نشان هفتصد سالگی ‘میر سیدعلی همدانی’ در آغازین روز سال 2015 میلادی، سال بزرگداشت این عارف وارسته و ادیب پارسی گوی در شهرکولاب تاجیکستان رونمایی شد.

به گزارش مبارکه نا به نقل ازایرنا ‘امام علی رحمان ‘ رییس جمهوری تاجیکستان در پیام تبریک سال نو میلادی که از روز پنجشنبه آغاز شد سال 2015 را سال بزرگداشت میر سیدعلی همدانی شاعر و فیلسوف شهیر نامید.

به دنبال آن، شهردار ی شهر ‘کولاب’ که آرامگاه این عالم برجسته در آن قراردارد طی مراسمی از نشان میرسیدعلی همدانی رونمایی و اعلام کرد که آمادگی های لازم برای برگزاری جشنواره بین المللی گرامی داشت این شاعر و ادیب نامی در شهر کولاب وجود دارد.

میر سید علی همدانی که در تاجیکستان به عنوان ‘حضرت امیرجان ‘ نیز معروف است درسال 714یا به نقلی 713 ه . ق در همدان دیده به جهان گشود، پدرش امیر شهاب الدین از بزرگان آن دیار بود و به امور دیوانی و حکومتی اشتغال داشت.

میر سید علی همدانی از سال 733 هجرت خود به بلاد اسلامی را با هدف آشنایی با ملل ، تهذیب نفس و کسب تجربه آغاز کرد. او بارها به مناطق فارس ، آذربایجان ، خراسان ، شامات ، شبه قاره هند و کشمیر مسافرت کرد و به فعالیت های گوناگون دینی و فرهنگی پرداخت به طوری که رواج و گسترش دین مبین اسلام و زبان و ادب فارسی در میان مردم کشمیر مرهون سعی و تلاش این بزرگ مرد همدانی است.

او همچنین برداشتهای خود در زمینه های اجتماعی ، سیاسی ، عرفانی و فرهنگی را به تحریر در آورد که تعداد آنها بالغ بر 150 اثر ذکر شده است.

به نوشته استاد شهید مطهری یکی از کسانی که در کشمیر به اسلام خدمت کرده است، میر سید علی همدانی است که هزاران شاگرد برجسته در کشمیر تربیت کرده است ،این عارف و شاعر ایرانی از مبلغان عمده اسلام در آسیای مرکزی و کشمیر هند بشمار می رود. از این رو میر سید علی همدانی امروز در کشمیرشناخته شده است و از او با لقب ‘شاه همدان’ یاد می کنند.

‘خانقاه مولا’ یا زیارتگاه ‘شاه همدان’ در کشمیر از دیدنی های مشهور در تاجیکستان است .

میر سید علی همدانی در 73 سالگی به قصد سفر حج از کشمیر حرکت کرد ولی بر اثر بیماری در راه جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکرش به تاجیکستان منتقل و در کولاب دفن شد.

میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ تاجیکستان پیشتر گفته بود که ثبت جهانی روز بزرگداشت میر سید علی همدانی در فهرست کمیسیون ملی یونسکو در نکوداشت 700 سالگی این شخصیت برجسته و به تبع آن کسب آمادگی برای برگزاری جشنی به همین مناسبت در سال 2015 گامی ارزنده در توسعه دوستی دو ملت ایران و تاجیکستان است.

میر سیدعلی همدانی در تاجیکستان هواداران فراوانی دارد و خصوصا پس از فروپاشی شوروی بیش از پیش در این کشور مورد توجه قرار گرفته ، هم اکنون تصویر و شعری از وی بر روی اسکناس های 10 سامانی تاجیکستان نقش بسته است.

شایان ذکر است که پیوند خواهرخواندگی میان دوشهر همدان و کولاب تاجیکستان سال1382 منعقد شد که دلیل اصلی آن تولد میرسیدعلی همدانی در همدان و دفن در کولاب است.

نام کولاب بر بلواری که در یکی از نقاط تفریحی و خوش آب و هوای همدان قرار دارد و در بخشی از مسیر همدان تا کتیبه های میخی گنجنامه و نیز راه دسترسی به موزه دفاع مقدس به شمار می رود، گذاشته شده است. خانه کولاب را نیز در گوشه ای از پارک مردم همدان ساخته اند و در کولاب تاجیکستان هم خانه همدانی ها و موزه میرسیدعلی همدانی احداث شده است.

کولاب از قدیمی ترین شهرهای جمهوری تاجیکستان با بیش از 2700 سال قدمت است که امروزه یکی از شهرهای استان ختلان(Khatlan) بشمار می رود. کولاب چهارمین شهر بزرگ تاجیکستان با حدود 150 هزار نفر جمعیت و هم مرز با افغانستان است