به گزارش مبارکه نا   به نقل از ایرنا ، از وزارت بهداشت، «محمد پناهی» افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404، ایران باید کشور نخست منطقه در زمینه جذب گردشگر سلامت باشد. وی خاطر نشان کرد: اکنون با توجه به ظرفیت های مناسب در بخش های گیاهان دارویی، طب سنتی، وجود پزشکان حاذق، طبیعت مناسب و آب های […]

به گزارش مبارکه نا   به نقل از ایرنا ، از وزارت بهداشت، «محمد پناهی» افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404، ایران باید کشور نخست منطقه در زمینه جذب گردشگر سلامت باشد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون با توجه به ظرفیت های مناسب در بخش های گیاهان دارویی، طب سنتی، وجود پزشکان حاذق، طبیعت مناسب و آب های معدنی، زمینه توسعه گردشگری با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم است و باید بر این اساس برای دستیابی به اهداف چشم انداز تلاش شود.

پناهی با بیان اینکه کشورهای آسیای جنوب غربی، کشورهای عضو اکو، کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس خاستگاه گردشگری سلامت برای ایران به شمار می روند، اظهار داشت: اکنون آمار مشخص و دقیقی از ورود سالانه گردشگران سلامت به کشور نداریم اما از متولیان گردشگری سلامت از جمله وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری خواسته شده است از این پس آمار مرتبط به این حوزه را به طور دقیق جمع آوری کنند.

** توسعه گردشگری سلامت نیازمند اتخاذ سیاست های کلان

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از محورهای اصلی در اقتصاد مقاومتی می تواند باشد، گفت: اکنون جای سیاست های کلان در حوزه گردشگری سلامت خالی است و به نظر می رسد علیرغم هماهنگی های بین بخشی، باید در برنامه ششم توسعه، سیاست هایی در این زمینه اتخاذ شود.

پناهی با بیان اینکه ایران در زمینه تنوع گیاهان دارویی با قاره اروپا برابری می کند، خاطر نشان کرد: گردش مالی حاصل از گیاهان دارویی با رویکرد طب سنتی در جهان سالانه 100 میلیارد دلار است که سهم ایران در این زمینه فقط 100 میلیون دلار است و این نشان دهنده آن است که از ظرفیت های داخلی کشور غافل هستیم.

** ابلاغ شیوه نامه صدور گواهی حرفه ای گردشگری سلامت بزودی

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور از تدوین شیوه نامه صدور گواهی حرفه ای گردشگری سلامت و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این شیوه نامه ویژه دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز است که بر اساس آن، نقل و انتقال گردشگران سلامت به شکل استاندارد صورت می گیرد.

پناهی با بیان اینکه این شیوه نامه به نوعی یک بسته حمایتی برای شرکت های خدمات مسافرتی که در زمینه نقل و انتقال گردشگر سلامت فعالیت می کنند نیز به شمار می رود، اظهار داشت: ثبت اطلاعات دقیق، معرفی مراکز معتبردرمانی زیر پوشش وزارت بهداشت و حضور پزشک به عنوان مسوول فنی در زمان نقل و انتقال گردشگر سلامت در دفاتر خدمات مسافرتی از جمله مفاد این شیوه نامه به شمار می رود.

** احصاء 22 مشکل در فرایند جذب و توسعه گردشگری سلامت

پناهی از احصاء 22 مشکل در فرآیند جذب و توسعه گردشگری سلامت در شورای راهبری گردشگری سلامت کشور خبر داد و افزود: این مشکلات در بخش های مختلف از مبدا تا مقصد بیمار از جمله حمل و نقل، پایانه ها، صدور روادید، مراکز اقامتی و مراکز درمانی بررسی و نسبت به رفع آن اقدام می شود.

وی با بیان اینکه شورای راهبری کشور شامل سه کارگروه تندرستی اطلاع رسانی و بازاریابی، سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها و بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، گفت: این کارگروه ها موظفند مشکلات مربوط به حوزه ها را احصا و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

** برگزاری سومین نشست منطقه ای گردشگری سلامت در مشهد

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور همچنین از برگزاری سومین نشست منطقه ای گردشگری سلامت در مشهد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این نشست به منظور بررسی مشکلات و راهکارهای مناسب توسعه گردشگری با حضور استان های خراسان شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و سیستان وبلوچستان با محوریت مشهد مقدس بزودی برگزار می شود.

پناهی افزود: دو نشست پیشین در شهرهای تبریز و اهواز به منظور بررسی زمینه گردشگری سلامت این دو استان برگزار شد و نتایج خوبی هم در بر داشت.