موسسیان می‌گفت اگر از ایران بروم غریبانه خواهم مرد/ چکناواریان: ارامنه اقلیت نیستند، همه ما ایرانی هستیم ساهاکیان گفت: موسسیان وقتی به ایران بازگشت، دیگر آن جای مختصری که کلیسا برایش فراهم کرده بود را هم نداشت. او هیچ جایی برای زندگی کردن در ایران نداشت به خاطر همین هم دوباره مهاجرت کرد. خبرگزاری فارس: موسسیان می‌گفت اگر از ایران بروم غریبانه خواهم مرد/ چکناواریان: ارامنه اقلیت نیستند، همه ما ایرانی هستیم .

به گزارش مبارکه نا به نقل از خبرنگار موسیقی فارس، مراسم یادمان گورگن موسسیان صبح امروز در سالن رودکی برگزار شد. داوود گنجه‌ای در ابتدای این مراسم گفت: در موسیقی کشور ما خیلی‌ها هستند که مظلوم واقع می‌شوند و علیرغم زحمت زیادی که برای فرهنگ و موسیقی می‌کشند از دید پنهان می‌مانند. گورگن موسسیان هم یکی از این افراد بود.

وی افزود: وقتی در شورای عالی موسیقی صدا و سیما بودم می‌دیدم که او با چه زحمتی گروه کر را تشکیل داد و فعالیت آن را به جد پیگیری می‌کرد، امیدوارم مسئولین قدر هنرمندان را زمانی که زنده هستند بدانند. در آخر هم به جامعه هنری درگذشت این هنرمند را تسلیت می‌گویم.

* پاییز امسال پاییز غم‌انگیزی برای اهالی موسیقی بود

در ادامه این مراسم پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد طی سخنانی گفت: متأسفانه پاییز امسال پاییز غم‌انگیزی برای اهالی موسیقی بود، ما خیلی از هنرمندانمان را در این فصل از دست دادیم.

وی افزود: متأسفانه ما در تاریخ شفاهی موسیقی بسیار ضعیف هستیم و از وقایع موسیقی قبل از انقلاب نسل جوان آگاهی چندانی ندارند، شاید خیلی از جوانان ندانند که روزگاری ما برای حمل ساز مجوز ساعتی می‌گرفتیم.

این آهنگساز ادامه داد: اگر امروز موسیقی ایرانی در حال تعادل است باید بدانیم که چه بر موسیقی این مملکت گذشته، امروز ما از چگونه بودن موسیقی صحبت می‌کنیم و از بودن و یا نبودن آن حرفی به میان نمی‌آوریم، خیلی از هنرمندان برای اینکه موسیقی به اینجا برسد، تلاش کردند.

ارجمند با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند گورگن موسسیان گفت: موسیقی علمی ایران بخش زیادش را مدیون هموطنان مسیحی است که موسسیان هم یکی از آنها بود. ایشان همیشه از چند مسئله گلایه داشتند از جمله اینکه نمی‌توانستند اجرای سرود داشته باشند، وقتی من به عنوان دانشجو پیش ایشان می‌رفتم او با حسن خلق با من برخورد می‌کرد و این رفتار او برای من یک درس بود.

وی یادآور شد: ایشان خوش‌شانس بود که در سالهای گذشته در ایران نبود و شاهد تعطیلی ارکسترها و وضعیت بغرنج موسیقی نبود، شاید اگر در ایران بود و این اتفاق را می‌دید زودتر از بین ما می‌رفت.

وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای کر دفتر موسیقی ارشاد گفت: حدود 3 ماه دیگر میزبان آقای تیچ و کارشناسانشان خواهیم بود تا برای موسیقی کر ایران سندی جامعه تدوین کنیم همچنین در صدد راه‌اندازی انجمن ملی کر ایران هستیم تا بتوانیم کر ایران را وارد دوره جدیدی کنیم.

* همیشه به می‌گفت اگر از ایران بروم غریبانه خواهم مرد

در ادامه این مراسم وارطان ساهاکیان نیز در سخنانی گفت: آشنایی من با موسسیان به 27 سال پیش بر می‌گردد، من هر وقت ایشان را می‌دیدم می‌فهمیدم که چقدر در کارش توانایی دارد، او اکثر آثار چه آکاپلا و چه ارکستری را در ذهنش داشت و به هیچ عنوان فراموش نمی‌کرد.

وی افزود: حال باید این را پرسید که چرا موسسیان از ایران رفت. او اولین بار وقتی که به آمریکا رفت و دوباره برگشت متوجه شد که بیمه‌اش قطع شده و هرچه تلاش کرد که مشکل بیمه‌اش را درست کند، حل نشد. دفعه دوم هم وقتی به ایران بازگشت دیگر آن جای مختصری که کلیسا برایش فراهم کرده بود را هم نداشت. او هیچ جایی برای زندگی کردن در ایران نداشت به خاطر همین هم دوباره مهاجرت کرد.

ساهاکیان ادامه داد: او همیشه به من می‌گفت اگر از ایران بروم غریبانه خواهم مرد، شاید اگر در ایران بمانم بعد از درگذشت من مراسمی برای من برگزار کنند، خوشحالم که او امروز به آرزویش رسید.

*ارامنه اقلیت نیستند، همه ما ایرانی هستیم

لوریس چکناواریان آخرین سخنران این مراسم بود. او نیز در سخنانی گفت: می‌خواهم از کسانی که این مراسم را برگزار کردند تشکر کنم، در ضمن خواهش می‌کنم از کلمه اقلیت در مورد ما استفاده نکنید، همه ما ایرانی هستیم،ارامنه اقلیت نیستند و همه برای این مرز و بوم خدمت کرده و می‌کنند.

وی افزود: در طی سالیان چند رهبر کر نامی داشتیم که به موسیقی ما خدمت زیادی کردند، یکی از آنها باغچه‌بان بود که خدمات بسیاری را انجام داد همینطور گرگوریان هم قدم‌های بلندی برای اعتلای موسیقی کر برداشت.

وی در پایان گفت: خوشحالم که امروز شاهد رهبرانی هستم که از نسل موسسیان هستند، شفقی‌نژاد و اوهانیان باید بیشتر قدرشان دانسته شود، می‌خواهم از آقای ارجمند خواهش کنم که از این سرمایه‌ها استفاده کنند، معاونت هنری هیچ ارزشی نخواهد داشت اگر کر خوبی نداشته باشد، ارزش معاونت هنری به مجوز دادن یا مجوز ندادن نیست، ارزش معاونت هنری به این است که هنرمندان را سرمایه بدانند و از آنها به هر قیمتی که شده استفاده و آنها را حفظ کنند.
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930904000812#sthash.XA9kEZBy.dpuf