به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، امروزه در کشور ما آنقدر مبحث سلامت مهم شده است که کمتر فردی را میتوان پیدا کرد که اندک اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشد از جمله اینکه در زمان بیماری چه دارویی مصرف کنند و یا چه گیاه یا میوهای برای بهبود خود بخورند و یا چهکارهایی انجام دهند.
ولی مشکل از جایی شروع میشود که بیشتر این اطلاعات نادرست، ناقص و حتی زیانبار است و بهگفته بزرگی، متأسفانه در ایران 80 میلیون پزشک وجود دارد، زیرا هر کسی در زمان بیماری تجویزهای خانگی ارائه میدهد که یکی از نشانههای آن پُر شدن یخچال منازل از دارو است.
براین حساب چند سالی است که “پزشکی از راه دور” مطرح شده است، «پزشکى از راه دور» یا «تلهمدیسن» یکى از دستاوردهاى قرن بیست و یکم است. «تلهمدیسن» یعنی استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات بهمنظور ارائه خدمات پزشکی و سلامتی. این روش مىتواند به بهبود مراقبتهاى بهداشتى کند، تسهیل ارتباط پزشک و بیمار برای پیگیری پروسه درمان و وضعیت بیمار یکی از کاربردهای اصلی تلهمدیسن است.
گرچه پزشکی از راه دور هنوز نتوانسته است جای مراجعه حضوری و معاینه را بگیرد اما شاید کمکی باشد به مناطق دورافتادهای که تعداد پزشکان متخصص در آنان کم است و یا حتی بعضی از تخصصها در آن مناطق یافت نمیشوند.
به هر صورت نمیتوان منکر آن شد که دسترسى بیشتر و راحتتر به پزشک و کاهش هزینههاى مراقبت بهداشتى دستاورد این روش است. مشاوره، آموزش، تصویربردارى و حتی جراحى از راه دور از دیگر کاربردهای پزشکی و سلامت الکترونیک است.
همچنین وضعیت تلهمدیسن در ایران براساس آمارهاى رسمى ارائهشده از سازمان فناورى اطلاعات ایران نشان میدهد که در ایران بهازاى هر دو نفر یک نفر داراى گوشى تلفن هوشمند است، ابزار ارزشمندى که مىتواند در ارائه خدمات بهداشتى و بهبود سلامتى عمومى، نقش پراهمیتى را ایفا کند.
سالهای اخیر نرمافزارهای متفاوتی در حوزه اپلیکشنهای پزشکی فعال شدهاند که هنوز نوپا بوده که هماکنون در حدود 8 اپلیکیشن پزشکی در حال بهبود سرویسدهی خود در حوزه خدمات پزشکی هستند که یکی از این نرمافزارها “اپلیکیشن هاسپیتل” است.
در این رابطه یکی از فعالان اپلیکیشنهای پزشکی خانم دکتر “گلرخ داورانپور فرد” است که درباره این اپلیکیشن پزشکی به تسنیم توضیح میدهد: در حال حاضر 58 پزشک در “هاسپیتل” فعال هستند که میتوان هر ساعتى از شبانهروز و از هر جایى در ایران با آنان تماس گرفت. سلامت عمومی، روانپزشکی و سلامت روان، مامایی و سلامت بارداری، سلامت کودکان و نوزادان، دندانپزشکی و سلامت دهان همچنین طب فیزیکی و ورزش از دستهبندیهای فعال این برنامه است.
وی ادامه میدهد: تماس در این برنامه بدین صورت است که بیمار پس از انتخاب پزشک از طریق اپلیکیشن درخواست تماس میدهد و همان لحظه اپلیکیشن به وی و همچنین به پزشک زنگ میزند و تماسها را به هم وصل میکند تا مکالمه تلفنی صورت پذیرد، بدین صورت اپلیکیشن سعی کرده است تا با محفوظ نگاه داشتن شماره تلفن طرفین، حریم خصوصی آنان را ایمن نگه دارد. امکان ارسال فایل و گفتوگوی متنی یا چت از دیگر راههای تماس کاربر با پزشک است.
داورانپور فرد میگوید: در این برنامه هزینه تماس براساس دقایق صحبت کردن محاسبه میشود (بیمار بهازاى صحبت با پزشک عمومى هر دقیقه 1500 تومان، پزشک متخصص دقیقهاى دو هزار تومان و ماما دقیقهاى هزار تومان پرداخت میکند، هزینهاى بهمراتب کمتر از مراجعه حضورى یک پزشک). البته سؤال بهصورت کتبی نیز رایگان است.
وی همچنین خاطرنشان میکند: در حال حاضر امکان درمان مواردى که نیازمند مراجعه فورى و تجویز دارو است از طریق این اپلیکیشنها وجود ندارد. پزشک مشاور فقط میتواند در مواردى که لازم باشد بیمار را به مراجعه فورى یا پیگیرى تشویق کند، اما در مواردى مانند دیابت، فشار خون و یا چاقى که نیازمند به مشاوره دائمى و طولانىمدت دارند یا شرایطی مانند دوره باردارى یا مراقبت از کودکان که نیاز به ارتباط مداوم با پزشک و مشاوره دارند استفاده از این اپلیکیشن میتواند بهمراتب مفیدتر باشد.
این پزشک معتقد است استفاده از اپلیکیشنهای پزشکی میتواند تأثیر مثبتی در کاهش خوددرمانیها در جامعه داشته باشد، خوددرمانیهایی که زیانهای بسیاری بر بیماران و همچنین نظام سلامت کشور وارد میکند.
انتهای پیام/
سعیده محبیان
تاریخ : 2 - دی - 1396
من از کافه بازار با نرم افزار هاسپیتل آشنا شدم و خیلی بهم کمک کرده. حتی یه شماره ثابت هم دارن برای کسایی که موبایل هوشمند ندارن یا دم دستشون نست که با 9099073000 میشه تماس گرفت. واقعا دستشون درد نکنه. پزشکا جاشون تو بهشته.