آرژانتین تحت فشار سیاسی شدید امریکا و رژیم اسرائیل، به طور رسمی ایران را به انجام بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در ساختمان آمیا که ۸۵ کشته به جا گذاشت، متهم کرد.

به گزارش مبارکه نا به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، یک سفیر سابق رژیم اسرائیل می‌گوید، این رژیم بیشتر عوامل حملات مرگبار به سفارت اسرائیل و یک مرکز یهودی در آرژانتین در دهه ۹۰ میلادی را کشته است.

ایتزهاک آویران که پیشتر از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ سفیر رژیم اسرائیل در آرژانتین بود، گفت ماموران امنیتی اسرائیل که در خارج فعال هستند، بیشتر عوامل این حملات را کشته‌اند.

به نوشته پرس تی وی، آویران روز پنج شنبه (۱۲ دی، ۲ ژانویه) در گفت‌وگو با خبرگزاری یهودیان در بوینس آیرس گفت: «اکثر کسانی که مسئول بودند، دیگر در این جهان نیستند و ما خود، این کار را انجام دادیم.»

آویران همچنین دولت آرژانتین را به عدم تلاش کافی برای رسیدن به ریشه این حملات متهم کرد.

آرژانتین تحت فشار سیاسی شدید امریکا و رژیم اسرائیل، به طور رسمی ایران را به انجام بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در ساختمان آمیا که ۸۵ کشته به جا گذاشت، متهم کرد.

آمیا مخفف اسپانیایی انجمن مشترک آرژانتین و اسرائیل است.

جمهوری اسلامی قویا این اتهام را رد کرده و به طور مداوم ایفای هرگونه نقش در این انفجار تروریستی را انکار کرده است.

دو سال پیش از حمله به مرکز آمیا، در مارس ۱۹۹۲، انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در مقابل سفارت رژیم اسرائیل در پایتخت آرژانتین ۲۹ کشته و ۲۰۰ زخمی به جا گذاشت.

تهران و بوینس آیرس در ماه ژانویه سال گذشته میلادی برای تحقیق در مورد بمب گذاری سال ۱۹۹۴ یک تفاهم نامه امضا کردند.

رژيم اسرائيل يک روز بعد از امضای این تفاهم نامه با عصبانيت به آن واکنش نشان داد. ييگال پالمور، سخنگوي وزارت خارجه رژيم اسرائيل گفت: «اين خبر ما را حيرت زده کرده است و از دولت آرژانتين خواهيم خواست که توضيح کاملي در مورد آنچه مورد توافق قرار گرفت در اختيار ما بگذارد زيرا اين موضوع مستقيما روي امور اسرائيل اثر مي‌گذارد.»

با وجود اين، وزارت امور خارجه آرژانتين در بيانيه‌اي که ۳۰ ژانويه سال ۲۰۱۳ منتشر شد، اعلام کرد، خواسته اسرائيل مبني بر ارائه توضيح در مورد اين توافق «اقدامي نامناسب است که قويا رد مي‌شود.» رئیس جمهور آرژانتین پيشتر امضاي تفاهم نامه فوق بين ايران و آرژانتين را اقدامي «تاريخي» توصيف کرده بود.