به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان و در جریان بررسی جزئیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی، مواد دیگری این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
طبق مصوبه مجلس در ماده 7 این طرح، دولت را موظف کردند با توجه به موارد ذیل چارچوب صلاحیت حرفهای ملی را تهیه نماید و به تصویب هیئت وزیران برساند:
1- طراحی چهارچوب صلاحیت حرفهای باید مبتنی بر شایستگیهای حرفهای شامل شایستگیهای فنی، غیرفنی از قبیل اخلاق حرفهای و شایستگیهای عمومی باشد. شایستگیهای حرفهای باید بر اساس مجموعهای منسجم از دانش، مهارت و نگرش مبتنی بر کارهای درون یک حرفه تدوین شود. این طراحی باید تا بالاترین سطوح با توجه به نوع مشاغل و حرف و بر اساس نظام طبقهبندی مشاغل و حرف کشور انجام شود.
2- کدگذاری حرف و مشاغل باید بر اساس آخرین نظام بینالمللی طبقهبندی مشاغل و حرف مصوب 2008 سازمان جهانی کار انجام گیرد.
3- توسعه حرفهای در چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی باید زمینه تحرکپذیری افقی و عمودی در گروههای بزرگ شغلی تا سطوح بالا را فراهم آورد و سنجش یادگیری مادامالعمر را امکانپذیر نماید.
4- تدوین و تصویب استانداردهای آموزش، ارزشیابی و شایستگی حرفه باید بر اساس چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی انجام میشود.
5- مدارک و گواهینامه در نظام آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی باید مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی اعطاء شود.
بهارستاننشینان همچنین با تصویب ماده 8 این طرح سطوح صلاحیت حرفهای ملی را به هشت سطح تقسیم کردند که عبارت است از:
سطح 1- سطح کارگر ساده
سطح 2- سطح کارگر ماهر
سطح 3- سطح کمک کاردان حرفهای از قبیل کمک تکنسین
سطح 4- سطح کاردان حرفهای از قبیل تکنسین
سطح 5- سطح کاردان ارشد حرفهای از قبیل کمک مهندس
سطح 6- سطح کارشناس حرفهای از قبیل مهندس حرفهای
سطح 7- سطح کارشناس ارشد حرفهای از قبیل مهندس ارشد حرفهای
سطح 8- سطح دکترای حرفهای
انتهای پیام/
تسنیم
Tuesday, 26 November , 2024