مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با بهره برداری از خط انتقال دهم ظرفیت انتقال گاز کشور افزایش یافته، گفت: بهره برداری از بخش پایانی خط دهم سراسری ضمن پایداری و افزایش ضریب اطمینان تامین گاز استانهای اصفهان و یزد، شبکه انتقال گاز کشور را یک گام دیگر به سمت پایداری کامل نزدیک کرد.

به گزارش مبارکه نا به نقل از ایرنا، حمیدرضا عراقی با اشاره به برنامه جامع ایجاد شبکه به هم پیوسته خطوط اصلی انتقال گاز کشور، اظهار داشت: با بهره برداری از خط لوله دهم سراسری، گاز مورد نیاز استان اصفهان و برخی از استانهای مرکزی کشور که پیشتر از طریق خطوط اول، دوم و چهارم سراسری تامین می شد، از این پس از طریق این خط تامین می شود.

وی افزود: گاز تولیدی از پارس جنوبی و شرکت پالایش گاز فجرجم از طریق خط لوله دهم سراسری به استان اصفهان و بخشی از استان یزد ارسال و در ادامه به انشعابهایی که برای خطوط سراسری اول، دوم و سوم سراسری برای ارسال به دیگر نقاط کشور تعریف شده، متصل می شود.

عراقی ادامه داد: با بهره برداری از این خط لوله، ماموریت خطوط اول، دوم و چهارم سراسری تغییر کرده و این خطوط، از این پس گاز مورد نیاز شمال، غرب و شمال غرب کشور را تامین می کند.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، براساس برنامه ریزی های انجام شده، خط لوله دهم سراسری به دو خط 42 و 36 اینچ که پیشتر برای گازرسانی به مرکز کشور و استان اصفهان اجرا شده بود متصل و صنایع بزرگ استان اصفهان از جمله ذوب آهن و فولاد مبارکه را تغذیه خواهد کرد و از این پس با تامین گاز اصفهان از طریق خط دهم، گاز استانهای مرکزی، غربی و شمال غربی کشور از طریق خطوط اول، دوم و چهارم سراسری تامین می شود.

عراقی تصریح کرد: با بهره برداری از این خط، ظرفیت انتقال گاز کشور افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در مجموع، 81 کیلومتر پایانی از این خط 600 کیلومتری، حدفاصل پتاوه تا دوراهان باقیمانده بود که روز گذشته تزریق گاز به این قطعه از خط لوله دهم نیز انجام و بهره برداری از آن آغاز شد.

عراقی اظهار داشت: خط لوله دهم سراسری به قطر ٥٦ اینچ و طول ٦٣٢ کیلومتر با ظرفیت ٧٠ میلیون متر مکعب در روز، از مسیر کنگان- پتاوه- اصفهان عبور می کند و ٣ ایستگاه، وظیفه تقویت فشار گاز در جریان این خط لوله را برعهده دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، عراقی با اشاره به دشواری های اجرای این خط، گفت: وجود تقاطع های زیاد با خطوطی که گاز در آن جریان دارد، عبور از جاده های اصلی و سراسری کشور، عبور از کوه و مناطق سخت گذر، اجرای تونل و…، تنها بخشی از دشواریهای احداث این خط لوله به شمار می آید.