با مصوبه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان و در جریان بررسی جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، مواد دیگری این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس در ماده 7 این طرح، دولت را موظف کردند با توجه به موارد ذیل چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی را تهیه نماید و به تصویب هیئت وزیران برساند:

1- طراحی چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای باید مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای شامل شایستگی‌های فنی، غیرفنی از قبیل اخلاق حرفه‌ای و شایستگی‌های عمومی باشد. شایستگی‌های حرفه‌ای باید بر اساس مجموعه‌ای منسجم از دانش، مهارت و نگرش مبتنی بر کارهای درون یک حرفه تدوین شود. این طراحی باید تا بالاترین سطوح با توجه به نوع مشاغل و حرف و بر اساس نظام طبقه‌بندی مشاغل و حرف کشور انجام شود.

2- کدگذاری حرف و مشاغل باید بر اساس آخرین نظام بین‌المللی طبقه‌بندی مشاغل و حرف مصوب 2008 سازمان جهانی کار انجام گیرد.

3- توسعه حرفه‌ای در چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی باید زمینه تحرک‌پذیری افقی و عمودی در گروه‌های بزرگ شغلی تا سطوح بالا را فراهم آورد و سنجش یادگیری مادام‌العمر را امکان‌پذیر نماید.

4- تدوین و تصویب استانداردهای آموزش، ارزشیابی و شایستگی حرفه باید بر اساس چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی انجام می‌شود.

5- مدارک و گواهینامه در نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی باید مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی اعطاء شود.

بهارستان‌نشینان همچنین با تصویب ماده 8 این طرح سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی را به هشت سطح تقسیم کردند که عبارت است از:

سطح 1- سطح کارگر ساده

سطح 2- سطح کارگر ماهر

سطح 3- سطح کمک کاردان حرفه‌ای از قبیل کمک تکنسین

سطح 4- سطح کاردان حرفه‌ای از قبیل تکنسین

سطح 5- سطح کاردان ارشد حرفه‌ای از قبیل کمک مهندس

سطح 6- سطح کارشناس حرفه‌ای از قبیل مهندس حرفه‌ای

سطح 7- سطح کارشناس ارشد حرفه‌ای از قبیل مهندس ارشد حرفه‌ای

سطح 8- سطح دکترای حرفه‌ای

انتهای پیام/

تسنیم