مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: با توجه به اینکه از هر یکهزار ایرانی 27 نفر خون اهدا می کنند، در تولید خون به خودکفایی رسیده ایم و باید برای افزایش کیفیت آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش مبارکه نا به نقل از ایرنا،  ‘علی اکبر پورفتح الله’ روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هم اندیشی مدیریت مصرف خون در یزد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه دو میلیون و 100هزار واحد خونی در کشور تولید می شود که بر اساس مطالعات ، در کمیت نباید تلاش کنیم و تمرکز کشور باید بر کیفیت باشد.

وی اظهار کرد: از این مقدار خون اهدا شده بیش از سه میلیون و 500 فرآورده بیمارستانی و بین 120 تا 150 هزار پلاسمای مازاد بر چرخه فعالیت داریم که برای تولید برخی فرآورده های خونی همچون فاکتور 8 و آلبومین در اختیار مراکز معتبر خونی بین المللی قرار می دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اضافه کرد: اکنون در تولید فرآورده هایی همچون فاکتور 9 و آی وی آیژی به خودکفایی رسیده ایم و امیدواریم در تولید فاکتور 8و آلبومین نیز در آینده خودکفا شویم و در واقع تمام فرآورده ها را خودمان تولید کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل درحال افزایش ظرفیت بخش خصوصی هستیم تا مراکز اهدای مستقیم پلاسما را با همکاری حوزه غذا و دارو ایجاد کنیم.

این مسوول افزود: در سه سال آینده ظرفیت اهدای 300 تا 350 هزار لیتر پلاسما را در کشور ایجاد خواهیم کرد که با پلاسمای این سازمان به صددر صد خودکفایی در این بخش نیز خواهیم رسید و محصولات دارویی مشتق از پلاسما همچون فاکتور 8 و آلبومین نیز با پلاسمای ایرانی تولید خواهد شد.

وی، درباره وضعیت صادرات و واردات خون و فرآورده های خونی نیز گفت: با توجه به بحث خودکفایی، صادرات خون نداریم و در بخش واردات نیز با توجه به وجود برخی ویروس های نوظهور تنها در حوزه برخی فرآورده های پلاسما مثل فاکتور 8 و آلبومین واردات داریم.

پورفتح الله، با اشاره به اینکه در بحث تولید تمام استانداردهای کشورهای پیشرفته را داریم و می خواهیم در مدیریت مصرف نیز به این استانداردها برسیم، اظهار کرد: در مسیر رسیدن به کیفیت بالای خون، برنامه تحول در انتقال خون در قالب طرح تحول سلامت و در راستای مدیریت مصرف خون در دست تدوین است.

وی افزود : برنامه تحول در انتقال خون دو بخش دارد؛ بخش اول آن چرخه خون و فرآورده های خونی در سازمان انتقال خون است؛ یعنی از رگ دهنده تا زمانی که آزمایش ها، تست ها و فرآیندهای مختلف تهیه و کنترل کیفی، روی آن انجام شده و محصول از انتقال خون ارسال می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خود اضافه کرد: بخش دوم انتقال خون از زمانی است که خون وارد بیمارستان ها شده و مورد آزمایش های سازگاری با بیمار و مورد مصرف در رشته های تخصصی مختلف قرار می گیرد.

به گفته پورفتح الله، ایران هم اکنون در زمینه مصرف خون و فراورده های خونی مشکل ندارد و مشکل اصلی در مرحله مدیریت مصرف خون در چرخه دوم و بیمارستانی است.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با آموزش ها جامعه پزشکی، همکاری بیمارستان ها و بخصوص با ساماندهی نرم افزار مرتبط با فناوری اطلاعات که از رگ دهنده تا رگ گیرنده را مدیریت می کند و با مدیریت مصرف خون با همکاری مراکز درمانی بتوانیم چرخه انتقال خون را در کشور ساماندهی کنیم.

این مسوول همچنین درباره روند افزایش کیفیت خون نیز گفت: بخشی از این بحث به انتقال خون مربوط است که در تلاش هستیم در این خصوص اهدا کنندگان مستمر خون داشته باشیم و این شاخص را بالا ببریم.

وی ادامه داد: هم اکنون 51 درصد اهداکنندگان کشور و 56 درصد استان یزد از اهداکنندگان مستمر هستند ، کسانی که حداقل سالی دو بار اهدای خون دارند.

مدیرعامل انتقال خون کشور افزود: به هر میزان شاخص این بخش بالاتر باشد کیفیت خون بهتری خواهیم داشت.

پورفتح الله، درباره هدف از این سفر نیز گفت: با توجه به تدوین برنامه مدیریت مصرف خون این استان را براساس برخی فعالیت های بی نظیر برای اجرای این طرح بعد از چند بیمارستان تهران انتخاب کرده ایم