مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه گفت: مبارکه رتبه دوم نهالستانهای استان اصفهان را داراست و 20 درصد نیاز نهالی استان اصفهان دراین شهرستان تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،سید کسری بابایی با اشاره به اینکه شهرستان مبارکه با جایگاه دوم نهالستانهای استان اصفهان را داراست، اظهار داشت: در شهرستان مبارکه 6 نهالستان فعال است که بیش از یک میلیون اصله نهال شناسه دار تولید می شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون اصله نهال شناسه دار در شهرستان مبارکه تولید می شود،گفت: 20 درصد نیاز استان اصفهان در نهالستانهای شهرستان مبارکه تولید می شود و به استانهای دیگر هم ارسال می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه تصریح کرد: سالانه بیش از 500 هزار اصله انواع نهال مثمر دربزرگترین تولیدکننده نهال استاندارد در شهرستان مبارکه تولید می شود و 30 درصد از باغذاران این شهرستان از نهال های استاندارد و شناسه دار استفاده می کنند.

وی افزود: به دلیل کم آبی شدید و خشکسالی های مداوم در استان که وارد یازدهمین سال خود شده است، سعی بر این بوده که الگوی کشت در شهرستان مبارکه مقاوم با شرایط خشکسالی باشد و اقدامات متناسبی جهت کاهش اثرات خشکسالی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شود.

اصلاح الگوی کشت و توسعه گیاهان مقاوم به شوری

بابایی با اشاره به جایگزینی ارقام گندم و جو گواهی شده متحمل به شرایط تنش محیطی و سازگار با شوری و کم آبی و حذف بذور خودمصرفی کشاورزان و ارقام کم بازده گفت: اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان متحمل به خشکی و شوری نظیر گلرنگ، چغندر علوفه ای و انواع ارزن ها اقدام شده است.

وی افزود: تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه نظیر چغندرقند، چغندرعلوفه ای و قصیل جو از اقدامات مهم در راستای اصلاح الگوی کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه  با اشاره به اینکه 13 هزار نفر در بخش کشاورزی شهرستان مبارکه به اشتغال مشغولند، گفت: استفاده از کشت های نشایی در محصولات آب بر نظیر پیازو سبزیجات و جایگزینی و توسعه باغات متحمل به خشکی نظیر پسته ، انار ، بادام ، انگور و گل محمدی در این شهرستان اجراء می شود.

رتبه دوم گلخانه های به مبارکه اختصاص دارد

وی افزود: رتبه دوم گلخانه ها  به مساحت 456 هکتار و تولید سالانه 69 هزار تن از نظر سطح به شهرستان مبارکه اختصاص دارد و توسعه کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، زعفران ، زرشک و زیره در سطح شهرستان انجام می شود.

بابایی بیان داشت: کشت و پرورش قارچ خوراکی با تولید یک هزار و 200 تن در سال از اقدامات دیگر جهاد کشاورزی در شهرستان مبارکه است.