رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه هشتم اردیبهشت ماه 1368 درباره هجرت پیامبر اسلام(ص) فرمودند: همه می دانستند که این هجرت مقدمه کامیابی ها و مقدمه پیروزی هاست.

به گزارش مبارکه نا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ایشان در این خطبه افزودند: سیزده سال در کنار پیغمبر در سخت ترین مواقف، علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام ایستاد.

رهبر انقلاب اسلامی ادامه دادند: بعد آن وقتی که سیزده سال رنج داشت به پایان می رسید، درست است که هجرت رسول اکرم(ص) هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آینده روشنی داشت.

ایشان اضافه کردند: درست در آن جایی که یک نهضت از دوران محنت دارد وارد دوران راحتی و عزت می خواهد بشود، در همان لحظه که همه معمولا تلاش می کنند زودتر خودشان را برسانند اگر بتوانند از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند، جایگاهی پیدا بکنند، در همین لحظه امیرالمومنین آماده شد تا در جای پیغمبر، در بستر پیغمبر، در شبی ظلمانی و تاریک بخوابد تا پیغمبر بتواند از این خانه و از این شهر خارج بشود.

حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشتند: توی آن شب، کشته شدن آن کسی که در این بستر می خوابد، تقریبا قطعی و مسلم بود. این جور نبود که حالا چون من و شما قضیه را می دانیم، می دانیم که امیرالمومنین در آن حادثه به شهادت نرسید، بگوییم که آن جا همه می دانستند. نه خیر.

ایشان یادآور شد: مساله این است که در یک شب ظلمانی در یک نقطه معینی یک کسی بنا است کشته بشود، قطعی است. می گویند آقا، این آقا برای این که بتواند از این جا خارج بشود، باید کسی در آن جا به جای او باشد تا جاسوس ها که نگاه می کنند، احساس کنند کسی در آن جا هست.

رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: کی حاضر است؟ این ایثار امیرالمومنین خود یک حادثه فوق العاده مهم است اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن می افزاید. زمان کی است؟ آن وقتی که بنا است این دوران محنت به سر بیاید.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: بنا است بروند حکومت تشکیل بدهند، راحت باشند. مردم مدینه – یثرب – ایمان آورده اند، منتظر پیغمبرند، همه این را می دانند. در این لحظه این ایثار را امیرالمومنین می کند. هیچ انگیزه شخصی باید در یک انسانی وجود نداشته باشد تا اقدام به یک چنین حرکت بزرگی بکند.