رييس اداره بهبود توليدات گياهي جهادكشاورزي شهرستان مباركه در خصوص اجراي پروژه هاي كشاورزي اعم از باغباني و زراعي اطلاع از وضعيت كيفي آب و خاك را لازم و ضروري دانست

به گزارش روابط عمومي جهادكشاورزي شهرستان مباركه در راستاي افزايش راندمان اقتصادي وبه منظور تعيين نوع ومقدارنياز به عناصر غذايي،آزمايش آب و خاك در بدو احداث مزارع و باغات ضروري مي باشد .

همايون حاتمي رييس اداره بهبود توليدات گياهي جهادكشاورزي شهرستان مباركه در خصوص اجراي پروژه هاي كشاورزي اعم از باغباني و زراعي اطلاع از وضعيت كيفي آب و خاك را لازم و ضروري دانست و اذعان داشت : داشتن اطلاعات كافي در ابتداي شروع هر پروژه مي تواند تصوير روشني از محدوديتها ، قابليتها و فرصتهاي موجود را در اختيار ما قرار دهد و در خيلي از موارد نيز با مطالعه صحيح آب و خاك مي توان صرفه جويي زيادي در هزينه هاي اوليه انجام داد .

حاتمي به توضيح بيشتري دراين خصوص پرداخت و گفت :‌ بطور مثال با شناسايي لايه محدودكننده خاك مي توان صرفاً‌ آن لايه از خاك را در عمليات خاكورزي اصلاح و يا جايگزين نمود و نياز به جايگزيني كل خاك و يا خاك آوري نخواهد بود و يا در مثالي ديگر مي توان گفت انتخاب نوع محصول گلخانه اي ، باغي و يا زراعي و يا حتي نوع سيستم ابياري تحت فشار رابطه مستقيم با كيفيت آب آبياري دارد كه خود شامل فاكتورهاي شوري ، ph ،‌ وجود و يا عدم وجود يون بي كربنات ، كلر و…. مي باشد .

اين مقام مسئول افزود :‌ در حال حاضر به لحاظ آماري ۱۰۰ درصد پروژه هاي كشاورزي كه دولت در آن مشاركت دارد با مطالعه اوليه آب و خاك اجرا مي شوند.