مسئولان دولتی و برخی نمایندگان مجلس مخالف فیلتر شدن وی چت هستند.

به گزارش مبارکه نا و به نقل از نامه نیوز، با روی کارآمدن دولت یازدهم بحث رفع فیلتر فیس بوک با توجه به استفاده اعضای کابینه از این شبکه اجتماعی بیش از هر زمان دیگری جدی شد و بسیاری از کاربران ایرانی این شبکه امید داشتند که بدون کمک فیلتر شکن و به راحتی وارد این شبکه بزرگ اجتماعی شوند.

این امیدواری راهی به جایی نبرد و با گسترده شدن شبکه‌های دیگر مانند وی چت، وایبر، اینستاگرام و … کم کم رفع فیلتر شدن فیس بوک به حاشیه کشیده شد. بسیاری از مخاطبان ایرانی از طریق گوشی‌های هوشمند و اندروید دار خود در ارتباط بودند و حتی اعتقاد داشتند که دیگر فیس بوک آن هم فیس بوک همیشگی نیست و کم کم این شبکه اجتماعی نیز همچون وبلاگ و وبلاگ نویسی به حاشیه رانده خواهد شد.

وی چت و وایبر در حال همگیر شدن بود که ناگهان خبری مخاطبان این شبکه‌های اجتماعی را وارد شوک کرد. وی چت فیلتر شد. چند روز بعد از آن خبر فیلتر شدن سایت اینستاگرام نیز به گوش رسید تا مخاطبان با شوک جدیدی روبرو شدند.گرچه اینستاگرام بعد از چند ساعت رفع فیلتر شد و مسئولان آن را ناشی از اختلالات فنی دانستند.

بسیاری از مسئولان دولتی اعلام کردند با فیلتر شدن این شبکه‌ها مخالف هستند و نقشی در آن ندارند واین کار توسط کار گروه تعیین مصادیق انجام می‌شود. عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد: تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کار کارگروه قرار دارد.

محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات نیز در مورد فیلترهای اخیر گفت: وزارت ارتباطات نیز نماینده‌ای در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای دارد اما گویا در جلسه اخیر این کارگروه که بحث فیلتر شدن این شبکه اجتماعی موبایلی مطرح شده تنها مخالف این قضیه نماینده وزارت ارتباطات بوده است. بنا بر آنچه محمود واعظی اخیرا مطرح کرده است دولت هنوز به تصمیم واحدی در اینباره نرسیده است. علی جنتی وزیر ارشاد نیز چندین بار با فیتر شدن شبکه اجتماعی مخالفت کرده است.

بسیاری از مخاطبان این شبکه‌های اجتماعی پیگیر اخبار و مشخص شدن وضعیت فیلتر این شبکه‌ها هستند و امیدوارند تا مشکلات رفع شود.

 

در جدول زیر اظهار نظر مسئولان در مورد این شبکه‌ها را مشاهده کنید:

نام

مسئولیت

اظهار نظر

احمدی مقدم، اسماعیل

فرمانده نیروی انتظامی کشور

شورای عالی فضای مجازی سه‌شنبه در حضور رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و در این جلسه به پیشنهاد نیروی انتظامی و حمایت وزیر ارتباطات مقرر شد کارگروهی در رابطه با نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روشهای نوین ایجاد شود.

اگر وی‌چت خوبی‌هایی دارد، نباید کل سرویس مسدود شود.

این کارگروه نسبت به شناسایی مضرات برنامه‌ها اقدام کرده و تنها بخش‌های مضر حذف می‌شوند.

اسفنانی، محمدعلی

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

هرجا که مصادیق مجرمانه‌ای در صفحه‌های اجتماعی وجود داشته باشد بدون‌شک شبکه مدنظر باید به وسیله قانون فیلتر شود، البته گاهی این اقدام سریع صورت نمی‌گیرد و در ابتدا ممکن است به تذکرات شفاهی یا مکتوب بینجامد و در صورت آنکه نتیجه‌ای از این تذکرات حاصل نشد، بحث فیلترینگ به اجرا در می‌آید.

تصمیم برای انجام این اقدام مثبت است و اگر سیاستی اتخاذ شود تا بتواند بخشی از مصداق مجرمانه را بردارد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

جنتی، علی

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی

دولت در خصوص بحث وی چت نظر خاصی مطرح نکرده اما برخی از وزرای دولت معتقد بودند که می‌توان بخش‌های مضر وی چت را فیلتر کرد چرا که وی چت یک وسیله ارتباطی بسیار مناسب است.

به نظر من فیس‌بوک از مصادیق مجرمانه به شمار نمی‌رود و کسانی که عضو آن هستند، ارتباطات سالم و درستی دارند. نه تنها فیس‌‌بوک باید قابل دسترسی باشد بلکه قید “غیرقانونی” برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز باید برداشته شود.

خرم آبادی، عبدالصمد

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

فیلتر شدن نرم‌افزارهای خارجی مشابه WE chat هم در دستور کار کارگروه است، فیلتر شدن نرم‌افزارهای ( Tango، viber، Coco، Whats app ) تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کارگروه بوده و هنوز هم از دستور خارج نشده‌اند.

استنباط من به عنوان دبیر کارگروه این است اگر کارگروه به این نتیجه برسد که نرم افزارهای داخلی مشابه وی چت می توانند نیاز ارتباطی صوتی و تصویری کاربران را برآورده کند کارگروه دستور فیلتر آنها را هم صادر می‌کند؛ البته این بستگی به نظر اعضای کارگروه دارد و همه اعضای کارگروه باید در این خصوص اظهار نظر کنند.

خسروی، محمود

معاون وزیر ارتباطات

دستور فیلتر کردن سایت های اینترنتی و سایر اپلی کیشن های کاربردی از وظایف کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ است و شرکت ارتباطات زیرساخت تنها مجری اجرای این دستورات است.

سبحانی فرد، رمضانعلی

رییس کمیته مخابرات مجلس

به نظر می‌رسد در مورد شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی که هر روز تکنولوژی آن‌ها ارتقاء پیدا می‌کند باید با نگاه کلان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و شورای عالی فضای مجازی، سران قوا و مسوولان امنیتی، انتظامی، اجتماعی و فرهنگی در سطح عالی سیاست‌گذاری کلانی داشته باشند.

ما معتقدیم باید محاسن و معایب این نرم‌افزارها و شبکه‌ها مورد بررسی قرار گیرد اگر محاسن آن‌ها غالب باشد، ضرورتی نیست که آن‌ها را فیلتر کنیم اما اگر معایب بیشتری وجود داشته باشد و آن‌ها را مخرب و در تضاد با فرهنگ و سیاست ببینیم، باید فکری برای آن کنیم.

قادر مرزی، حامد

نماینده مجلس شورای اسلامی

من خودم از این برنامه استفاده می کردم و متاسفم که با تکلونوژی روز دنیا به بهانه جاسوسی در کشور اینگونه برخورد می شود. فیلتر وی چت توهین به مردم است و نباید 5، 6 نفر برای مردم تصمیم بگیرند و بی حرمتی کنند.

نرم افزارهایی دیگری چون وایبر، واتس آپ و تانگو نیز کارکردی مانند وی چت دارند. از زمانی هم که وی چت فیلتر شد نرم افزار کوکو« coco» جایگزین آن شده و مردم این نرم افزار را دانلود کرده‌اند. من خودم همین امروز کو کو را دانلود کردم و به مردم هم توصیه می کنم تا رفع فیلترینگ وی چت از کو کو استفاده کنند.

واعظی، محمود

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات

فیلتر شدن وی چت ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و حتی ما اعلام کرده ایم که حاضریم بخشی از این شبکه اجتماعی که مورد اشکال کمیته تعیین مصادیق است را حذف کنیم چه بسا افرادی از جامعه استفاده صحیحی از این شبکه اجتماعی دارند. این وزارتخانه وی چت را فیلتر نکرده، از نظر ما برخورد با این مسائل این چنین نباید باشد بلکه باید در کشور از لحاظ فرهنگی کار کنیم و از حیث فناوری نیز خود را تقویت کنیم.

 * جدول براساس حروف الفبا تنظیم شده است.