محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: تحقق ماموریت دستگاه های دولتی تنها با تقویت روابط عمومی ها، امکان ارتباط موثر، سازنده و نیز تبیین این ماموریت ها امکان پذیر است.
به گزارش مبارکه نا ، خدادی روز چهارشنبه در نشست اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که در محل ایرنا برگزار شد، افزود: ماموریت روابط عمومی وظیفه ذاتی مدیران است که به فردی، به نیابت از وی واگذار می کنند؛ لذا این مخاطره است که انتشار داشته باشیم مدیران دستگاه ها احصای اطلاعات مرتبط را وظیفه افراد دیگری بدانند؛ در صورتی که با بازتعریف علمی و روزآمد از حوزه روابط عمومی این حلقه ها به هم مرتبط می شود.
خدادی با اشاره به اهمیت عنصر اطلاعات در دستگاه ها ادامه داد: امروز حلقه اصلی در توسعه هر کشور عنصر اطلاعات است چه در ایجاد خط برگشت پیام، تیین کارکرد دستگاه ها و چه بهره گیری از اطلاعات در روند توسعه و بهینه سازی، روابط عمومی ها می توانند نقش سازنده ای در تولید محتوا و اطلاعات برای دستگاه ها داشته باشند.
وی گفت: انتظار می رود دستگاه های دولتی برای تقویت روابط عمومی ها برنامه داشته باشند و بدانند این رویکرد، اثربخشی را چند برابر می کند؛ لذا توجه به حوزه روابط عمومی به معنای راه اندازی رسانه نیست.
مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: مدیران دستگاه ها باید به جای اصرار به رسانه دار شدن، رسانه مداری را در دستور کار قرار دهند.
خدادی در ادامه با طرح این پرسش که چرا بدون توجه به این مولفه ها به دنبال کارآمدی هستیم، اظهار داشت: خود روابط عمومی ها باید در تبیین نقش این جایگاه بیشترین اثر را داشته باشند زیرا تبیین این بخش، از بیرون از محیط روابط عمومی میسر نیست؛ باید از درون این اتفاق رخ دهد.
وی همچنین نقش روابط عمومی ها در مخاطب شناسی، همگرایی دستگاه ها، همکاری بین بخشی، هم افزایی و همدلی داخل دستگاه ها را مهم برشمرد و گفت: انگیزه کار برای ارتباط موثر در این زمینه بسیار تعیین کننده است.
مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: سالانه هزاران نفر در رشته روابط عمومی فارغ التحصیل می شوند اما در بازار کار عملا بلاتکلیف هستند؛ در این شرایط لازم است دانش روابط عمومی به مهارت تبدیل و این مهارت نیز بومی شود.
وی با بیان اینکه روابط عمومی ها نسبت به آنچه که هستند و آنچه که باید باشند فاصله بسیار زیادی دارند، گفت: راهی نیست جز اینکه ابتدا نقش روابط عمومی ها بازتعریف، سپس تبیین، کاربردی و سپس روزآمد شود؛ آنگاه به کارآمدی نیز می انجامد.
خدادی همچنین توجه به بازخورد اقدامات انجام شده را بسیار مهم توصیف و بیان کرد: این بازخوردها باید برای اصلاح روند، تبیین و آسیب شناسی شود که از وظایف مهم روابط عمومی هاست و موجب تعالی فعالیت دستگاه ها می شود.
وی با طرح این پرسش که چرا دستگاه ها در بهره گیری از روابط عمومی ها دچار اختلال ارتباطی می شوند، تاکید کرد: این پرسش مهم باید آسیب شناسی شود زیرا به دلیل تکثیر رسانه، هر کس روابط عمومی را در رسانه خلاصه و تعریف می کرده در حالی که روابط عمومی رسانه نیست؛ ظرفی برای ایجاد ارتباط موثر در همه ابعاد است.
مدرعامل ایرنا گفت: الگوی کنونی روابط عمومی ها مربوط به دهه 60 و زمانی است که رسانه فراگیر نبوده است؛ باید این الگو متناسب با شرایط کنونی، روزآمد شود.
وی افزود: الگوی فعالیت روابط عمومی ها از همه ابعاد از جمله شرح وظایف، مناسبات، دانش، مهارت ها و محیط کار نیازمند بازتعریف است.
همچنین تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در این نشست ضرورت حمایت دستگاه ها برای تقویت، ارتقای جایگاه، بهینه سازی و بهره وری صحیح از روابط عمومی ها را مورد تاکید قرار دادند.
در این نشست از سوی شورای سیاستگذاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به پاس خدمات صادقانه و تلاش در عرصه رسانه ای، لوح تقدیر و سپاس به محمد خدادی مدیرعامل ایرنا اهدا شد.
Tuesday, 26 November , 2024