موج انزجار از اسراییل در بسیاری از کشور ها به خصوص کشورهای حامی این کشور به راه افتاده است. حالا مردم کشورهای حامی اسرائیل تصمیم گرفتند اعتراضشان به جنایت های این رژیم کودک کش را علاوه بر تظاهرات و تجمعات خیابانی عملی تر نشان دهند. بایکوت و تحریم محصولات اسرائیلی قدم بعدی مردم معترض در جهان است.

«آیا تا به حال از خود پرسیده اید سود حاصل از فروش محصولی که استفاده می کنید، در چه راهی مصرف می‌شود؟» این سوالی است که اپلیکیشنی به نام بایکوت (boycott) از مردم جهان پرسید. سال گذشته فردی به نام « ایوان پاردو» نرم افزاری به نام بایکوت را طراحی کرد. این نرم افزار این امکان را به کاربران می دهد تا با قرار دادن بارکد محصول جلوی دوربین تلفن همراهشان، نام کارخانه و شرکت های مرتبط با آن را بفهمند و اگر سیاست های آن کارخانه و مدیرانش مغایر با اعتقاداتشان بود از خرید آن محصول اجتناب کنند.

 

محبوب‌ترین در خاورمیانه

در این نرم افزار می توان گروه هایی به منظور خاص و یا تحریم یک کالای خاص ایجاد کرد. اوایل ورود این نرم افزار، کاربران آن تصمیم گرفتند با ساختن کمپینی، صنایع برادران کخ ( چارلز و دیوید) را تحریم کنند و از ریختن پولهایشان در جیب این دو برادر ثروتمند جلوگیری کنند. دیگر مبارزات مردمی که از طریق این نرم افزار انجام شد راه اندازی گروه دیگری برای تحریم 36 شرکت بود. دلیل این مخالفت کمک مالی این 36 شرکت به مخالفان نزدن برچسب روی محصولاتی است که تغییر ژنتیکی پیدا کرده اند. در حال حاضر بیش از یک سال از ساخت این اپلیکیشن می گذرد و کمپین‌های زیادی برای تحریم انواع کالاها تشکیل شده است. از جمله کمپین‌هایی که مخالف اسرائیل و حامی فلسطین است. نرم افزار بایکوت به کاربران آن ها کمک می کند تا از این طریق، محصولاتی که به اسرائیل کمک می کنند را شناسایی و از خرید آن اجتناب کنند.

2510033_641

ایوان پاردو سازنده اپلیکیشن بایکوت که تاکنون سهم زیادی در تحریم های جهانی علیه اسرائیل داشته است

ایوان پاردو سازنده این اپلیکیشن حدود دوماه پیش در گفت‌وگو با فوربس گفت: «سه هفته پیش متوجه یک ترافیک سنگین در سیستم شدم. بعد متوجه شدم اپلیکیشین بایکوت جزء 10 برنامه اول در بریتانیا و هلند و برنامه اول در بعضی از کشورهای خاورمیانه شده است.»

انکار ارتباط با اسرائیل برای سود بیشتر

بعد از شروع جنگ سوم غزه، عضویت کاربران این اپلیکیشن در گروه های ضد اسرائیلی شدت گرفت. کاربران بیشتر به گروههایی با نام «زنده باد فلسطین، بایکوت اسرائیل (Long live Palestine boycott Israel)» و «اجتناب از تولیدات شهرک نشینان اسرائیل (Avoid Israel settlement products)» پیوستند. در این کمپین ها به 49 شرکت تولیدی صهیونیستی اشاره شده و از کاربران خواسته اند که برای مبارزه با رژیم صهیونیستی از خرید محصولات این شرکت ها خودداری کنند.

2510055_142

این تصویر یکی از نمادهای نرم افزار بایکوت است

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم روز دوشنبه درباره این اپلیکیشن نوشت: «فضای اینترنت و رسانه های اجتماعی از اخباری پر شده است که در آنها شرکت ها عجولانه ارتباطشان را با اسرائیل انکار می کنند. جنگ غزه زندگی جدیدی به مبارزات و تحریم های جهانی علیه اسرائیل بخشید.» هاآرتص در ادامه از تحریم شرکت های کوکاکو و مک دونالد در ترکیه و مالزی خبرداده و گفته: «مردم به گمان حمایت این شرکت ها از اسرائیل آنها را تحریم کرده اند.» یک روزنامه هندی نیز نوشت که در بمبئی بیش از 1000 هتل نوشابه کوکاکولا و پپسی را تحریم کرده اند. گفته می شود بعضی محصولات اسرائیلی با کاهش فروش مواجه شده اند به طوری که دو فروشگاه زنجیره ای در انگلستان عرضه محصولات شرکت اسرائیلی «sodastream» را متوقف کرده‎اند.

2510035_850

این تصویر QR code اپلیکشن بایکوت است. اگر شما هم خواهان نصب این برنامه در تلفن همراهتان هستید، وارد برنامه بارکد خوان تلفن همراهتان شوید و لنز دوربین را مقابل این تصویر قرار دهید. بعد از شناسایی برنامه را دانلود و نصب کنید.
منبع: خبرگزاري مهر