کارشناس مسائل مذهبی آسیای مرکزی

IMAGE635249751075059226به گزارش مبارکه نا،صاحبنظر مسائل مذهبی در تاجیکستان گفت: اسرائیل و عربستان سعودی 2 روی یک سکه بوده و با نظرات، رفتار و حمایت‌های خاص و جانبدارانه خود سنگین‌ترین ضربات را بر پیکر اسلام وارد می‌کنند.

«عبدالله محقق» کارشناس مسائل سیاسی و اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، معتقد است که ریاض در کنار تل‌آویو از عمده‌ترین مراکز ضد اسلامی در جهان می‌باشند.

وی با اشاره به‌ اقدامات اخیر گروه‌های سلفی و تکفیری در عراق و سوریه، تصریح کرد: آنچه امروز در این منطقه می‌گذرد یک نوع تلاش‌ برای جلوگیری از روند بیداری اسلامی است و البته معلوم است که دشمنان اسلام به‌صورت مستقیم نمی‌توانند وارد میدان شوند و از این‌جاست که عوامل خود را جلو انداخته‌اند که این موضوع در مثال اقدامات گروه‌های افراطی و تروریستی نظیر سلفی‌ها و تکفیری‌ها به‌مراتب برجسته‌تر به‌ نظر می‌رسد.

محقق با اشاره به‌ تحولات اخیر عراق، گفت: هدف گروه‌ها و جریان‌های افراطی و تروریستی کمک به‌ تحقق اهداف دشمنان دین است تا اختلاف بین مسلمانان و به‌ خصوص شیعه و سنی در این کشور و منطقه را ریشه‌دارتر کنند. با این هدف در طی 3 سال گذشته شاهد ‌قتل و کشتار مسلمانان و سایر مردم بی‌گناه در سوریه بودیم و تردیدی وجود ندارد که این گروه‌ها همگی بازیچه دست دشمنان دین و به‌ خصوص صهیونیسم بین‌المللی می‌باشند. در سوریه درگیری‌های بین گروه‌های تروریستی صدها نفر کشته از بین آن‌ها را به‌ جای گذاشت و این گروه‌ها نظیر النصره و الجهاد مدافع منافع کشورهای بیگانه می‌باشند و موقعی این منافع در مخالفت قرار می‌گیرد، به‌دستور آنان به‌جان یکدیگر می‌افتند.

عربستان سعودی از اسلام بریده است

وی ادامه داد: در آیه 92 سوره مبارکه نساء آمده است که هر کس مؤمنی را به‌ عمد بکشد مجازات او جهنم است که در آن جاوید خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند. یعنی بر این اصل خداوند منان قتل و کشتار را منع کرده، ولی متاسفانه گروه‌های افراطی مذهبی و بخصوص سلفی‌ها و تکفیری‌ها که از سوی سازمان‌های جاسوسی کشورهای بیگانه سرمایه‌گذاری می‌شوند، به‌صورت دقیق و برنامه‌ای به ‌مخدوش کردن سیمای اسلام مشغول می‌باشند. البته عربستان سعودی که سرزمین ظهور اسلام به‌ شمار رفته و در ایجاد تمدن امت نقش بازی کرده است، متاسفانه امروز دیگر تقریباً هیچ ارتباطی با اسلام نداشته و به‌ اسباب بازی برخی قدرت‌ها و کشورهای غربی تبدیل شده است.

محقق تصریح کرد: این ریاض است که از مردمسالاری و بیداری اسلامی ملت‌های منطقه بیم دارد و به‌این منظور بود که برای سرکوب دولت قانونی مصر به‌طور علنی 12 میلیارد دلار اختصاص داد و از ایجاد هرج و مرج و خشونت در این کشور مهم اسلامی حمایت کرد. جبهه النصره، انصارالله، حزب‌التحریر، بیعت و ده‌ها جریان‌های افراطی و تروریستی هیچ ارتباطی با اسلام نداشته و از سوی دشمنان دین خدا با هدف منحرف کردن مردم و به‌خصوص جوانان کشورهای مسلمان ایجاد شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه آن عده از جوانانی که اسلام می‌خواهند ولی به‌ دلیل کمبود معرفت دینی و یا فضای نامناسب امکان فرا گرفتن دانش‌های اسلام حقیقی را ندارند، در تشخیص اصل از باطل مشکل پیدا می‌کنند که در نتیجه به دام این گونه گروه‌ها و جریان‌ها می‌افتند. در اسلام مکتب‌های فقهی و راه و روش دینی مشخص بوده و پیامبر اسلام محور وحدت امت به‌شمار می‌روند، ولی جریان‌های ارتجاعی سلفیت، جبهه النصره، الجهاد، انصارالله و حرکت اسلامی ازبکستان با پوشش اسلامی دقیقاً برخلاف منافع مسلمانان اقدام می‌کنند. در سوریه شاهد هستیم که چگونه مسلمانان کشته می‌شوند و به‌خاطر مخدوش کردن سیمای اسلام دل و جگر انسان‌ها را زیر دندان می‌گیرند. کندن پوست، سر بریدن و زنده آتش زدن انسان‌ها از اعمال مرسوم این گروه‌هاست که با دین خدا و سنت نبوی در تضاد کامل قرار دارد.

بیم دشمن از اسلام‌خواهی ملت‌ها و فتواهای غیردینی شیوخ عربی

این کارشناس مذهبی در ادامه خاطرنشان کرد: شکی نیست که توجه مردم در نقاط مختلفی از دنیا به‌ اسلام در حال افزایش می‌باشد که این واقعیت دشمنان دین خدا را شدیداً نگران کرده و به‌این دلیل است که ما شاهد ابراز نگرانی برخی از دولت‌ها و سیاست‌مداران اروپایی و غربی می‌باشیم. ایجاد گروه‌های افراطی و تروریستی به‌ظاهر اسلامی و دارای هویت به ‌اصطلاح شرقی ولی وابسته به‌خارج و مشخصاً به‌ نهادهای اطلاعاتی کشورهای غربی و دولت‌های همسویشان در منطقه یکی از راه‌کارهای اساسی جلوگیری از این روند دانسته می‌شود. یعنی می‌خواهند از این دین رأفت و مهربانی سیمای دیگری معرفی کنند که جز وحشت، خشونت و خرابی پیام دیگری ندارد.

این گروه‌ها دقیقاً در مسیر مخالف آیه شریفه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» (به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید) حرکت می‌کنند که همگی جنایت‌کارانی بیش نیستند که مدعی مدیریت بر جهان اسلام می‌باشند.

محقق با ابراز تاسف اضافه کرد: امروز فتوا‌‌هایی که از طرف شیخ‌های عرب در مورد «جهاد لواط» و «جهاد نکاح» در سوریه صادر می‌شود مخالف دستورات الهی و اخلاق بشری است.

وی ضمن اشاره به اقدامات دشمن در جهت تعمیق اختلاف بین شیعه و سنی، تصریح کرد: شبکه‌های «وصال حق» ملازاده و «اهل بیت» الهیاری که یکی با نام سنی و دیگری شیعی برنامه پخش می‌کنند کوچکترین ارتباطی با دین اسلام ندارند چرا که همواره ناسزا می‌گویند و توهین روا می‌دارند که سازگاری‌ای با دین خدا ندارد. مگر پیامبر خدا برای تکفیر مبعوث شده و یا برای رشد و تعالی بشر؟

بازگشت به ‌بت‌پرستی

وی در پاسخ به ‌این پرسش که «چرا آمریکا عربستان سعودی را که حامی فکری، مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی است، مورد فشار قرار نمی‌دهد؟» گفت: امروز خیلی از صاحبنظران دنیا شامل شخصیت‌های غیراسلامی به‌این نتیجه واقعی رسیده‌اند که عربستان سعودی در کنار اسرائیل یکی از مراکز ضداسلامی است و به‌ این دلیل است که آمریکا از فشار بر ریاض به‌ عنوان پشتیبان تروریسم صرف نظر می‌کند.

اگر به‌‌ساختار معماری امروز مکه مکرمه توجه کنید خواهید دید که برخی از چیزها در حال بازگشت قرار دارند، به ‌عنوان مثال همانند 360 بت داخل و پیرامون کعبه در زمان ظهور اسلام امروز نیز همین مقدار بت بصورت ساختمان ایجاد شده‌اند که به ‌قول علامه اقبال لاهوری:

مسلم از سر نبی بیگانه شد

باز این بیت الحرم بتخانه شد

دیگر اینکه امروز فعالیت سلفی‌ها چه در عراق و سوریه و چه در افغانستان و آسیای مرکزی و از جمله در تاجیکستان (به‌دلیل ممنوعیت به‌فعالیت‌های زیرزمینی مشغولند) جنبه ایمانی نداشته و صرفا سیاسی اقدام می‌کنند و هدف غصب قدرت را دارند.

این‌ها آثار اسلامی را قبول نداشته و پیروان طریقت و صوفیه را تکفیر می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابر این فکر می‌کنم که امروز در عربستان سعودی اسلام در اختیار غیر مسلمانان قرار گرفته و شواهد نیز این امر را تائید می‌کند. مثلاً چطور می‌توان این موضوع را توجیه کرد که در ریاض مدارسی به ‌نام ابو لهب و یزید وجود داشته و بزرگ‌راه‌هایی به‌نام ابومسلمه کذاب ایجاد شده‌اند؟ مسلم است که این کشور مواجه بن بست معنوی شده است ولی این وضعیت به‌نفع گروه محدودی از حکام سعودی و حامیان پشت پرده‌اشان می‌باشد.

اورشلیم قبله جدید تکفیری‌ها

این صاحبنظر مسائل اسلامی در تاجیکستان، ادامه داد: تکفیری‌ها هیچ گونه مقدسات دینی و ارزش‌های ملی و تاریخی را قبول ندارند و به‌این دلیل است که در سوریه آرامگاه حضرت ابراهیم خلیل‌الله را تخریب و با ندای الله اکبر سر انسان‌ها را از تن جدا می‌کنند و دست به‌سایر جنایات می‌زنند.

وی یادآور شد: امروز دشمنان اسلام با استفاده از ناآگاهی مسلمانان و وجود اختلافات مذهبی توانستند بین امت فتنه بر پا کنند. از این لحاظ باید خود کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان مواظب باشند تا گروه‌های افراطی و تروریستی دارای ظاهر مذهبی موقعیت کسب نکنند، زیرا اگر محیط دینی در اختیار این‌ها قرار داده شود باید مصائب بسیار تلخی را انتظار داشت و با صلح و ثبات که نعمتی بس بزرگ می‌باشد خداحافظی کرد.

امروز ما شاهد هستیم که در برخی مساجد تاجیکستان، سلفی‌ها جهت محراب را تغییر می‌دهند و مردم مسلمان را متهم به ‌بی‌دینی می‌کنند و قبله‌ای که برای مساجد در نظر می‌گیرند به‌ جهت اورشلیم است.

بنابر این باید در کشورهای آسیای مرکزی مراکز اسلامی بومی و مبتنی بر اسلام تاریخی منطقه ایجاد شوند و با این جریان‌ها و گروه‌ها مقاومت کنند.

وی در ادامه این بحث، افزود: ما در فضای مجازی نهادهای مقاومت علمی و فکری با جریان‌های افراطی مذهبی و تروریستی را ایجاد کردیم و به‌صورت فعال اقدامات و فتواهای بی‌اساس و غیردینی آن‌ها را افشا می‌کنیم. اگر دست به‌دست هم ندهیم و دنبال مقابله هماهنگ با این جریان‌ها نباشیم آینده کاملاً پر چالش و ناامنی را خواهیم داشت، چرا که اکنون ابزار تحقق اهداف قدرت‌های سلطه‌گر وجود این گروه‌های افراطی می‌باشد‌.

در 1300 سالی که تاجیک‌ها مسلمانند یک قبله داشتند که جهت آن مشخص بود و مساجد نیز کانون وحدت و همدلی مسلمانان دانسته می‌شد ولی حالا در شهر دوشنبه و برخی از مناطق مساجدی پیدا شدند که دو محراب دارند که دارای جهات متفاوت می‌باشد که این دیگر حکایت از فراهم شدن زمینه اختلاف را دارد.

انتحار پدیده وارده به منطقه است

محقق در بخش دیگری از این گفت‌وگو با فارس، با اشاره به‌ بحث راه یافتن پدیده انتحار به‌کشورهای شوروی سابق، یادآور شد: متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدامات انتحاری در کشورهای آسیای مرکزی و روسیه به ‌مشاهده می‌رسد که جای نگرانی جدی دارد. بدون تردید این پدیده از خارج وارد شده و پشت سر گروه‌های افراطی سلفی و تکفیری سعودی و متحدانش قرار دارند.

وی تاکید کرد: انتحار مال اسلام نیست و در سنت ملت‌های منطقه نیز هیچ گاهی جایگاهی نداشته است و به‌خصوص جلب اقدامات انتحاری شدن زنان نشانه بسیار آشکار از وجود دست‌های بیگانه و دشمن اسلام پشت پرده است. البته سلفی‌ها و سایر گروه‌های همسو با آن‌ها را مسلمانان اهل سنت معرفی می‌کنند ولی رفتار و کردار آن‌ها جزئی‌ترین ارتباط با سنت را ندارد.

ایران خاری در چشم دشمنان است

این پژوهشگر مسائل سیاسی و اسلامی ادامه داد: کشورهایی که در امور سوریه مداخله و از گروه‌ها و جریان‌های افراطی و تروریستی حمایت کردند، امروز به‌اصطلاح ناگزیرند تا ثمر فعالیت خود را بچشند، به‌عنوان مثال ترکیه که از این گروه‌ها در سوریه پشتیبانی می‌کرد، خود گرفتار مشکلات زیادی از ناحیه آن‌ها شد و حالا دیگر به ‌فکر پیدا کردن راه بازگشت به‌ عقب می‌باشد.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که خیلی از کشورها از روی کینه‌ورزی در برابر ایران به‌ مداخله در امور سوریه پرداختند تا با سقوط دولت این کشور بتوانند ایران را در شرایط سخت قرار دهند و نقش آن در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌ حداقل برسانند. بنابر این این کشورها از موضوع اسلام به‌ عنوان پوششی برای اقدامات جنایی خود استفاده کردند و در اصل ایران را هدف قرار داده‌اند.