چندی پیش طی گزارشی درقدس انلاین به موضوع چالش برانگیز الودگی بنزین ها پرداختیم ودر نهایت به دستور رئیس مجلس قرار شد کمیسیون بهداشت این موضوع را رسیدگی نماید که بنظر این پرونده در این کمیسیون به نتایجی هم رسیده است. البته در این میان سکوت برخی مسئولین گذشته وفعلی در بالا رفتن گره های این پرونده بی تاثیر نبوده است.
*پشتپرده تعلل در آزمایش کیفیت بنزین
اواسط اردیبهشت ماه امسال نیره پیروزبخت – رئیس سازمان ملی استاندارد ایران – با اشاره به اینکه گزارش مشکلداری درباره استاندارد و کیفیت بنزین وارداتی از سوی وزارت نفت به این سازمان ارائه نشده است، اظهار کرد که به زودی جلسهای با وزیر نفت درباره کیفیت بنزین مصرفی کشور برگزار خواهد کرد. بعد از این اظهارنظر بود که مناظرهای در تلویزیون با موضوع بنزین وارداتی و کیفیت آن برگزار شد که اعضای حاضر در این نشست که برخی از آنها در دولتهای دهم و یازدهم هم مسوولیت داشته و دارند یکدیگر را در زمینه استاندارد بنزین مصرفی کشور مورد اتهام قرار دارند. از یک سو مسوولان دولت یازدهم اعلام کردند که بنزین تولیدی شده در پتروشیمیها در دولت قبل غیراستاندارد و سرطانزا بوده است و در عین حال مسوولان دولت دهم نیز تاکید کردند که این موضوع صحت ندارد.
این اظهارنظرها در حالی مطرح شد که سازمان ملی استاندارد ایران تاکنون ترجیح داده بود درباره موضوع استاندارد و کیفیت بنزین سکوت کرده و واقعیت ماجرا را به مردم نگوید.
آخرین اظهارنظر رسمی سازمان ملی استاندارد ایران مربوط به اظهارات رئیس این سازمان میشود که در اواسط اردیبهشت ماه امسال عنوان کرد که “در سال 1384 تفاهمی بین سازمان استاندارد و وزارت نفت درباره اجرای استاندارد بنزین صورت گرفت و طبق این تفاهم اجرای استاندارد بنزین به وزارت نفت محول شده است.”
پیروزبخت اینرا هم گفت که “اگر قرار است وزارت نفت در اجرای استاندارد بنزین نظارت داشته باشد، سازمان استاندارد نیز بر عملکرد آزمایشگاهها و همچنین نمونهبرداری از بنزین داخلی و وارداتی به صورت تصادفی نظارت خواهد کرد تا بر کیفیت بنزین صحه بگذارد.”
گویا قرار بود شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی به عنوان مسوول اصلی نظارت بر کیفیت و استاندارد بنزین هرچند ماه یکبار گزارش مربوط به کیفیت و استاندارد بنزین مصرفی کشور را به سازمان استاندارد ارائه دهد که تاکنون گزارش آن به اطلاع مردم نرسیده است.
در چنین شرایطی رئیس سازمان ملی استاندارد در تازهترین اظهارات خود درباره کیفیت و استاندارد بنزین مصرفی در کشور توضیح داد: “بنزین از سال 1383 مشمول استاندارد اجباری شد. در سال 1384 تفاهمنامهای بین سازمان استاندارد و وزارت نفت منعقد و قرار شد کنترل استاندارد بنزین توسط وزارت نفت انجام شود و سازمان استاندارد هم روی این مسئله نظارت داشته باشد. سازمان استاندارد تا سال 1390 روی استاندارد بنزین نظارت داشت اما در قانون بودجه سال 1391 این کار به وزارت نفت محول شد. براین اساس قرار شد نظارت بر کیفیت و استانداردهای عرضه فرآوردههای نفتی تولید داخل و وارداتی با مسئولیت وزارت نفت انجام شود.”
نیره پیروزبخت افزود: “به همین دلیل سازمان استاندارد نتوانست آنطور که لازم است بنزین را کنترل کند. از سوی دیگر طبق مصوبهای در سال 1389 وزارت نفت باید آزمایشگاه بنزین هرمزگان را تکمیل میکرد تا سازمان استاندارد کیفیت بنزین را مورد ارزیابی قرار دهد. وزارت نفت نیز تجهیزات موردنیاز برای این آزمایشگاه را خریداری کرد اما به دلیل وجود برخی مغایرتها بین فعالیتهای وزارت نفت و سازمان استاندارد این تجهیزات داخل کارتن باقی مانده و مورد استفاده قرار نگرفتند. در ابتدای سال گذشته سازمان استاندارد به وزارت نفت به دلیل بیاستفاده ماندن تجهیزات خریداری شده به شدت اعتراض و اعلام کرد که این تجهیزات در فضای نامناسب در بندرعباس در حال نگهداری بوده و احتمال آسیب دیدگی و خرابی آنها بالا رفته است. از سوی دیگر دستگاههای وارداتی ناقص بودند و شرکت سازنده تجهیزات نیز تعهدی برای راهاندازی آنها نداشت که در نهایت با استفاده توان داخلی این تجهیزات راهاندازی شدند.”
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد “نواقص موجود تا پایان ماه جاری برطرف میشوند و از پایان تیر ماه آمادگی تست بنزین را در بندرعباس داریم که انجام این کار نیازمند مصوبه شورای عالی استاندارد یا هیئت دولت است. همچنین آزمایش انواع بنزین شامل یورو2 و یورو4 در این آزمایشگاه امکانپذیر است.”
* تلاش برای کاهش میزان بنزن بنزین به یک درصد
از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری بررسی میزان آلایندگی بنزینهای تولیدی در کمیسیون متبوعش گفت: بر این اساس قرار شد تا اقداماتی در راستای کاهش میزان بنزن بنزین و رساندن آن به یک درصد صورت گیرد.
عبدالرحمان رستمیان در تشریح دستور کار امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: بررسی میزان آلایندگی بنزینهای تولیدی از واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و وارداتی با حضور رئیس سازمان محیط زیست و مسولان وزارتخانههای نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد برگزار شد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بحثهایی که امروز مورد بررسی قرار گرفت درباره میزان بنزن داخل بنزین بود و اینکه باید تلاش شود این درصد کاهش یابد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: برای رسیدن به استانداردهای تولید بنزین باید گوگرد آن کاهش یابد و علاوه بر آن به افزایش تولیدات بنزین یورو4 دست پیدا کنیم، همچنین میزان بنزن کلی بنزین که اکنون حدود 2درصد است به 1درصد کاهش یابد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر باید با پایه ، کار را مطالبه کرده تا استانداردهایی سلامتی محقق شود.
* حتی یک لیتر بنزین یورو ۴ وارد کشور نشد
نکته جالب اینکه سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از ارسال گزارش کمیسیون بهداشت در مورد آلودگی بنزین به لاریجانی خبر داد.
محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بهدنبال مطرح شدن موضوع بنزینهای آلوده و عواقب ایجاد شده در سایتها و رسانهها آقای لاریجانی رئیس مجلس به کمیسیون بهداشت مجلس دستور داد که این مسئله را بررسی کنند.
وی ادامه داد: امروز از برخی از دستگاهها مانند سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد، مرکز پالایش و پخش، وزارت نفت، پتروشیمیها، برخی از مؤسسات دانش بنیان و مرکز پژوهشهای مجلس دعوت شد تا گزارشی در مورد بنزینهای آلوده یا مصوبات دولت بدهند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: قرار بر این بود که از اول فروردین 1394 بنزینهای یورو 4 در کشور توزیع شود ولی متأسفانه به هر دلیل این مورد محقق نشد و تا به امروز حتی از بنزینهای وارداتی یک لیتر بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است و از حدود 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی حدود 60 میلیون لیتر آن در داخل کشور تولید میشود و از این مقدار فقط 14 میلیون لیتر آن در یک مرکز شازند یورو 4 است و بقیه یورو 2 تولید میشود.
قربانی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی سرطانهای کشور به خصوص در تهران بنزینهای آلوده یعنی عدم استاندارد موجود معلق در بنزین است، اظهار داشت: ما پس از جمعبندی این گزارش، آن را به رئیس مجلس ارسال خواهیم کرد و در صورت صلاحدید وی این گزارش در صحن قرائت خواهد شد.
Monday, 25 November , 2024