رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: برخورد ریشه ای و سیستماتیک با قاچاق کالا و ارز، بدون همراهی و همصدایی همه سازمان ها و نهادها ممکن نیست.

به گزارش مبارکه نا   به نقل ازایرنا از پلیس آگاهی ناجا، سردار «فتح الله زمانیان» افزود: به دلیل ناشناخته ماندن تبعات قاچاق کالا، این مساله فقط از جنبه اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد، در حالیکه رونق پدیده قاچاق می تواند موجب بروز جریانات اجتماعی و معضلات امنیتی و فرهنگی بسیاری شود.

وی با اشاره به گستردگی زمینه ها و ریشه های ظهور قاچاق کالا و ارز گفت: از هر وجهی که بخواهیم با قاچاق مقابله کنیم، چه اقدامات قضایی و کیفری، چه پیشگیری و چه نظارت، در هر حالت برخورد ریشه ای و سیستماتیک با این پدیده بدون همراهی و همصدایی همه سازمان ها و نهادهای مرتبط ممکن نیست.

این مقام انتظامی به نقش اقدامات غیرکارشناسی برخی سازمان ها در فراهم شدن زمینه های بروز و افزایش قاچاق اشاره کرد و افزود: با سیاستگذاری های صحیح و نظارت بهتر و اقدامات به موقع می توان جلوی بخشی از قاچاقی را که امروز شاهد آن هستیم، بگیریم.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا با بیان اینکه نباید تصور شود مسوولیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز برعهده ناجا است، ادامه داد: سازمان های دولتی دیگر مثل گمرکات که محل ورود و خروج کالا از مرز هستند با افزایش سرعت و دقت در نظارت می توانند در کاهش یا از بین رفتن قاچاق تأثیر داشته باشند که برای رسیدن به این مطلوب، گمرکات باید به تجهیزات و تکنولوژی های مورد نیاز برای کنترل همه کالاها مجهز شوند.

وی گفت: اگر سازمان هایی که در قانون برای آنها وظایفی تعریف شده، نتوانند مسوولیت خود را اجرا کنند، قانون جدید مبارزه با قاچاق نیز به رغم نقاط قوت خود در تصحیح مجازات ها یا ارتقای قوانین پیشگیری ها، آن گونه که باید در مبارزه با این پدیده موفق نخواهد شد.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به نهادهای غیردولتی مؤثر در مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: تولید کنندگان و مصرف کنندگان دو گروهی هستند که می توانند بیشترین سهم را در رونق یا رکود بازار قاچاق داشته باشند.

زمانیان گفت: اگر تولید کنندگان بتوانند به نوعی برنامه ریزی کنند که هم کیفیت و هم قیمت کالا قابل رقابت با کالای خارجی باشد زمینه بروز و وقوع قاچاق از بیخ و بن از بین خواهد رفت.

این مقام انتظامی در تشریح نقش تولیدکنندگان کنندگان در مبارزه با قاچاق کالا، افزود: برخلاف آنچه تبلیغ می شود مصرف کالای خارجی در فرهنگ اصیل ایرانی جایی ندارد، بلکه اتفاقا فرهنگ اصیل ایرانی و متعصب و وابسته به تولید داخل است، فقط مساله این است که گاهی اوقات بی اعتمادی به کالای تولید داخلی، وابستگی مردم به تولیدات خارجی را تشدید کرده بنابراین اگر دولت و مجلس سیاستگذاری ها و حمایت های مورد نیاز را از تولید کنندگان برای کاهش هزینه تولید و ارتقای کیفیت تصویب و اجرایی کنند، بطور قطع مردم ترجیح می دهند از کالای تولید داخل استفاده کنند.

این مقام انتظامی به نقش حلقه مصرف کننده در زنجیره مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مصرف کنندگان کالای قاچاق جزئی از عامه مردم هستند، مردم دقت داشته باشند که مصرف کالای خارجی بزرگترین ضربه به تولید داخلی و اشتغال است زیرا عرضه کالا مستلزم تقاضا است، اگر تقاضا برای کالای خارجی وجود نداشته باشد، عرضه آن هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به ضعف های موجود در بکارگیری ظرفیت های رسانه ای و تبلیغاتی در مقابله با تأثیرات سوءمصرف کالای خارجی افزود: شاید اکثریت مردم نمی دانند که مصرف کالای خارجی برابر با بیکاری و از بین رفتن اشتغال فرزندان آنها است.

زمانیان گفت: به دلیل اینکه قاچاق سوخت از ناهماهنگی در توزیع سهمیه مصرف کنندگان مختلف شکل می گیرد، مسوولان با کنترل و نظارت بیشتر به راحتی می توانند قاچاق این نوع قاچاق را کاهش دهند.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا، اجرای طرح های سراسری مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی، کنترل مصرف کنندگان عمده و نظارت بر جایگاه داران را از جمله اقدامات ناجا در شش ماه اخیر برشمرد و افزود: اجرای این طرح ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

زمانیان گفت: علاوه بر این طرح ها، ناجا برای هر کدام از استان های مرزی با توجه به جغرافیا و نیازهای بومی، طرح های متفاوتی اجرا می کند.

وی از مناطق آزاد به عنوان یکی دیگر از نقاط کلیدی و تأثیرگذار در قاچاق کالا و ارز یاد کرد و گفت: جابجایی کالا بدون پرداخت سود و عوارض گمرکی در این مناطق و خلأء یک قانون مدون برای برخورد با خودروهای خروجی از مناطق آزاد، زمینه شکل گیری بخشی از قاچاق را تأمین می کند.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا از شناسایی، کار اطلاعاتی و نظارت بر محل های دپو و انبارهای نگهداری کالا به خصوص در استان های مرزی به عنوان دستور کار واحدهای مبارزه با قاچاق سراسر کشور یاد کرد.