معاون سیما گفت: باید فضا را به گونه‌ای باز کنیم که سلایق مختلف امکان ظهور و بروز پیدا کنند و پای تلویزیون بنشینند، اگر محدودیت ایجاد کنیم معلوم نیست بر سر این ظرفیت بزرگ چه آورده‌ایم.

به گزارش مبارکه نا به نقل از فارس، مراسم افتتاحیه سومین جشنواره تلویزیونی جام جم عصر امروز (شنبه ۱۴ دی) با حضور علی دارابی معاون سیما، علی‌اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه، مهدی فرجی مدیر شبکه یک و دبیر جشنواره، مدیران شبکه‌های تلویزیونی و تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان سیما برگزار شد.

در این مراسم دارابی گفت: خداوند را شاکریم که افتتاحیه جشنواره جام جم را همانطور که وعده کرده بودیم با صبغه بین‌الملل برگزار کردیم و با توجه به اینکه جشنواره جام جم نوپاست، امیدوارم نهال نوپایش به درخت تنومندی تبدیل شود که بزرگترین جشنواره تلویزیونی منطقه باشد.

وی ادامه داد: امروز رسانه ملی افتخار دارد که با همراهی بهترین هنرمندان این مرز و بوم تولیدات خاص و اخلاق‌گرایی را تولید کند که همه جای دنیا با این مشخصه شناخته شود. ما در شرایط جهانی که داریم ملزم می‌شویم به اینکه تولیدا‌ت‌مان را با رویکرد پخش در کشورهای دیگر تولید و طراحی کنیم. اگر ما امروز از دیپلماسی رسانه‌ای سخن می‌گوییم و می‌خواهیم که ارزش‌‌ها و هویت‌مان را به دنیا معرفی کنیم بی‌تردید استفاده از تولیدات تلویزیون می‌تواند اثرگذار و جدی باشد.

وی افزود: رئیس تلویزیون ترکیه در ملاقات با رئیس سازمان صدا و سیما گفته بود وقتی ما سریال‌های ایرانی را پخش می‌کنیم خیابان‌های شهر خلوت می‌شود و متأسفانه ما گاهی از اهمیت داشته‌‌هایمان غافل می‌شویم. این مقام مسئول ادامه داد: امروز ائتلاف گسترده رسانه‌‌های جهان غرب و رقابت رسانه ملی با ۱۴۵ شبکه فارسی‌زبان قبل از هر چیز پیامش این است که کار همکاران ما در رسانه ملی اثرگذار بوده است و دشمنان ما در جهت خنثی سازی برنامه‌‌های رسانه ملی هستند. ۷۱ بار قطع شبکه‌های ما از روی ماهواره جز این چه معنی‌ می‌تواند داشته باشد؟

معاون سیما اظهار داشت: یکی از اهداف جشنواره جام جم می‌تواند تأکید و ابرام و افتخار به چیزی باشد که خلق می‌کنیم و از قاب تلویزیون به نمایش در می آوریم. البته این بدان مفهوم نیست که ما برخی اشکالات خود را نادیده بگیریم از همه عواملی که در خلق یک اثر دست دارند در کنار مدیران و همکاران در رسانه ملی تشکر می‌کنم. به خصوص در شرایط سخت مالی که کشور گرفتار آن است. همواره حوزه فرهنگ و رسانه بخش مظلوم در اقتصاد بودجه است هرچند که در شعارهای انتخاباتی این حوزه برجستگی خود را دارد. طبعا این همکاری‌ها امروز ارزش مضاعفی پیدا می‌کند.

دارابی عنوان داشت: اگر در آیین افتتاحیه جشنواره شاهد تقدیر از جمعی از مدیران و هنرمندان در حوزه برنامه‌سازی هستیم گویای این است که ما به نمایندگی تعدادی از عزیزان را ارج می‌نهیم و تلاش مدیران قبلی را سپاس می‌گوییم اگر ما در حوزه خود موفقیتی کسب می‌کنیم به خاطر تلاش مدیران قبل از ماست که داریم اما به فرهنگ تبدیل کرده‌‌ایم و با افتخار از آن یاد کنیم. این شکل خوبی نیست که زحمات مدیران قبل خود را نادیده بگیریم و به سیاه‌نمایی تخریب دوره قبل بپردازیم. اگر این طور باشد، بعضی‌ها هم با ما اینطور رفتار می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی در خط مقدم فرهنگ‌سازی و امیدوارم توسعه پیدا کند گفت: ما به احترام تلاش و مجاهدت ایثارگران باید فرهنگ ایثار را در رسانه گسترش دهیم. ضمن اینکه باید بتوانیم تحمل و آستانه تحمل را بالا ببریم. مؤلفه‌‌هایی که امروز بیش از گذشته به آن نیاز داریم و باید بیش از پیش در کارمان نمود پیدا کند. ۳۴ سال از انقلاب می‌گذرد و جامعه هنری مدیران ما عمیقا وفادار و عاشق نظام هستند ما باید شرایط را به گونه‌ای باز کنیم که سلایق مختلف امکان ظهور و بروز پیدا کند و سلیقه‌های مختلف پای تلویزیون بنشینند. اگر ما فضا را محدود کنیم معلوم نیست که بر سر این ظرفیت بزرگ چه آورده‌ایم و علاوه بر پاسخگویی به خداوند باید به نسل‌های بعد و تاریخ هم پاسخ بگوییم.

معاون سیما گفت: ما باید کمک کنیم در خط مقدم که فضای اخلاق، صداقت و راستگویی را بر کارها حاکم کنیم اگر این امر تحقق پیدا کرد مشارکت سیاسی هم به وجود می‌آید مشارکت سیاسی فقط زمان انتخابات نیست که با بسیج همه برنامه‌ها مشکلات جامعه را حل کنیم. اعتماد عمومی، قانون‌گرایی، وجدان کاری و … از مؤلفه‌های جدی است که دست به دست هم می‌دهد تا ما فضای بهتری را برای جامعه فراهم کنیم. اگر می‌‌خواهیم حال جامعه بهتر شود باید حال خودمان خوب شود وگرنه آثارمان برای جامعه اثرگذار نخواهد بود.