با شدت گرفتن دامنه پرونده فساد در ترکیه و آشکار شدن نقش محوری ابوظبی در این پرونده یکی از فرماندهان ارشد نظامی ترکیه توصیه کرد در برخورد با امارات متحده عربی از قدرت نظامی استفاده شود.

1928487_471به گزارش مبارکه نا به نقل از پایگاه خبری المختصر، در گزارش های مطبوعات ترکیه ابعاد جدیدی از پرونده فساد در این کشور فاش شده است، در برخی از این گزارش ها آمده است: دستگاههای امنیتی کشور تا چند روز آینده ابعاد جدیدی از مداخله امارات در امور داخلی ترکیه از طریق پرداخت رشوه های نقدی، غیر نقدی و پیشکش های غیر اخلاقی به برخی از مقامات ترک را فاش خواهند کرد.

بر اساس این گزارش ها، چنین مداخله‌هایی با هدف بدنام کردن دولت رجب طیب اردوغان و ضربه به اقتصاد این کشور بوده است به همین دلیل مقامات عالی ترکیه نشست هایی را آغاز کرده اند تا راهکاری را برای واکنش مناسب به این نوع مداخله ها بیابند.

در همین نشست ها یکی از فرماندهان نظامی عالی ترکیه خواستار آن شد در صورت اثبات نقش امارات در ضربه زدن به اقتصاد این کشور، تنها به واکنش سیاسی اکتفا نشود و این کشور با واکنش نظامی مواجه شود زیرا باید ثابت شود که ترکیه مصر یا کشور دیگری نیست، البته این پیشنهاد در حال حاضر با مخالفت اردوغان مواجه شده است.

روزنامه “تقویم” چاپ ترکیه نوشت: ابوظبی میلیون ها دلار رشوه نقدی و غیرنقدی به زکریا اوز دادستان کل ترکیه پرداخت کرده است، اوز مسئول اصلی پیگیری پرونده فساد علیه دولت اردوغان است.

این روزنامه نوشت: روز یکشنبه اردوغان به روزنامه نگاران گفت اوز فقط در مدت زمانی که پپگیر پرونده فساد بود 22 بار به دبی سفر کرده است.

روزنامه تقویم اسنادی از سفر زکریا اوز با ده همراه به دبی را منتشر کرد که بر اساس آن ثابت می شود او از شانزدهم تا بیست و دوم اکتبر گذشته در هتل پنج ستاره الجمیره در جزیره معروف نخیل ساکن بوده و پنج اتاق این هتل معروف در اختیار او و همراهانش بود، قیمت هر اتاق این هتل برای یک شب 1200 تا 1500لیره ترکیه است.

این روزنامه نوشت در مقابل این اسناد، هیچ سندی وجود ندارد که ثابت کند دادستان کل این هزینه ها را پرداخت کرده است که این موضوع پرداخت رشوه دولت امارات به دادستان کل استانبول را به ذهن می آورد.

با شدت گرفتن دامنه حملات لفظی علیه امارات، خالد خلیفه المعلا سفیر امارات در ترکیه مقامات ترک را به خویشتنداری فراخواند و از احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه خواست دستور دهد مطبوعات ترکیه حملات تبلیغاتی علیه امارات را متوقف کنند.

المعلا با این استدلال که ترکیه و امارات روابط بسیار مناسبی دارند و تلاش برای ایجاد چنین مشکلاتی نمی تواند تاثیری بر روابط دو کشور داشته باشد خواستار حل مشکل از راه گفتگو میان مسئولان دو کشور شد و طرح پیشنهادات خود را توصیه های شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات و حاکم ابوظبی دانست.