حجت الاسلام علی ملاموسی میبدی، پژوهشگر موسسه دارالاعلام با اشاره به شبهاتی که وهابیت درباره زیارت پیامبر (ص) مطرح می کند،گفت :وهابیت با تکیه به آراء پدر معنوی خود یعنی ابن تیمیه سفر برای زیارت پیامبر (ص) را بدعت خوانده اند، البته این فتوا هم در زمان حیات و هم پس از مرگ وی از سوی علمای اسلام رد شده است.
وی اظهار کرد: علمای شافعی و مالکی مذهب به مقابله با این فتوای ابن تیمیه پرداخته اند و حتی یکی از علمای مالکی مذهب به نام اخنایی در رساله ای این فتوای ابن تیمیه را رد کرد و او نیز ردی بر این رساله نوشت که متاسفانه رساله اخنایی اکنون موجود نیست، اما ردیه ابن تیمیه در دسترس است.
حجت الاسلام میبدی ادامه داد: بنابر گفته ابن عبدالهادی، شاگرد ابن تیمیه و متوفی 744 هجری همین فتوای ابن تیمیه باعث شد به زندان افتاده و در زندان از دنیا برود.
پژوهشگر موسسه درباره چرایی صدور این فتوا از سوی ابن تیمیه ابراز کرد: ذهنیت او این بود که با استناد به آیات و روایات به سخنان خود وجهه مقبول دهد از این رو برای مقبولیت این فتوا به حدیثی از پیامبر (ص) که در صحیح مسلم آمده است استناد می کند که ایشان می فرمایند سفر جز برای سه مسجد یعنی مسجدالحرام، وی تصریح کرد: علاوه بر این، وی معتقد بود که باید همه چیز را از خدا خواست و توسل به غیر خدا شرک است، او می گوید برای کسب هر حاجت باید در خانه خدا بروی لذا حدیثی را می یابد که با عقیده او همخوانی داشته باشد و به روایت صحیح مسلم استناد می کند.
وی تاکید کرد: ابن تیمیه این شبهه را نه تنها درباره سفر برای زیارت بلکه درباره اصل زیارت هم مطرح می کند و زیارت را به یک سلام مختصر محدود می کند، در حالی که همه علمای اسلام معتقد به این موضع بوده اند و حتی کتاب “شفاء السقام فی زیاره خیر الانام” درباره این مسئله نوشته شد یا حتی سراج الدین هندی حنفی در همان زمان با ابن تیمیه درباره این مسئه مناظره می کنند.
اکثر علمای اسلام قبل و بعد و همعصر ابن تیمیه به سفر برای زیارت قائل بوده و آن را مستحب دانسته اند و امروز وهابیت همان کلمات ابن تیمیه را تکرار می کنند و قائل به چنین تفکری هستند.
حجت الاسلام میبدی درباره پاسخ ما شیعیان به چنین شبهه ای بیان کرد: اگر سفر تنها به سه مسجد حلال و درباره دیگر موارد حرام باشد دیگر نباید هیچ سفری چه برای کسب علم، چه برای صله رحم و … انجام داد. از این رو ما معتقدیم در این روایت برای تاکید بر فضیلت و شانیت، این سه مسجد بیان شده اند و مورد تاکید قرار گرفته اند و از این رو سفر به مکان های خاص محدود نمی شود.
وی درباره اهداف وهابیت از طرح چنین شبهاتی عنوان کرد: وهابیت می کوشد با طرح چنین شبهاتی اهل سنت را به خود نزدیک و با خود همراه کند چون ما شیعیان در کتاب های مختلف همچون من لایحتضره الفقیه به فضایل و برکات زیارت آشنا می شویم و از اهمیت آن آگاه می شویم. علمای شیعه با استناد به مبانی حدیثی پاسخ شبهات آنها را می دهند.
حجت الاسلام میبدی با اشاره به رد امکان توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان از سوی وهابیت گفت: برخلاف این اعتقاد خداوند در آیه 64 سوره مبارکه نساء می فرماید: “وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا” و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند پیش تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مىکرد قطعا خدا را توبهپذیر مهربان مىیافتند.
پژوهشگر موسسه دارالاعلام خاطرنشان کرد: بنابر تصریح قرآن می توان از دور و نزدیک پیامبر اکرم (ص) را زیارت کرد.
منبع:یک پژوهشگر دینی در گفتگو با قدس آنلاین:
علمای اسلام بر استحباب زیارت پیامبر (ص) اتفاق دارند نه بدعت آن!
قدس آنلاین
علمای اسلام بر استحباب زیارت پیامبر (ص) اتفاق دارند نه بدعت آن!
وهابیت با تکیه به آراء پدر معنوی خود یعنی ابن تیمیه سفر برای زیارت پیامبر (ص) را بدعت خوانده اند، البته این فتوا هم در زمان حیات و هم پس از مرگ وی از سوی علمای اسلام رد شده است.
حجت الاسلام علی ملاموسی میبدی، پژوهشگر موسسه دارالاعلام با اشاره به شبهاتی که وهابیت درباره زیارت پیامبر (ص) مطرح می کند، در گفتگو با قدس آنلاین گفت: وهابیت با تکیه به آراء پدر معنوی خود یعنی ابن تیمیه سفر برای زیارت پیامبر (ص) را بدعت خوانده اند، البته این فتوا هم در زمان حیات و هم پس از مرگ وی از سوی علمای اسلام رد شده است.
وی اظهار کرد: علمای شافعی و مالکی مذهب به مقابله با این فتوای ابن تیمیه پرداخته اند و حتی یکی از علمای مالکی مذهب به نام اخنایی در رساله ای این فتوای ابن تیمیه را رد کرد و او نیز ردی بر این رساله نوشت که متاسفانه رساله اخنایی اکنون موجود نیست، اما ردیه ابن تیمیه در دسترس است.
حجت الاسلام میبدی ادامه داد: بنابر گفته ابن عبدالهادی، شاگرد ابن تیمیه و متوفی 744 هجری همین فتوای ابن تیمیه باعث شد به زندان افتاده و در زندان از دنیا برود.
پژوهشگر موسسه درباره چرایی صدور این فتوا از سوی ابن تیمیه ابراز کرد: ذهنیت او این بود که با استناد به آیات و روایات به سخنان خود وجهه مقبول دهد از این رو برای مقبولیت این فتوا به حدیثی از پیامبر (ص) که در صحیح مسلم آمده است استناد می کند که ایشان می فرمایند سفر جز برای سه مسجد یعنی مسجدالحرام، وی تصریح کرد: علاوه بر این، وی معتقد بود که باید همه چیز را از خدا خواست و توسل به غیر خدا شرک است، او می گوید برای کسب هر حاجت باید در خانه خدا بروی لذا حدیثی را می یابد که با عقیده او همخوانی داشته باشد و به روایت صحیح مسلم استناد می کند.
وی تاکید کرد: ابن تیمیه این شبهه را نه تنها درباره سفر برای زیارت بلکه درباره اصل زیارت هم مطرح می کند و زیارت را به یک سلام مختصر محدود می کند، در حالی که همه علمای اسلام معتقد به این موضع بوده اند و حتی کتاب “شفاء السقام فی زیاره خیر الانام” درباره این مسئله نوشته شد یا حتی سراج الدین هندی حنفی در همان زمان با ابن تیمیه درباره این مسئه مناظره می کنند.
اکثر علمای اسلام قبل و بعد و همعصر ابن تیمیه به سفر برای زیارت قائل بوده و آن را مستحب دانسته اند و امروز وهابیت همان کلمات ابن تیمیه را تکرار می کنند و قائل به چنین تفکری هستند.
حجت الاسلام میبدی درباره پاسخ ما شیعیان به چنین شبهه ای بیان کرد: اگر سفر تنها به سه مسجد حلال و درباره دیگر موارد حرام باشد دیگر نباید هیچ سفری چه برای کسب علم، چه برای صله رحم و … انجام داد. از این رو ما معتقدیم در این روایت برای تاکید بر فضیلت و شانیت، این سه مسجد بیان شده اند و مورد تاکید قرار گرفته اند و از این رو سفر به مکان های خاص محدود نمی شود.
وی درباره اهداف وهابیت از طرح چنین شبهاتی عنوان کرد: وهابیت می کوشد با طرح چنین شبهاتی اهل سنت را به خود نزدیک و با خود همراه کند چون ما شیعیان در کتاب های مختلف همچون من لایحتضره الفقیه به فضایل و برکات زیارت آشنا می شویم و از اهمیت آن آگاه می شویم. علمای شیعه با استناد به مبانی حدیثی پاسخ شبهات آنها را می دهند.
حجت الاسلام میبدی با اشاره به رد امکان توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان از سوی وهابیت گفت: برخلاف این اعتقاد خداوند در آیه 64 سوره مبارکه نساء می فرماید: “وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا” و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند پیش تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مىکرد قطعا خدا را توبهپذیر مهربان مىیافتند.
پژوهشگر موسسه دارالاعلام خاطرنشان کرد: بنابر تصریح قرآن می توان از دور و نزدیک پیامبر اکرم (ص) را زیارت کرد.
منبع:یک پژوهشگر دینی در گفتگو با قدس آنلاین:
علمای اسلام بر استحباب زیارت پیامبر (ص) اتفاق دارند نه بدعت آن!
قدس آنلاین
Friday, 8 November , 2024