وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سرمایه گذاری فعالان بازار سرمایه در حوزه های فرهنگی و هنری تاکید کرد و گفت:سرمایه گذاری برای صنایع خلاق در این حوزه ها به طور قطع سودآوری بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش مبارکه نا  از گروه فرهنگی ایرنا، ‘علی جنتی’ روز سه شنبه در نشست با فعالان بازار سرمایه که در هتل استقلال تهران برگزار شد گفت: فرهنگ مقوله ای است که نمی توان در کنار اقتصاد و سیاست آن را تعریف کرد؛ فرهنگ همه فعالیت های سیاسی و اقتصادی ما را پوشش می دهد.

وی افزود: امروزه هر کشوری برای رسیدن به توسعه باید به محورهای مهم در حوزه فرهنگ توجه کند و هیچ توسعه ای اتفاق نمی افتد مگر اینکه در کنار توجه به عرصه های اقتصادی و سیاسی، به مسائل فرهنگی هم توجه ویژه ای صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وقتی از فرهنگ و هنر سخن گفته می شود بیشتر جنبه زیبایی شناختی آن در ذهن شکل گرفته و هر اثری که نشانه ای از خلاقیت ذهنی انسان در آن وجود داشته باشد از آن به عنوان فرهنگ یاد می شود.

جنتی گفت: جوامع غربی و توسعه یافته که عمدتا روی حوزه اقتصاد تکیه داشته اند و توسعه را عمدتا از بعد اقتصادی نگاه می کردند، به تدریج دریافته اند که باید در حوزه های فرهنگی سرمایه گذاری بیشتری کنند و صنایع سخت را به سایر کشورها و در حال توسعه منتقل کردند تا با نیروی ارزان تری صنایع خود را در دنیا عرضه کنند.

وی با اشاره به آماری از وضعیت برخی کشورها در حوزه صنایع خلاقانه، گفت: کشور آلمان در سال 2009 از منظر شاخص اقتصادی صنایع خلاق و فرهنگی سومین صنعت بعد از صنایع مالی و ماشین آلات بود. انگلستان در سال 2002 حدود 11 درصد صادراتش و 3 درصد شاخص های اقتصادی به صنایع خلاق اقتصادی اختصاص داشت ، سهم صنایع خلاق در ایالات متحده آمریکا در سال 2012، حدود هزار و 15 میلیارد دلار بوده که 6.48 درصد کل گردش اقتصادی این کشور است در مجموع در سال مالی 2011 گردش مالی صنایع خلاق در بازار جهانی بیش از 8 هزار و 100 میلیارد دلار بوده که رقم قابل توجهی است.

جنتی با اشاره به چیستی صنایع خلاق ادامه داد: بخشی از میراث فرهنگی که ما به آن افتخار می کنیم و می گوییم صاحب فرهنگ و تمدن چند هزار ساله هستیم و دوست و دشمن هم به آن اعتراف دارند که جزو صنایع خلاق است و به خوبی می توانیم از میراث فرهنگی کشورمان از جمله صنایع دستی، بهره برداری اقتصادی کنیم.

به گفته وی متاسفانه نتوانسته ایم در سه دهه گذشته، بهره اقتصادی کافی از این حوزه ببریم و در معرفی فرهنگ و تمدن نیز بهره گیری اقتصادی در حوزه گردشگری در اولویت نبوده است.

جنتی افزود: موسیقی، عکاسی، نقاشی و هنرهای تجسمی که امروزه دنیا از آنها بهره می گیرد و حتی رسانه به معنای عام آن یعنی رادیو و تلویزیون، چاپ و نشر، فضای مجازی تبلیغات، گرافیک، مد، طراحی، هنرهای دیجیتالی، بازی های رایانه ای که به شدت مورد استفاده قرار می گیرند، سهم زیادی از گردش اقتصادی بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه خوشبختانه ما امکانات و منابع انسانی خوبی در همه این حوزه ها در اختیار داریم،گفت: در حوزه تبلیغات در کشورمان در سال 92، حدود 900 میلیارد تومان گردش مالی داشتیم که این رقم به زودی به هزار میلیارد تومان می رسد. تنوع شبکه های ماهواره ای هم فرصت های خوبی برای رشد اقتصادی ایجاد کرده است.

جنتی افزود: در حوزه انیمیشن که به سرعت در کشور در حال رشد است، می توان سرمایه گذاری های اساسی کرد. به عنوان مثال، فیلم انیمیشنی«رستم و سهراب» در بازار فیلم کن 10 میلیون دلار فروش داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشورمان در حوزه هنرهای تجسمی نیز دارای آثار فاخری است که توسط هنرمندان برجسته حوزه نگارگری تولید شده اند که می توانند بازدهی مالی خوبی داشته باشند.

جنتی افزود: حوزه بسته بندی یکی از زمینه های پردرآمد است ولی متاسفانه در این حوزه هم در حال واردات ماشین آلات و حتی محصولات بسته بندی از کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه هستیم.

** حمایت دولت از سرمایه گذاری در ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری از جمله حوزه هایی است که دولت از ورود فعالان بازار سرمایه به آن حمایت می کند گفت: کمک به ساخت سالن های تئاتر، سینما و سایر فضاهای فرهنگی که در تهران وجود دارد، دیگر حوزه هایی است که می توان به سرمایه گذاری در آن امیدوار بود.

جنتی تأکید کرد: همچنین فعالیت برای ساخت پردیس های سینمایی بزرگ مانند پردیس سینمایی کوروش و نیز ایجاد پارک های مصنوعی که امروزه مورد نیاز شهروندان است و ساخت مجموعه های زنجیره ای برای عرضه آثار محصولات فرهنگی و هنری مثل شهر کتاب، زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به ضعف های زیرساختی در عرصه سینمای کشور، گفت: در حال حاضر تعداد سالن های سینما در کشور حدود 350 سالن است و بسیاری از مراکز استانی ما اصلا سالن سینما ندارند بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه می تواند بسیار سودآور باشد. کمک به کارآفرینان و تولیدکنندگان آثار هنری برای فعالیت در این حوزه ها موثر خواهد بود. خوشبختانه برخی نهادها و موسسات مالی و اعتباری و بانک ها وارد این عرصه شده اند، مثل بانک پاسارگاد که در حوزه هنرهای تجسمی و فیلم وارد شده و سرمایه گذاری های سودآوری هم داشته است.

وی گفت: به عنوان مثال بانک پاسارگاد از یک فیلم حمایت کرد و این فیلم در سطح جهانی رفت و جایزه اسکار گرفت؛ این باعث افتخار است که این سرمایه گذاری صورت گرفته چه بسا که اگر این سرمایه گذاری صورت نمی گرفت، کارگردان این فیلم نمی توانست هنر و خلاقیت خود را به این خوبی نشان بدهد.

جنتی با تاکید بر لزوم ایجاد تقاضا برای محصولات فرهنگی در بازار، گفت: ما برای تسهیل در این روند، سعی کردیم همه پروژه های ساختمانی و عمرانی دولت را مکلف کنیم که یک درصد از اعتباراتشان را به فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله خرید تابلوهای نقاشی و معماری ایرانی و اسلامی اختصاص دهند. این موضوع در هیات دولت تصویب شد اما مجلس با آن مخالفت کرد. البته ما امسال هم آن را در بودجه سال 94 گنجانده ایم ولی دستگاه ها مکلف نیستند که یک درصد اعتباراتشان را به محصولات فرهنگی و هنری اختصاص دهند و تنها مجاز به انجام این کار شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما نباید فقط به گذشته خودمان افتخار کرده و بگوییم این میراث تاریخی کهن و ارزشمند را داشته ایم؛ امروز هم باید کمک کنیم که این خلاقیت ها و هنرها را داشته باشیم.

جنتی همچنین طرح ‘سینما کارت’ که از سوی وزارت ارشاد برای کارکنان دستگاه های دولتی به اجرا درآمده است اشاره کرد و گفت: این قبیل اقدامات مردم را به تماشای فیلم و بهره گیری از آثار هنری تشویق می کند.

وی تصریح کرد که هیچ وقت سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در بخشی که زیان ده باشد دعوت نمی کنم؛ البته کسانی هستند که صرفا با عشق وارد این حوزه می شوند و بسیاری از فعالیت های حوزه های فرهنگی و هنری، سودآور نیز وجود دارد که از دید اقتصادی، سرمایه گذاری در آنها توجیه دارد و لذا می توان با اطمینان زیاد روی آنها سرمایه گذاری کرد.

در ادامه این نشست برخی از اعضای کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و اصحاب بازار سرمایه حاضر نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود برای توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر کشور پرداختند.

در پایان نیز تفاهم نامه همکاری بین صندوق اعتباری هنر و کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به امضا رسید.