رئیس حوزه هنری استان اصفهان:

سید مهدی سیدین‌نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های گروهی با اشاره به شعار”اقتصاد و فرهنگ با عزم‌ملی و مدیریت جهادی” اظهار کرد: امروز ایران در شرایط تاریخی بی‌نظیری حضور دارد که در طول حیات تاریخی خود در آن نبود و یا مشابه آن در تاریخ ایران کم بوده است.

وی بیان کرد: وقتی به روش‌های نوین در عرصه فرهنگ و اقتصاد نگاه می‌کنیم، می‌بینیم برای به نتیجه رسیدن و کسب ثمره‌ای مطلوب باید به اصل سرمایه‌گذاری اعتقاد داشته باشیم یعنی با فراهم کردن ابزار‌ها و وسایل‌ مورد نیاز یک پروژه مثل بودجه و نیروی‌انسانی، برای این کار سرمایه‌گذاری کنیم.

در مسائل فرهنگی سرمایه‌گذاری نمی‌شود

رئیس حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: متأسفانه وقتی وضعیت فرهنگ را در جامعه مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه عدم سرمایه‌گذاری در مسائل فرهنگی در کشور می‌شویم و به همین سبب دچار مشکلات فرهنگی، اجتماعی و کمبود فرهنگ عمومی هستیم.

وی افزود: امروز سرمایه‌گذاری مناسب روی حوزه هنری نشده است و این برگرفته از دست نداشتن مدیران و کارشناسان در حوزه‌های فرهنگی است یعنی اهل حوزه فرهنگ نیستند و بیشتر به فعالیت‌هایشان در راستای مباحث سیاسی و اجتماعی بوده و اولویت آخرشان مقوله فرهنگ است.

سیدین‌نیا خاطرنشان کرد: اگر در موضوع فرهنگ سرمایه‌گذاری صورت گیرد، اتفاقات مناسبی در این عرصه اتفاق می‌افتد؛ سنجیدن خلاقیت و نوآوری یک مؤلفه است و باید در حوزه فرهنگ با نوآوری و خلاقیت آموزش‌ها را افزایش داد تا به پیشرفت رسید.

وی اظهار کرد: متأسفانه امروز علائم موجود نشان از سرمایه‌گذاری در راستای حوزه فرهنگ نیست به طور مثال در مباحث مختلف مثل ترافیک و رفتار‌های اجتماعی، شاخص‌های فرهنگی علائم امیدوار‌کننده‌ای را نشان نمی‌دهد البته کار‌هایی انجام شده اما در حوزه فرهنگ، مجموعه فرهنگ باید وارد کار شود و از فرهنگ کشور دفاع کند.

مردم هم در بروز مشکلات فرهنگی مقصر هستند

وی با تأکید بر اهمیت جنگ فرهنگی امروز، گفت: متأسفانه امروز به جنگ فرهنگی که علیه ما انجام می‌شود توجهی نمی‌شود؛ امروز بخشی از انتقادات وارد بر فرهنگ کشور به خود مردم برمی‌گردد و باید به حوزه فرهنگی که مربوط به خود مردم بوده، نقد کرد و از آن‌ها خواست تا در مسائل فرهنگی وارد شوند زیرا سهم گسترده‌ای از مباحث فرهنگ مربوط به آن‌ها می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: امروز ما در حوزه فرهنگ مقصر هستیم، فرهنگ باید به عنوان یکی از مطالبه‌های عمومی و مردمی به شمار بیاید و این مقوله باید در همه اجزای کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز سطح فرهنگ کشور دچار آسیب جدی بوده از طرف دیگر، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور فرهنگ، یعنی اگر ما در فرهنگ خوب پیش برویم اقتصاد ما دچار مشکل نمی‌شود ما باید فرهنگ را یک مسئله سودآور بدانیم و برای سودآور شدن آن هم تلاش گسترده‌ای انجام دهیم.

سیدین‌نیا افزود: ما نباید تنها از منظر اقتصادی به مسائل نگاه کنیم، این‌گونه نگاه‌ها سبب بالارفتن آمار جرم و جنایت و افزایش زندانی در جامعه می‌شود و اگر این مشکلات اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم بیشتر آن‌ها ریشه در مسائل فرهنگی جامعه دارند.