مراسم بزرگداشت « جورج جرداق» شاعر و اندیشمند برجسته و نویسنده مسیحی مجموعه کتاب های امام علی (ع) صدای عدالت انسانی با ابتکار سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد.

به گزارش مبارکه نا  به نقل از   ایرنا در این مراسم که عصر دوشنبه در کاخ « یونسکو» در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، جمعی از شخصیت های فرهنگی،هنری و مذهبی از طوایف مختلف مسیحی، شیعی، سنی و دروزی لبنان ازجمله « محمد رعد» رییس فراکسیون حزب الله در مجلس لبنان، «حسین الحسینی» رییس سابق پارلمان لبنان و اعضای خانواده بویژه همسر و فرزند و دوستان جورج جرداق حضور یافتند.

« ابوذرابراهیمی ترکمان» رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،« حسین شیخ الاسلام» مشاور رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران و « سیدحسن صحت» سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم در این مراسم شرکت کردند.

در ابتدای مراسم و بعداز قرائت آیاتی از قرآن کریم، سرودهای ملی جمهوری اسلامی ایران و لبنان نواخته شده و سپس شیخ الاسلام پیام « علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت درگذشت جورج جرداق را قرائت کرد.

لاریجانی در این پیام تاکید کرده است ، جورج جرداق، چهره ادبی و فرهنگی ارزشمندی بود که بیش از چهار دهه از عمر خود را برای تحقیق و بررسی زندگی و آثار امام علی علیه السلام صرف کرد و کتاب های ارزشمند وی نشانگر ارادت و شیفتگی این اندیشمند فرهیخته به امام اول شیعیان است.

در ادامه این پیام آمده است : ایران از شاعر راحل جورج جرداق که افتخار لبنان است، تقدیر می کند و او با آثار ادبی انسانی که از خود به یادگار گذاشته است برای همیشه زنده و جاودان خواهد ماند.

در ادامه مراسم ، سفیر ایران در لبنان در سخنانی با ارج گذاشتن به مجاهدت های علمی و ادبی و تلاش های صادقانه جورج جردان نویسنده مسیحی برای معرفی امام اول شیعیان در یک مجموعه ارزشمند ، گفت: ارزش های والای انسانی نفخه ای از ذات مقدس الهی هستند که خداوند نزد انسان ها به ودیعه گذاشته است و این ارزش ها در هر زمان و مکانی می تواند در انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و قوم تجلی یابد.

فتحعلی با بیان اینکه ، ارزش های والای انسانی در حضرت امام علی (ع) و فرزندانش بطور کامل تجسم یافته است و این بزرگان متعلق به یک زمان و مکان خاص نیستند و در یک دین و مذهب نمی گنجند، افزود: هرکس از هر دین و مذهبی با آنان آشنا شود در هر زمان و مکانی می تواند از علم و شناخت آن بزرگواران بهره مند و سیراب شود.

وی افزود: جورج جراق از جمله کسانی است که بویژه با امام علی بن ابی طالب علیه السلام از همان کودکی و از طریق نهج البلاغه آشنا و در وجودش وجدی وصف ناپذیر ایجاد شد که در کتاب ها و آثار جاودان او در آسمان شعر ، ادب و فرهنگ متجلی است و می درخشد.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: آثار جورج جرداق در بلندای مکاتب تمدن بشری قرار دارد و نسل های امروز و فردا می توانند با مراجعه به این آثار از چشمه های جوشان علم و معرفت ائمه علیه السلام سیراب و با ارزش های والای انسانی آشنا شوند.

ابراهیمی ترکمان نیز در سخنانی تصریح کرد: بسیار خوشوقتم که در جمع اهل فکر و قلم و به بهانه تکریم فقید عزیز جورج جرداق ، سعادت حضور یافته ام و برای گرامی داشت شخصیتی گردهم آمده ایم که در شرایط کنونی نه تنها ما بلکه جهان بشریت به وجود امثال او بیش از پیش احساس نیاز می کند.

وی گفت: بزرگداشت جورج جرداق ، بزرگداشت لبنان است ، لبنان فکر و اندیشه ، لبنان فرهنگ و تمدن انسانی ، لبنان همزیستی مسالمت آمیز و تسامح دینی و مذهبی .

در بخش دیگری از این مراسم فیلمی از مراحل مختلف زندگی جورج جراق وتالیفات و اجرای برنامه های شعرخوانی و سرودن قصائد با صدایش بویژه توضیحاتی که در باره نوشتن کتاب امام علی صدای عدالت انسانی می دهد، پخش شد و مورد توجه شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.

« هادی جرداق» به نمایندگی از اعضای خانواده این نویسنده برجسته مسیحی سخن گفت و جلوه هایی از زندگی این اندیشمند بزرگ را تشریح کرد.

او از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ، بویژه مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری ، رییس مجلس شورای اسلامی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزیر امور خارجه ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان تشکر و قدردانی کرد.

در این مراسم ، « فیصل طالب» مدیرکل وزارت فرهنگ لبنان به نمایندگی از « رونی عریجی» وزیر فرهنگ لبنان پیام وی را قرائت کرد.

پاتریک گریگوریوس سوم لحام نیز در پیامی که « شربل الحکیم» آن را قرائت کرد، با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران، اقدام جورج جرداق در نوشتن کتاب امام علی صدای عدالت انسانی را ستودنی خواند.

در این پیام آمده است: باید عدالتی را که امام علی(ع) معرفی کرده و جورج جرداق در باره آن نوشته است، حفظ کنیم و پاس بداریم.

در ادامه این پیام تاکید شده است:برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر خلاق مسیحی توسط جمهوری اسلامی ایران گامی مهم در برابر خطر تاریک اندیشان است.

در بخش دیگری از این مراسم بزرگداشت ، شیخ « احمد قبلان» ، «الیاس کفوری» و شیخ « سامی ابوالمنی» به ترتیب پیام های شیخ «عبدالامیرقبلان» نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان، پاتریک یوحنان العاشر الیازجی و شیخ « نعیم حسن» شیخ عقل طائفه دروزی لبنان را قرائت کردند.

« جوزف الهاشم» شاعر و وزیر سابق دولت لبنان نیز درباره ویژگی های شخصیتی و آثار نظم و نثر جورج جرداق سخن گفت و افزود: جبران خلیل جبران، جورج جرداق ، سعید عقل و جورج شکور از شعرا و انیشمندان لبنانی هستند که درباره اهل بیت (ع) قلمفرسایی کرده و یا در باره آنها اشعار حماسی و قصایدی بلند سروده اند.

در پایان این مراسم رییس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و سفیر ایران در لبنان لوح سپاس و یادبودی را به خانواده شاعر راحل جورج جرداق اهدا کردند.

« جورج سجعان جرداق» نویسنده ، شاعر و روزنامه نگار مسیحی لبنانی که مجموعه « امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» را به رشته تحریردر آورده است اخیرا در بیروت پایتخت لبنان درگذشت.

جورج جرداق در سال 1931 میلادی در منطقه مرجعیون در جنوب لبنان متولد شد و در سال 1950پا به عالم رسانه گذاشت و در روزنامه ها و مجلات الصیاد ، الشبکه ،الانوار، الکفاح العربی ، الجمهور الجدید، الامن ، المجله السعودیه و الوطن و القبس کویت فعالیت کرد و قلم زد.

پدرش یک مهندس ساختمان بود و فعالیت رسانه ای و فرهنگی خود را از رادیو « صوت لبنان» شروع کرد.

سال 1960 میلادی رسید، جورج تصمیم گرفت مجموعه کتاب های امام علی (ع) صدای عدالت انسانی را بنویسد.

او این مجموعه را در 5 مجلد تحت نام های «علی و حقوق بشر»، « علی و انقلاب فرانسه»، « علی و سقراط»، « علی و دوران او » و «علی و قومیت عربی» به رشته تحریر در آورد و به عنوان پیوست این کتاب ها نیز « روائع نهج البلاغه» را نوشت.

« میخائیل نعیمه» درباره کتاب امام علی (ع) و جورج می گوید: یقین دارم که نویسنده با تمام وجود و با وجدان و انصاف این کتاب را نوشته و در ترسیم چهره علی بن ابی طالب بی نهایت موفق شده و این میسر نشده است مگر اینکه تصویری زنده از این مرد بزرگ بعداز نبی گرامی (ص) پیش روی جورج بوده است.

مجموعه امام علی (ع) تاکنون 4 بار تجدید چاپ شده است و سه انتشاراتی در یک سال آن را منتشر کردند.

تاکنون بیش از 5 میلیون نسخه از این مجموعه چاپ و منتشر و به فارسی ، اردو ، فرانسه و اسپانیایی هم ترجمه شده است.

این کتاب اولین بار توسط «سید هادی خسروشاهی» در سال 1342 به فارسی ترجمه و منتشر شد.

جورج جرداق تاکید کرده است: هیچ پولی را در قبال این مجموعه که به فارسی ، اردو، فرانسه و اسپانیایی ترجمه و چاپ شده است، دریافت نکرده ام و حتی از یک انتشاراتی هم نخواستم یک نسخه آن را به عنوان هدیه و یا حق الزحمه برایم ارسال کند.

براساس این گزارش ، جورج بعداز تکمیل تحصیلات ابتدایی در مدارس مرجعیون که با سبک جدید اداره می شدند، به بیروت آمد اما ارتباط او با زادگاهش قطع نشد.

نزد شیخ « ابراهیم الیازجی» از علمای عرب ، خلیل مطران (شاعر) ، ادیب معروف رئیف خوری و « فواد افرام البستانی» موسس دانشگاه لبنان تلمذ کرد و درس خواند.

جرداق از همان جوانی ( 18 سالگی) شروع به نوشتن کرد و اعجاب اساتید و بزرگان ادب و فرهنگ زمان خود را برانگیخت.

در سال 1953 که تحصیلات تکمیلی را به پایان رساند ، نوشتن در روزنامه ها و مجلات لبنانی و عربی را با فعالیت درمجله لبنانی « الحریه» شروع کرد و همزمان به تدریس ادبیات و فلسفه عربی در چند دانشکده بیروت مشغول شد.

این نویسنده مسیحی که شوخ طبع بوده و به فکاهیات نیز علاقه داشته است، در سال 1965 به موسسه دارالصیاد منتقل شد و در مجله الشبکه و روزنامه الانوار فعالیت خود را شروع کرد که همچنان منتشر می شوند.

اتحادیه نویسندگان مطبوعات لبنان با صدور بیانیه ای از جورج جرداق به عنوان « گنج ادبیات جهان وعرب» و از سرآمدان دوران خود در ابداع های فکری و فرهنگی ، شعر ، نثر و نقد یاد کرده است.

در این یبانیه جرداق برای نوشتن مجموعه کتاب های« امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» درکنار ده ها کتاب و هزاران مقاله برای روزنامه ها، مجلات و رادیو ستایش شده است.

وی جوایز بسیار ادبی و فرهنگی در سطح بین المللی و عرب را بدست آورده است و آخرین جایزه خود را به دلیل وضعیت نامناسب جسمی نتوانست شخصا دریافت کند.

پیکر جورج جرداق بعداز مراسم مذهبی یادبودش در کلیسای روم ارتدوکس منطقه اشرفیه بیروت پایتخت لبنان به زادگاهش مرجعیون درجنوب این کشور منتقل ودر آرامگاه خانوادگی برای همیشه آرام گرفت.