان و كاركنان فولاد مبارکه راه اندازی و پس از طی دوره آزمایشی همزمان با سالروز راه اندازی شرکت فولاد مبارکه تحویل بهره بردار نورد گرم گردید.
عبدالکريم مولايي در خصوص چرایی اجرای این پروژه گفت: با توجه به مشکلات عدیده سخت افزاری و نرم‌افزاری سیستم قدیمی کنترل لوپها (هارتمن براون) ازجمله تأمین قطعات یدکی، سرعت پایین سیستم ،عدم یکپارچگی این سیستم با اتوماسیون جدید نوردگرم، پایین بودن سرعت عیب‌یابی، عدم امکان ارتقاء سخت‌افزاری و نرم افزاری متناسب با افزایش تولید و بهبود مستمر، اين پروژه تعریف و جهت اجراء به شرکت ایریسا ابلاغ گردید.
وی با بیان این مطلب که مهندسی و طراحی پایه و تفصیلی این پروژه برای اولین بار در کشور توسط شرکت ایریسا انجام گردید، ادامه داد: این شرکت با بهره گیری از نیروی کارشناسی مجرب و استفاده از توانمندی های کارشناسان بخش تعمیرات کوره های پیشگرم اقدام به طراحی سخت افزار ،نرم افزار، فانکشنهای کنترلی وHMI در قالب PC S7نمود.
ایشان در خصوص چگونگی اجرای مراحل این پروژه اظهار داشت: عملیات طراحی، مهندسی، تهیه و تدارک نرم افزار و سخت افزار پروژه به مدت یکسال طبق برنامه زمانبندی در سال 92 انجام گردید وفاز اول پروژه مربوط به جایگزینی سیستم لوپهای کنترلی کوره شماره 2 همزمان با توقف سالیانه نورد گرم در سال 92 در مدت زمان 9 روز انجام و در یوم ا… 22 بهمن 92 راه اندازی گردید و فاز دوم پروژه همزمان با توقف سالیانه نوردگرم در سال 93 درمدت زمان 6 روز (زودتر از برنامه زمانبندی) با موفقیت انجام و تحویل بهره‌بردار نوردگرم گردید.
هماهنگ کننده پيمانکاران توسعه نورد گرم، اجرای بهینه، کاهش زمان اجرای پروژه و همکاری بسیار خوب تیم اجرائی شرکت ایریسا و تیمهای تولید و تعمیرات بخش کوره های پیشگرم نورد گرم را از نکات حائز اهمیت در این کار بزرگ برشمرد.
عبدالکريم مولايي در پایان از مدیریت و همکاران بهره بردارو توسعه نورد گرم، شرکت ایریسا، دستگاه نظارت و سایر همکاران تلاشگر که در اجرای این پروژه همیاری نمودند، تشکر و قدردانی نمود.
***********************************************************
صرفه جوئی 80 درصدی مصرف انرژی در کمپرسورهای هوای فشرده سبا
با نصب سیستم راه انداز نرم بر روی موتور 1600 کیلو وات کمپرسور سانتریفوژ تولید هوای فشرده سبا و همچنین نصب سیستم کنترل، بر روی دریچه‌های ورودی تغذیه هوای کمپرسور، حدود 80 درصد در مصرف انرژی این کمپرسور ها صرفه جوئی حاصل شد.
رییس تصفیه و توزیع سیالات ناحیه فولاد سازی و نورد پیوسته با اعلام این خبر افزود : به دلیل سرعت بالای موتور (3000 دوردر دقیقه) و سرعت بالای کمپرسور (11000 دور در دقیقه) وتأکید سازنده بر عدم استپ و استارت بیش از 5 بار در سال به جهت استهلاک شدید، در زمان‌هائیکه خط تولید نیاز به هوای فشرده نداشت و یا کمتر نیاز داشت ،کمپرسور اجباراً به صورت بار کامل (فول لود) در مدار بود و انرژی صرف شده بصورت ونت هوای فشرده از طریق آنتی سرج ها به هدر می رفت .
جهان خوشنامی در همين رابطه افزود: پس از نصب سیستم های فوق شرايطي فراهم شده‌است که در زمانهای عدم نیاز به هوای فشرده کمپرسور بصورت بی بار و با کمترين ميزان مصرف انرژي (حدود 20 درصد زمان قبل)کار مي‌کند در عين حال ضمن اینکه اين تجهيز آماده به کار است و از توقف کامل واستهلاک شدید آن نيز جلوگیری می شود.
ایشان یادآور شد : این سیستم راه انداز با یک موتور کمکی 75 کیلو وات بر روی موتور اصلی متصل شده و در زمان راه اندازی بصورت نرم، دور موتور اصلی را در مدت 20 ثانیه به 1500 دور در دقیقه رسانده و پس از آن جدا می‌گردد و با فرمان به فیدر (تغذیه) فشار متوسط دور موتور اصلی به سرعت نامی3000 دور در دقیقه می‌رسد، همچنین با کنترل دریچه های ورود هوا و نیز دریچه های ضد پمپاژ (ونت آنتی سرج) توسط این سیستم تولید و تأمین هوای فشرده کنترل می گردد و هوای مورد نیاز خط تولید با فشار ثابت و فلوی مناسب با بهترین راندمان انرژی و بدون نیاز به توقف واستارت مجدد تأمین می گردد .
رییس تصفیه و توزیع سیالات ناحیه فولاد سازی و نورد پیوسته در ادامه با اشاره به مزایای اجرای این پروژه گفت: کاهش میزان جریان راه انداز به میزان 60 تا 70 درصد، کاهش ولتاژ و جریان القایی استاتور بر روی روتور در لحظه راه اندازی، کاهش چشمگیر دمای الکتروموتور و سیم پیچ استاتور موتور اصلی در زمان راه اندازی و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیراتی ناشی از آسیب‌های مکانیکی درنتیجه شوک زمان راه اندازی که این شوکها 20تا30 مرتبه کاهش می‌یابد، از مهمترین مزایای این پروژه بود، ضمن اینکه این طرح قابل پیاده سازی روی دو کمپرسور دیگر نیز می باشد و در تجهیزات مشابه در فولاد مبارکه قابل اجرا است.
ایشان در پایان از حمایت مدیریت ناحیه انرژی سیالات ، امور مهندسی سبا و واحد بهینه سازی و کارکنان واحد تصفیه و توزیع سیالات ناحیه سبا که در پیشبرد این پروژه همکاری نمودند،تشکر وقدردانی بعمل آورد.
***********************************************************
طراحی سیستم خنک کننده کوره‌های عملیات حرارتی کارگاه اسکلت فلزی
کارشناسان فولاد مبارکه موفق شدند سیستم خنک کننده کوره‌های عملیات حرارتی کارگاه اسکلت فلزی را طراحي و با همکاري شرکتهاي داخلي نسبت به ساخت آن اقدام نمايند.
اين خبر را سعيد صفاياني رئيس واحد طراحي و مهندسي معکوس فولاد مبارکه داد و با بيان اين مطلب که این تجهیز به عنوان سیستم خنک سازی آب ورودی به کوره‌های عملیات حرارتی کارگاه اسکلت فلزی مورد استفاده قرار گرفته شده و امکان کارکرد کوره‌ها عملاً وابسته به این سیستم می‌باشد، در اين رابطه گفت: طی درخواست تعمیرگاه مرکزی مبنی بر نیاز به ساخت یا خرید سیستم خنک‌کننده کوره‌های عملیات حرارتی، به علت پوسیدگی و غیر قابل تعمیر بودن سیستم خنک کننده قبلی، تیم کارشناسی مهندسی معکوس تشکیل گردید، فلذا پیرو حضور این تیم در محل سایت، امکان دسترسی و بازدید از داخل تجهیز غیرممکن تشخیص داده شد از اين ‌رو با تشکیل یک تیم کاری و بر اساس ابعاد خارجی تجهیز و عملکرد آن، سیستم مجدداً طراحی و نقشه‌های آن جهت اخذ مجوزهای لازم ساخت و نصب در اختیار تعمیرگاه مرکزی قرار گرفت.
وي با بيان اين مطلب که به منظور صرفه‌جویی و با استفاده از روش اتخاذ شده، بسیاری از قطعات خارجی بدنه نیز قابلیت استفاده مجدد پیدا نمود، تصريح کرد: در طراحی انجام شده و با توجه به ایجاد امکان استفاده مجدد از فن‌ها و فلنج‌های سیستم قبلی، بالغ بر 400 میلیون ریال صرفه جویی ریالی و از محل جلوگیری از خرید سیستم خنک کننده جدید معادل یک میلیارد ریال صرفه جویی حاصل شد.
ايشان افزود: در ابتدای امر تصمیم بر ساخت تجهیز در تعمیرگاه مرکزی بود که به‌علت نبود تجهیزات خم‌ورق با ضخامت‌های کم و همچنین تجهیزات مونتاژ مخصوص به ورق‌های گالوانیزه، تصمیم بر برون‌سپاری و ساخت آن توسط پیمانکار گرفته شد.
رئيس واحد طراحي و مهندسي معکوس فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: کلیه مراحل طراحی و مهندسی این سیستم در فولاد مبارکه و توسط واحد طراحی و مهندسی معکوس و با همکاری واحد تعمیرگاه مرکزی به‌ منظور ایجاد شرایط لازم جهت دسترسی به تجهیز انجام گرفت.
سعيد صفاياني درخاتمه از همکاری واحدهای اسکلت فلزی، تعمیرگاه مرکزی، واحد نت ماشین‌آلات تعمیرگاه مرکزی و کلیه کارشناسان و کارکنان واحد طراحی و مهندسی معکوس و شرکت ادیب طرح آرین قدردانی و تشکر نمود.
***********************************************************
همه استانهای کشور به نوعی از فولاد مبارکه بهره‌مند می شوند
دکتر بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان و رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن حضور در برنامه تلویزیونی زنده‌رود به سئوالات مطرح شده از سوی مردم و این برنامه تلویزیونی پاسخ گفت.
وی در خصوص تاریخچه فولاد مبارکه گفت: ساخت فولاد مبارکه از اوایل دهه 60 یعنی همزمان بااولین سالهای آغاز جنگ تحمیلی شروع شد و در نهایت از اوایل دهه 70 نیز برخی خطوط راه‌اندازی شد و بطور کلی در سال 72 کلیه خطوط به بهره‌برداری رسید.
ایشان ظرفیت اولیه فولاد مبارکه را تولید2.5 میلیون تن فولاد مذاب با محصولات نهایی ورق گرم و سرد برشمرد و گفت: در طی سنواتی که از عمر پربرکت فولاد مبارکه می‌گذرد طرحهای توسعه یکی پس از دیگری در داخل و خارج از این شرکت با استفاده از سرمایه داخلی فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسیدند تا جائیکه امروز که بیست و یکمین سال فعالیت این شرکت را گرامی داشته‌ایم، در ناحیه فولاد سازی و نورد پیوسته سبا تولید 700 هزار تن و در شرکت فولاد هرمزگان نیز تولید 1.5میلیون تن فولاد را شاهد هستیم. این درحالیست که در شرکت فولاد مبارکه و زیرگروه های آن هم اکنون میزان تولید به7.5 میلیون تن یا به عبارت دیگر 50 درصد از کل تولید فولاد کشور رسیده است ضمن اینکه امیدواریم با تمامی تلاشهای صورت گرفته در گروه فولادمبارکه و سایر فولادسازیهای کشور امسال میزان تولید فولاد ایران به تولید 16 میلیون تن برسد.
دکتر سبحانی میزان کل تولید فولاد جهانی را 6/1 میلیارد تن اعلام و تصریح کرد: از این میزان تولید سهم چین 780 میلیون تن است و بعد از آن چهار کشور دیگر ژاپن، اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای روسیه و اوکراین قرار دارند که بین 100 تا 130 میلیون تن را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیر عامل فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود با تأکید بر نقش و اهمیت صادرات مواد غیر نفتی در اقتصاد کشور اظهار داشت: سال گذشته فولاد مبارکه موفق شد بیش از یک میلیون تن انواع محصولات خود را به خارج از کشور صادر نماید و با توجه به اهمیت روز افزون صادرات برای امسال نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی نموده‌ایم تا 1.5 میلیون تن محصولات خود را به بازارهای اروپایی و منطقه خلیج‌ فارس و جنوب شرقی آسیا صادر نمائیم.
وی در پاسخ به این سئوال که فولاد مبارکه آب مصرفی خود را از کجا و به چه میزان تأمین می‌کند اینگونه پاسخ داد: متأسفانه تصور نادرستی که بوجود آمده است این است که آب زاینده‌رود را فولاد مبارکه می‌بلعد و این قطعاً تصور اشتباهی است چرا که فولاد مبارکه بطور کلی یک درصد آب رودخانه زاینده‌رود را مصرف می‌کند و بهترین گواه این مدعا مهم کنتورهای نصب شده بر خروجی و پمپها و لوله‌های منبع آب برداشتی این شرکت از زاینده‌رود است در عین حال اگر چنین تصوری واقعیت داشت طی یکی دو سالی که زاینده‌رود در وضعیت خشک شدن قرار گرفت فولاد مبارکه نیز باید تعطیل می‌شد که الحمدا… این اتفاق نیفتاد.
ایشان در همین رابطه تصریح کرد: در زمان احداث فولاد مبارکه طی قرارداد با وزارت نیرو مقرر گردیده بود به ازای تولید 4/2 میلیون تن حدود 40 میلیون مترمکعب از زاینده‌رود آب برداشت نماید اما خوشبختانه نه تنها این اتفاق هیچگاه نیفتاد بلکه ما اکنون شاهد آن هستیم که این شرکت با تولید 5/5 میلیون تن فولاد نه تنها آن میزان توافق شده را برداشت نمی‌نماید بلکه با تصفیه و بازچرخانی آب در سیکل تولید و اجرای پروژه‌های مختلف علی‌رغم افزایش تولید، میزان آب برداشتی را به 23 تا 25 میلیون متر مکعب تقلیل داده است. که این کاهش مصرف نتیجه این است که آب مصرفی کلیه خطوط تولید فولاد مبارکه چندین بار در سیکل تولید تصفیه و بازچرخانی می‌شوند و فقط بخشی از آن که در جریان فرآیند تولید به بخار تبدیل می‌شود غیر قابل برگشت است.ضمن اینکه این روش به الگوی مناسبی برای سایر صنایع کشور مبدل شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این سئوال که فولاد مبارکه چه تدابیری برای جلوگیری از آلوده‌کردن هوا اندیشیده است گفت: با توجه به پیشرفتهای بسیار خوبی که در ساخت تأسیسات فیلتراسیون و غبارگیرها در دنیا حاصل شده است و شرکتها هم ملزم به استفاده از آنها هستند دیگر نمی‌توان گفت صنایع فولاد فی‌نفسه‌آلاینده هستند. شرکتها با نصب و بکارگیری این سیستم‌ها،تلاش مینمایند تا استانداردهای جهانی را رعایت نمایند که فولاد مبارکه نیز با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومانی و با مدیریت فرآیند تولید، خروجی‌های خود در زمینه آب، خاک و هوا را همواره بطور لحظه‌ای مورد پایش قرار می‌دهد و مرتباً در حد پایین‌تر از استانداردهای جهانی نگه داشته و آنها را کنترل کرده است بطور کلی در فولاد مبارکه هیچ موردی وجود ندارد که آلایندگی آن بیش از حد استانداردهای جهانی باشد.
ایشان در همین رابطه تصرح کرد: باید در نظر داشته باشیم کشوری مانند ژاپن که یک پنجم وسعت کشور ما را دارد هم اکنون 130 میلیون تن فولاد تولید می‌نماید این در حالیست که در کل کشور ما فقط 15 میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم به عبارت دیگر اگر بنا بود فولادسازیها بدان صورت که گفته می‌شود آلودگی داشته باشند اکنون هیچ جای سکونت در کشور کوچک ژاپن نباید باشد.
مدیر عامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه کارخانجات فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فقط به استان تعلق ندارند و به نوعی ملی هستند. خاطر نشان کرد: سنگ آهن مورد نیاز فولاد مبارکه ذوب آهن را معادن یزد، کرمان و خراسان ، تأمین می‌کند و اینکه پس باید بخش اعظم درآمد فولاد مبارکه به این استان‌ها سرازیر شود طبیعتاً تصور نادرستی است. در عین حال بخش عمده‌ای از هزینه‌های فولاد مبارکه مربوط به انرژی است که این انرژی مهم از جاهای دیگر تأمین می‌شود از این روست که درآمد فولاد مبارکه در همه جای کشور توزیع می‌شود. کما اینکه فی‌الحال فولاد مبارکه در شرقی‌ترین نقطه کشور در سنگان یعنی مرز ایران و افغانستان سرمایه‌گذاری بزرگی برای استخراج سنگ آهن انجام داده است.همچنین در هرمزگان بیش از 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نموده‌ایم و در سپیددشت چهار محال و بختیاری دو پروژه بزرگ که یکی از آنها در حال تولید و دیگری در قالب طرح در حال اجراست، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اینها گواه این مدعاست که درآمدهای فولاد مبارکه در کل کشور در حال توزیع است و همه استانها به نوعی از فولاد مبارکه بهره‌مند می‌شوند.
دکتر سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که آیا باشگاه سپاهان از فولاد مبارکه جداست، تصریح کرد: باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و طبیعتاً این شرکت تنها اسپانسر و حامی این باشگاه است و تمامی هزینه‌ها و امکانات این باشگاه را شرکت فولاد مبارکه اصفهان تأمین می‌نماید.
وی با اشاره به مسئولیتهای اجتماعی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در همین رابطه به ساخت و تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان اشاره کرد و گفت: از آنجائی که ورزشگاه نقش‌جهان یک پروژه ملی است و متأسفانه بودجه‌های لازم طی 20 سال گذشته برای تکمیل این پروژه تخصیص داده نشده بود لذا فولاد مبارکه بنابر انجام مسئولیتهای اجتماعی خود طبق توافقاتی که با مسئولین استان انجام شد تکمیل این پروژه ملی را عهده دار شده است.
***********************************************************
همایش پیاده روی 23 دیماه در فولاد مبارکه سمبل همبستگی و شادابی کارکنان است
همزمان با بیست و سوم دیماه سالروز افتتاح شرکت فولادمبارکه اصفهان همایش بزرگ پیاده روی با همت واحد امور ورزش و با حضور مدیرعامل،معاونین و بیش از 3123 نفر از کارکنان شرکت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرنامه فولاد در پایان این همایش بزرگ که شرکت کنندگان مسیر 3200 متری باند هلی کوپتر تا سالن ورزشی میعاد را پیاده روی کردند دکتر سبحانی مدیر عامل فولادمبارکه در جمع شرکت کنندگان گفت: حضور گسترده کارکنان در این همایش و گرامی داشتن چنین روز با شكوهي باعث افتخار و سربلندی است چرا که اساساً همایش پیاده روی 23 دیماه در فولادمبارکه سمبل همیشگی و شادابی کارکنان است.
وی در همین رابطه افزود: فولادمبارکه پس از طی کردن دوران سخت و پرفراز و نشیب ساخت در سال 72 رسماً به بهره برداری رسید و در این مدت مسیر تعالی خود را به خوبی طی کرد. تعالی که هم باعث رشد شرکت و هم موجبات رشد منطقه ، استان و کشور شده است.
وی خاطر نشان کرد: مطمئناًکسب این افتخارات با تلاش همه جانبه نیروی انسانی شکل گرفته است که امیدوارم همه کارکنان با تلاش بیشتر نسبت به ارتقاء سلامتی خود به ورزش کردن همت گمارند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حس و حال فزاینده‌ای که بین شرکت کنندگان در همایش موج می‌زد، گفت: در حین برگزاری این همایش مشاهده می‌کردیم که بسیاری از عزیزان از مدیرعامل نیز سبقت می گرفتند و برخی هم عقب مانده اند که امیدوارم همه همکاران هم در کار و هم در سایر رقابت‌ها از مدیرعامل و سایر مسوو لین خود سبقت بگیرند و عزیزانی هم که عقب‌تر حرکت می‌کردند با تلاش بیشتر سعی کنند هم در همایش های پیاده روی و هم در مباحث کاری از سایر مدیران و مسئولین پیشی گیرند.
گفتنی است به همین مناسبت همایش پیاده روی کارکنان ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا نیز با بیش از 1115 نفر از کارکنان این ناحیه برگزارشد.