بسیاری از شهروندان از افزایش قیمت میوه در بازار ابراز گلایه می‌کنند و از اینکه بازار میوه همچنان عنان گسیخته است و قیمتها به دلخواه تعیین می‌شود، ناراضی هستند.

آنان در تماس با قدس خواستار رسیدگی مسؤولان به این موضوع شدند و اعلام کردند، با اینکه فصل تابستان عرضه میوه زیاد است، اما این محصولات با قیمتهای بالا به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
خسروی، یکی از شهروندان می‌گوید: اواسط فصل تابستان زمان اوج عرضه میوه است، اما این محصولات همچنان گران هستند.

زمستان قیمت در تابستان
وی می‌افزاید: چرا باید قیمت میوه های تابستانی این قدر بالا باشد که برخی از خانواده ها توان خرید نداشته باشند و در مقابل خواست فرزندانشان شرمنده شوند.
وی اظهار می‌دارد: مسؤولان باید پاسخگو باشند و از اینکه میوه با قیمتهای گران عرضه می‌شود، واکنش مناسبی از خود نشان دهند.یزدانی، یکی دیگر از شهروندان به گرانی میوه ها پس از ماه رمضان اشاره می‌کند و می‌گوید: در ماه رمضان قیمت میوه ها بالا بود، اما انتظار می‌رفت پس از عرضه بیشتر محصولات به بازار قیمتها کاهش یابد، اما این طور نشد.
وی می‌افزاید: طی چند روز اخیر اغلب میوه ها 500 تا 2000 تومان افزایش داشته، به عنوان مثال هلوی3500 تومانی کیلویی 5000 هزار تومان به فروش می‌رسد.

چه کسانی قربانی دلالان هستند
حسینیان، شهروند دیگری نیز می‌گوید: اختلاف قیمت میوه در میادین و فروشگاه‌های عرضه میوه خیلی زیاد است که این میزان گاهی 2 تا 3 برابر است.
وی اظهار می‌دارد: دلالان، میوه را از تولیدکنندگان ارزان می‌خرند و با سودهای کلان به مردم می‌فروشند.
وی می‌افزاید: از فروشندگان میوه وقتی دلیل افزایش چند برابری قیمت میوه را جویا می‌شویم، افزایش هزینه ها را بهانه می‌کنند و می‌گویند، چون هزینه ها بخصوص هزینه حمل و نقل بار افزایش یافته، باید این گونه جبران کنیم.این شهروند اظهار می‌دارد: در بازار میوه موضوع انصاف رنگ باخته و در سایه نبود نظارت متولیان بازار هر فروشنده ای به دلخواه خود تعیین قیمت می‌کند و سودهای کلانی را به جیب می‌زند.

بهانه ها سبد سبد
مختاری یکی از فروشندگان میوه در سطح شهر می‌گوید: پس از ماه رمضان میوه قدری گران‌تر شده و در میادین میوه، قیمتها افزایش یافته است.
وی دلیل این گرانی را شروع جشنها و مراسم عنوان می‌کند و می‌افزاید: تقاضا برای خرید میوه افزایش یافته و به نظر من همین افزایش تقاضا به افزایش قیمتها نیز دامن زده است.
وی به افزایش هزینه های جاری اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: فروشندگان برای پوشش هزینه های خود مجبورند، درصد بیشتری را روی قیمتها بکشند و چاره ای نیست.جعفری یکی دیگر از فروشندگان میوه می‌گوید: وقتی که غرفه داران افزایش قیمت را روی میوه ها اعمال می‌کنند ما نیز ناچاریم که همان مقدار را اعمال کنیم.
محبی یکی از غرفه داران میادین میوه در این باره اظهار می‌دارد: هزینه های تولید محصولات افزایش یافته و تولیدکنندگان محصولاتشان را گران‌تر از قبل به فروش می‌رسانند و از سوی دیگر دلالانی که با غرفه داران همکاری می‌کنند، درصد دستمزدشان بالا رفته و پول بیشتری را از غرفه داران طلب می‌کنند.
وی افزایش قیمت میوه در میادین را تأیید می‌کند و می‌گوید: میوه جزو محصولاتی است که ضایعات فراوان دارد و تولیدکنندگان و فروشندگان با افزایش درصد سودشان تلاش می‌کنند که هزینه ضایعات میوه را جبران کنند و این موضوع سبب افزایش قیمت میوه در بازار شده است.

نظارت بهتر است یا تماشا
در همین حال رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان در گفت‌وگو با فارس با تشریح دلایل افزایش قیمت میوه پس از ورود به میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار می‌گوید: غرفه‌های میادین میوه برای میوه تولید داخل 10 درصد، اما برای میوه‌‌های وارداتی 3 درصد حق‌العمل می‌گیرند، عدم نظارتها بر دلالان و نحوه فروش در میادین میوه 28 درصد هزینه را برای مغازه‌داران بیشتر می‌کند و به همین دلیل آنها به جای 35 درصد، 63 درصد روی قیمتها می‌کشند.
حسین مهاجران در خصوص اینکه محصول کشاورز به چندین برابر قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اظهار می‌دارد: برای مقابله با این مسأله باید کارگروهی تشکیل شود تا مشکلات و مسائل آن بررسی و راه‌حلی ارایه شود.
وی می‌افزاید: وزارت صنعت، بازرسان، تعزیرات و اتاق اصناف کسانی هستند که می‌توانند بالا بودن قیمت میوه از تولید‌ تا رسیدن به دست مصرف‌کننده را پیگیری کنند.وی با اشاره به مسایل و مشکلات میادین میوه و تره‌بار می‌گوید: غرفه‌داران باید ملزم به خالص‌فروشی شوند، اما آنها میوه‌ها را با وزن جعبه محاسبه می‌کنند و به همین دلیل مغازه‌دار مجبور است، دو کیلوگرم وزن جعبه را نیز با قیمت میوه محاسبه کند.

آیا واقعاً کارگران تقصیر کارند
وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر کارگرانی که برای غرفه‌داران کار می‌کنند، روزانه مبالغ زیادی از فروشندگان می‌گیرند.وی می‌افزاید: کارگرانی که در حجره‌ها کار می‌کنند باید بیمه شوند، اما آنها را بیمه نمی‌کنند، بنابراین این کارگران هزینه‌های خود و هزینه‌های حجره‌ها را از تولید‌کنندگان و فروشندگان میوه می‌گیرند.وی تصریح می‌کند: کار این کارگران حمل و نقل بار میوه و گذاشتن روی باسکول است که هزینه زیادی را از فروشندگان می‌گیرند و حتی غرفه‌داران هزینه حجره‌ها را نیز از آنها دریافت می‌کنند.

قصه شیرین حق العمل کاری
وی می‌افزاید: از سوی دیگر حجره‌داران هم با دریافت 10 درصد حق‌العمل کاری هزینه زیادی را به دوش تولید‌کنندگان می‌گذارند.مهاجران تصریح می‌کند: زمانی که قیمت میوه کیلویی 500 تومان بود، حق‌العمل حجره‌داران 10 درصد محاسبه می‌شد و اکنون نیز که قیمت میوه به 10 هزار تومان رسیده حق‌العمل 10 درصدی حساب می‌کنند.وی در خصوص اینکه مغازه‌داران هم در بالا بردن قیمت سهیم هستند، اظهار می‌دارد: اگرچه بر اساس قانون فروشندگان مجازند 35 درصد اضافه‌ بفروشند، اما به دلیل 28 درصد ضایعات که به دلیل عدم نظارت بر میادین و واسطه‌ها به آنها تحمیل می‌شود، فروشندگان تا 63 درصد بیشتر از خرید میدان مرکزی می‌فروشند.وی یادآور می‌شود: اگر در مغازه‌ها بیش از 63 درصد بر اساس فاکتور خرید فروخته شود، تخلف محسوب می‌شود.