نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت و کیفیت خودروی پراید قابل قبول نیست و لازم است خودرویی با مصرف کم، طراحی مدرن و امنیت بالا طراحی و تولید شود.

موید حسینی صدر در گفت و گوی تفصیلی پیش رو به بررسی وضعیت صنعت خودرو در ایران و ارزیابی قیمت های خودروهای داخلی در مقایسه با قیمت ها و کیفیت جهانی آن پرداخته و برخی مسائل مرزی و فرهنگی مربوط به شهرستان خوی را بازگو کرده است.

با توجه به استاندارهای جهانی، آیا خودروهای ایرانی در کیفیت و قیمت قابل قیاس با خودروهای خارجی هستند یا نه؟

حسینی صدر: من فکر می کنم در حال حاضر اعتماد مردم از خودرو سازان صلب شده است و مردم تصور می کنند این قیمت ها غیر واقعی است.

از طرفی هم طراحی ظاهری و هم دکوراسیون خودروهای ایرانی و هم کیفیت فنی خودروهای ایرانی مردم را قانع نمی کند.

مردم اکنون به دنبال این هستند که خودروهایی با طراحی جدید و با شکل ظاهری نوین و با کیفیت بالا تهیه کنند.

بنده امیدوارم خودروسازان به این تقاضای مردم توجه و پاسخ مثبت دهند که برای این منظور بایست در نوع تولیدهای خود و کیفیت آن بازنگری داشته باشند.

آیا قیمت خودروهای ایرانی رضایت بخش است یا خیر؟

حسینی صدر: به نظر می رسد در حال حاضر خودروها در سقف قیمت ها قرار دارند یعنی افزایش قیمت بیش از این به هیچ وجه قابل تحمل نیست اما در مقایسه با قیمت جهانی خودرو با توجه به کیفیت خودروی ایرانی قیمت خودرو ایرانی بسیار گران است و جا دارد قیمت ها کاهش یابند.

جا دارد خودروهایی که پر مصرف هستند اعم از سواری و وانت و انواع خودروهای سنگین که فوق العاده پر مصرف هستند از رده خارج شوند.

به نظر شما قیمت واقعی خودروی پراید در بازار امروز چقدر باید باشد؟

حسینی صدر: نمی شود عدد بیان کرد اینکه در برخی سایت ها رقمی مشخص برای خودروها مشخص می کنند مبنای کارشناسی ندارند ولی این را می دانم که پراید خودرویی از رده خارج شده است و باید تولید این خودرو متوقف شود و خودرویی جدید با دانش و فن آوری مدرن جایگزین آن شود.

اکنون نیازمندیم خودروهایی جایگزین کنیم که مصرف کم با ایمنی بالا داشته باشند.

در حال حاضر خودروی پراید علاوه بر اینکه امنیت خودش تامین نیست امنیت سرنشینان آن نیز تامین نیست.

خودروی پراید به گونه‌ای است که در کمتر از یک دقیقه درهای آن توسط مجرمان باز و سرقت می شود بنابراین بنده پراید را حداکثر وسیله ای می دانم که بتوان از آن در داخل شهر استفاده کرد و ارزش آن حداکثر در حدود 10 میلیون تومان است نه بیشتر.

ارزش پراید هرگز بیش از این رقم نیست اما مردم به ناچار برای اینکه خودرویی جایگزین آن نمی یابند قیمت آن هر چه قدر هم که باشد در نتیجه خرید می کنند.

مکدر شدن رئیس جمهور در قیمت خودرو چه تاثیر داشته است؟

حسینی صدر: من فکر می کنم در مورد خودرو تمام موارد قابل ذکر را بیان کرده ام.

آیا در رابطه با شناساندن مفاخر شهرستان خوی اقداماتی که تاکنون انجام شده مطلوب و قابل قبول بوده است؟

حسینی صدر: به نظر بنده در مورد شناساندن مفاخر خوی فوق العاده کم کاری شده است.

خوی شهری فرهنگی و ریشه دار و با سابقه طولانی و شهری غنی از بعد فرهنگی است ولی آنطور که باید شناسانده نشده است.

فیلم ها، کتابها و منابعی که بتواند مفاخر خوی را معرفی کنند بسیار محدود است.

در خوی علاوه بر شمس تبریزی، پوریای ولی، کوراوغلو و آیت الله العظمی خویی، چندین مجتهد و نویسنده دیگر وجود دارد که به رحمت خدا رفته و برخی از اساتید نیز زنده هستند و حتی افرادی که اکنون در خارج از کشور اقامت دارند و به نوعی دانشمندانی متولد شده در شهرستان خوی هستند در حالی که هیچ گونه نامشان مطرح نشده و معرفی در خور و شایسته ای از آنها صورت نگرفته است.

کما اینکه ظرفیت‌های تاریخی خوی نیز شناسانده نشده و اکنون در این شهرستان بیش از 40 اثر تاریخی و فرهنگی ارزشمند وجود دارد.

به هر حال به مدت طولانی در این زمینه کوتاهی شده و امیدوارم که با کار و تلاش همه جانبه افراد دلسوز هم در جهت تولید فیلم و کتاب و به انواع مختلف مفاخر تاریخی، فرهنگی و علمی خوی شناسانده شوند.

تا چه اندازه از مرز رازی خوی واردات و صادرات انجام می شود آیا ظرفیت مرزی این شهرستان به نحو مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

حسینی صدر: متاسفانه فقط از یک صدم ظرفیت مرز رازی خوی استفاده می شود مرز رازی به سبب مشکل دار بودن جاده آن و به سبب نگاه اشتباه برخی از مسئولان استانی مورد غفلت واقع شده است.

بیکاری در خوی بیداد می کند در حالی که چنانچه واردات و صادرات و تجارت در مرز این شهرستان به راه بیافتد برای صدها و هزاران نفر نفر به طور مستقیم و یا غیر مستقیم شغل ایجاد می شود و درآمد شهری و استانی نیز افزایش می یابد.

در حال حاضر عمده مشکل ما در این زمینه راه است، مسئولان قول داده اند صادرات و واردات در آن رونق یابد و ما نیز امیدواریم در کمترین فرصت اقدامات لازم صورت
منبع:تسنیم