به گزارش مبارکه نا   به نقل ازایرنا ، علی جنتی چهارشنبه شب در نشست خبری مشترک با ‘ایاد امین مدنی’ دبیر کل سازمان همکاری اسلامی که در پایان اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، این مطلب را بیان کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از تلاش ها و همکاری […]

به گزارش مبارکه نا   به نقل ازایرنا ، علی جنتی چهارشنبه شب در نشست خبری مشترک با ‘ایاد امین مدنی’ دبیر کل سازمان همکاری اسلامی که در پایان اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از تلاش ها و همکاری دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و اعضای دبیرخانه آن برای برگزاری هرچه موثرتر و مفیدتر این اجلاس قدردانی کرد.

جنتی افزود: موضوع اجلاس تهران همگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام است، انتخاب این عنوان به دلیل چالش هایی است که امروز دنیای اسلام و کشورهای اسلامی با آن روبرو می باشند.

** هدف کشورهای اسلامی، دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس

وی اضافه کرد: گسترش تروریسم، خشونت، افراطی گری و رشد گروه های تکفیری در دنیای اسلام و ارایه تصویری مخدوش و ناصحیح از اسلام که عملا با پشتیبانی رسانه های غربی انجام می شود، به نوعی اسلام هراسی را در دنیای غرب شکل گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اختلافات و تفرقه های دینی مذهبی و فرقه ای که امروز جهان اسلام از آن رنج می برد، دیگر مشکلاتی است که باعث شد عنوان همگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام برای این همایش انتخاب شود.

جنتی اظهار داشت: خوشبختانه امروز سخنرانی هایی که عموم وزرا و روسای هیات های شرکت کننده در اجلاس داشتند به این موضوعات پرداختند و راه حل هایی هم ارایه کردند که در بیانیه پایانی این اجلاس که به بیانیه تهران نام گذاری شده است، این گزارش ها و هم چنین راه حل ها و پیشنهادها منعکس شد.

وی در پاسخ به این سووال که در سخنرانی های افتتاحیه در مورد فلسطین تمرکز وجود داشته است، سازمان همکاری اسلامی با این مساله چه برخوردی دارد و قرار است چگونه آن را پیگیری کند؟ گفت: مساله فلسطین یکی از مسایلی است که امروز مورد توجه اکثریت قاطع سخنرانانی بود که در اجلاس سخن گفتند و اصولا این سازمان کنفرانس اسلامی بر اساس حمایت از فلسطین و قدس شریف شکل گرفته است و کمیته ای هم تحت عنوان کمیته قدس به طور مرتب مسایل مربوط به فلسطین را دنبال می کند.

رییس دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی افزود: فلسطین ابعاد سیاسی، اقتصادی و همچنین ابعاد اطلاع رسانی و رسانه ای دارد، آن چه بیشتر تاکید می کنیم بحث بهره گیری از رسانه ها در حمایت از فلسطین و افشای جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین است.

جنتی ادامه داد: تلاش هایی که باید برای جلب حمایت های مادی و معنوی از ملت فلسطین به نحوی که بتوانند به سرزمین خویش برگردند و سرزمین فلسطین استقرار پیدا کند.

وی تاکید کرد: دولت مستقل فلسطین را به پایتختی قدس شریف تشکیل دهند و این هدف عمومی کشورهای اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه رسانه های کشورهای اسلامی یکپارچه و یک صدا از این آرمان بلند، هم در جهت افشای رژیم صهیونیستی و هم در جهت حمایت معنوی از ملت فلسطین حمایت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سووالی درباره تشکیل رادیو و تلویزیون های مشترک بین کشورهای اسلامی گفت: بحث ایجاد این شبکه از گذشته مطرح بوده و امروز نیز برخی از وزرا و اعضای هیات ها برای تشکیل آن تاکید کردند.

جنتی تصریح کرد: نکته مهم آن است که مجموعه امکانات مادی، فنی و حرفه ای که مورد نیاز ایجاد چنین شبکه مشترکی است، فراهم شود تا بتوان به این طرح جامه عمل پوشاند.

وی با بیان اینکه براساس مذاکراتی که با دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی صورت گرفت ،مقرر شده تا طرحی مطالعاتی درباره تشکیل یک شبکه تلویزیونی مشترک بین کشورهای اسلامی اجرا شود و کمبودهای ،امکانات، بودجه و مسائل حرفه ای بررسی و مشخص شود.

** همگرایی رسانه ای عاملی برای همگرایی سیاسی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همگرایی رسانه ای بعد از همگرایی سیاسی به وجود می آید، گفت: طبیعتا در مواقعی که اختلافات سیاسی وجود داشته باشد، همگرایی رسانه ای به وجود نمی آید.

وی افزود: با این حال در زمانی که همگرایی رسانه ای وجود داشته باشد می تواند بر مسائل سیاسی تاثیر گذاشته و به نزدیک شدن کشورها به یکدیگر و اتحاد بین کشورهای اسلامی تاثیر بگذارد.

جنتی اظهار داشت: سازمان همکاری های اسلامی جلسات دیگری در سطح سران، وزرای خارجه یا دیگر سطوح دارد که می توان در آن جلسات درباره اختلافات سیاسی بحث کرد ولی اجلاس امروز ما با وزرای اطلاع رسانی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اختلافات برخی از کشورهای اسلامی درباره مسائل سیاسی و مرزی گفت: سازمان همکاری های اسلامی می تواند بستر مناسبی برای اجتماع کشورهای عضو و حل و فصل اختلافات بین آنها باشد.

وی در پاسخ به سووال دیگری درباره تاثیر رسانه ها از دولت هایشان تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند لبنان و عراق ده ها شبکه تلویزیونی خصوصی وجود دارد و رسانه ها تنها در اختیار دولت ها نیستند.

جنتی خاطرنشان کرد: طبیعتا برگزاری چنین جلساتی به نزدیکی افکار و اندیشه ها کمک کرده و باعث می شود تا کشورها بهتر بتوانند با چالش های پیش رو مواجه شوند.