نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: بانظم دهی به کمک‌های مردمی و خیران، فعالیت‌های خیریه‌ها بیشتر شود و شهرستان از این وضعیت کنونی یک‌قدم به جلوتر می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، جلسه هم‌اندیشی مؤسسات خیریه و مراکز نیکوکاری شهرستان مبارکه پیش از ظهر امروز برگزار شد.
پروین صالحی مبارکه در این نشست با توضیح اینکه امیدوار هستیم که بتوانیم باهمکاری و همدلی فعالیت‌هایی را انجام دهیم تا بخشی از مشکلات مردم را رفع کنیم، اظهار داشت: یکی از مسائلی که از گذشته دغدغه فکری من شده بود، نحو کمک‌رسانی و رسیدگی به محرومان است؛ خوشبختانه مراکزی متعددی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در شهرستان داریم و از فعالیت آن‌ها تشکر می‌کنم که این جنبه مثبت فعالیت و حضور متعدد خیریه‌ها و نهاد کمک‌رسان در شهرستان است.
وی افزود: جنبه دغدغه مند، حضور متعدد خیریه‌ها، پراکندگی فعالیت‌ها و عدم تمرکز در کار است که باعث می‌شود نتیجه لازم از کارهای انجام شده را نگیریم؛ اکنون خیریه‌های در سطح شهرستان داریم که همه کار را باهم انجام می‌دهند؛ به خانواده بی‌بضاعت، به بیماران درمانده، دانشجویان و دانش‌آموزان نیازمند، در تهیه جهیزیه، اقلام معیشتی و پیدا کردن اشتغال کمک می‌کنند.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این فعالیت‌ها باهم انجام می‌شود اما زمانی که می‌خواهند بازدهی کمک‌ها را بسنجند می‌بینیم که همه کار شده است اما بازدهی لازم در سطح شهرستان نمی‌بینیم؛ این مسئله خیلی فکرم را مشغول کرده است که یک خانواده در مقطعی از زندگی ممکن است که نیاز داشته باشد و نباید نحو کمک‌رسانی ما در اجتماع و شهرستان به‌گونه‌ای باشد که دائم محروم باقی بماند.
وی با بیان اینکه کمیته امداد و یا خیریه‌ها یک بسته حمایتی نسبتاً کوچکی را بین خانواده‌ها نیازمند توزیع می‌کنند که این خانواده‌های جوانان سالم رشد کردند و فصل اشتغال و فعالیت آن‌ها است اما به اندک‌ها عادت کنند که در اسلام چنین روشی برای کمک کردن نداریم، تصریح کرد: زمانی که در سیره ائمه اطهار (ع) می‌بینیم متوجه می‌شویم که برای کمک به اقشار محرومان به پیران ازکارافتاده و نابینا و مشکل اساسی در زندگی دارند، کمک مالی می‌کنند اما افراد سالم و جوان زمانی که نزد معصومین اطهار می‌روند به یکی از آن‌ها گوسفند، به یکی داس و … اهدا کردند که با این روش برای آن‌ها ایجاد اشتغال کنند.
نباید تا ابد نباید ماهی دست افراد دهیم
صالحی مبارکه خاطرنشان کرد: متأسفانه نتوانستیم این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم و نباید تا ابد نباید ماهی دست افراد دهیم و باید توربافی و ماهیگیری را به آن‌ها آموزش دهیم و این مسئله مهم است.
وی با توضیح اینکه برای اجرای این طرح در شهرستان که تحقیق می‌کردم، دیدم که چنین طرحی در تبریز اجرا شده است و اکنون تبریز به شهر بدون محروم معروف شده است، بیان کرد: افراد در سلامتی مشکل ندارد، مهارت‌ها به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا ایجاد اشتغال و درآمد بتوانند زندگی خود را ادامه دهند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی کمک‌های حمایت به نتیجه می‌رسد که پس از یک مدت تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد و یا موسسه‌ای خیریه‌ای که افرادی را تحت پوشش دارد، کم شده باشد؛ اینکه در کشور نشستیم و نهادهای کمک‌رسان خصوصی و دولتی تشکیل می‌شود و می‌بینیم که روزبه‌روز به تعداد این افراد اضافه می‌شود، جایی از سیاست‌گذاری را دچار اشتباه شدیم.
نحو کمک‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از نیازمندی خانواده‌ها کاسته شود
وی ادامه داد: هر فعالیت حمایتی که می‌شود باید در سامانه و سیستمی ثبت شود که برخی از خانواده چند بار مشمول لطف نشوند و برخی از خانواده هم هیچ کمکی به آن‌ها نشود و نحو کمک‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از نیازمندی خانواده‌ها کاسته شود؛ امروز به‌گونه‌ای کمک می‌کنیم که نیاز امروز خانواده‌های نیازمند را برطرف می‌کنیم اما فردا دومرتبه این خانواده نیازمند است.
صالحی مبارکه با توضیح اینکه با این جلسه نمی‌توان کلیه مشکلات را رفع کرد اما در مرحله اول باید یک طرحی را دنبال کنیم تا خیریه‌ها به سمت تخصصی شدن بروند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان وضعیت عمومی نباید اینگونه باشد؛ راهکارهایی که با کمیته امداد، بهزیستی، مؤسسات خیریه مطرح‌شده به این جمع‌بندی رسیدیم که مؤسسات و خیریه‌ها از این وضع کنونی همه کار عمومی می‌کنند، خارج شوند و حوزه‌های تخصصی را دنبال کنند.
وی تأکید کرد: خوشبختانه مردم خیر شهرستان مبارکه زیاد هستند و همچنین مؤسسات خیریه‌ای متعددی در شهرستان داریم که باید در زمینه‌های در حوزه‌های کمک به بیماران نیازمند، کمک به تحصیل دانش‌آموز و دانشجو بی‌بضاعت، ایجاد اشتغال، تهیه جهیزیه و … به‌صورت تخصصی فعالیت کنند و پس از یک مدت مشخص فعالیت‌های خود را گزارش دهند تا ببینیم که در حیطه کاری مشخص شده چقدر توانستند مؤثر باشند و یک نظارتی بر روی فعالیت‌ها باشد.
با آموزش و ایجاد بازار کار نیازمندان از حمایت‌های خیریه‌ها بی‌نیاز می‌شوند
نماینده مبارکه با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع امروز کشور اشتغال است، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال چند خیریه در زمینه آموزش و بازار کار اشتغال خانگی کار کنند و در این زمینه متمرکز شوند و به‌جای حمایت‌های مقطعی زودگذر، با آموزش و ایجاد بازار کار آن‌ها را از حمایت‌های خیریه‌ها بی‌نیاز کنیم.
وی اضافه کرد: نهادهای کمک‌رسان از این طرح تخصصی شدن حمایت و اعلام کردند که اگر این حرکت در شهرستان ایجاد شود حمایت مالی می‌کنیم که این مهارت‌ها آموزش داده شود و افرادی کم‌کم مشغول به کار می‌شوند و در خانه درآمدی را کسب کند و بهتر از کمک‌های مقطعی است که هیچ تغییری را ایجاد نمی‌کند.
صالحی مبارکه با توضیح اینکه می‌خواهیم بانظم دهی به کمک‌های مردمی و خیران، فعالیت‌های خیریه‌ها بیشتر شود و شهرستان از این وضعیت کنونی یک‌قدم به جلوتر برود، گفت: کمک مالی بلاعوض را به افراد خاص، پیران ازکارافتاده واقعاً محدودیت‌هایی دارند و توانایی کار دارند.
وی با اشاره به اشتغال برخی توان‌خواهان در اصفهان اظهار داشت: شهرداری اصفهان ساختمانی را در یک پارکی در اختیار معلولان و توان‌خواهان تحت حمایت بهزیستی گذاشته است حتی افراد توان‌خواهی که از ناحیه پا نقص داشتند، فعالیت‌های هنری انجام می‌دادند و در این ساختمان نمایشگاه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته بودند که این کار تقویت خاص روحی برای افراد توان‌خواه است و کاری بسیار خوبی که پولی را مصرف می‌کنند از دست رنج خود و کرامت انسانی این عزیزان را تقویت می‌کند.
نماینده مبارکه در مجلس تصریح کرد: باید نوع نگاه و حمایت‌هایی که برای اقشار کم‌درآمد و محروم انجام می‌شود، تغییر کند تا ضمن حفظ کرامت این افراد و خانواده‌ها، پس از چند سال به کاهش تعداد خانواده‌های نیازمند برسیم؛ شیوع کرونا به‌شدت کشور و جهان را تحت تأثیر گذاشت و آدمی‌های زیادی را از بین ما برد، اما تجربه‌های جدیدی را برای ما ایجاد کرد، زمانی که تهیه پک‌های کمک‌رسانی به خانواده‌های محرمان شد، با مسئولان جلسه گرفتیم که کار باید متمرکز انجام شود.
نحو توزیع کمک‌های مؤمنانه شهرستان را یک‌قدم جلو برد
وی با بیان اینکه دستگاهی مسئول شود و دستگاه‌های دیگر در زمینه‌های مختلف به آن‌ها کمک کنند تا از کار تکراری در برخی از مناطق و عدم کمک‌رسانی در برخی دیگر بتوانیم جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت سپاه و بسیج، این نهاد متولی فعالیها شود، به هر خانواده‌ای کمک شد در سامانه ثبت کرد که این کار یک‌قدم شهرستان را جلو برد و برای اولین بار یک کار متمرکزی در شهرستان شکل گرفت و کمک‌های تکراری حذف شد و دامنه و گسترش کمک‌ها افزایش پیدا کرد.

صالحی مبارکه با تأکید بر اینکه این کار تجربه‌خوبی در شهرستان بود که باید ادامه پیدا کند، افزود: یک کمیته‌ای با مسئولیت معاون فرماندار و یا مسئول امور اجتماعی شهرستان، روسای کمیته امداد، بهزیستی و هلال‌احمر تشکیل شود و خیریه‌ها و مراکز نیکوکاری حوزه فعالیت‌های تخصصی خود را اعلام کنند که با مشخص شده حوزه‌های کار توسط خیریه‌ها، تقسیم‌بندی انجام شود و زمینه‌های فعالیت از طرف فرمانداری ابلاغ شود.
وی در پایان گفت: می‌توانیم با مؤسسات و خیریه‌هایی کنونی حاضر در شهرستان و یک برنامه‌ریزی خوب، در فاصله زمانی کوتاهی یک ساماندهی مناسبی داشته باشیم.
با ایجاد یک بسته کامل خیریه‌ای در شهرستان شاهد رفع مشکلاتی زیادی در جامعه هستیم
معاون فرماندار شهرستان مبارکه هم در این نشست با توضیح اینکه این ساماندهی اگر در شهرستان مبارکه انجام شود می‌تواند پایلوتی مناسبی برای اجرا در استان و حتی کشور شود، بیان کرد: خدا به خیران و مردمی که به فکر هم نوع خود هستند و کمک می‌کنند، لطف کرده است؛ موازی کاری در فعالیت‌های حمایتی متعدد انجام می‌شود و این بحث خوب نیست که یک خانواده چند بسته معیشتی دریافت کند و یک خانواده هیچ بسته‌ای دریافت نکند.
مجید ترابی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه درست عمل نکنیم شاید خانواده‌ای نیازمند است که با عدم کمک به آن‌ها زندگی یک خانواده به بیراه کشیده می‌شود که گردن ما مسئولان است و باید پاسخگو باشیم؛ شاید خانواده‌های فقر فرهنگی دارند، باید خیریه‌ها به سمت علمی و تخصصی شدن بروند.
وی با بیان اینکه امروز با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی نیازمند خیریه‌های مشاوره خانواده هستیم، گفت: خانواده‌ها بر اثر فشاری که متحمل می‌شود نیازمند مشاوره هستند که اگر به آن‌ها کمک نشود به طلاق کشیده می‌شود و مشکلات و تبعات و آسیب‌های بعدی در جامعه ایجاد می‌شود.
معاون فرماندار مبارکه افزود: تمام خیریه‌ها بیشتر از 300 هزار تومان به خانواده‌های تحت پوشش نمی‌دهند و این پول زندگی افراد را تأمین نمی‌کند، اما با مشاوره و اشتغال خوب می‌تواند زندگی خانواده‌ها را تداوم ببخشد؛ ثمن‌ها و خیریه‌ها نباید رسالت خود را از دست دهند و به حاشیه‌ها ورود کنند.
وی با توضیح اینکه خانواده‌های نیازمند باید به‌صورت صحیح و مناسب شناسایی و ثبت شوند، اضافه کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی، نیازمندی‌ها تغییر پیداکرده است که باید بر اساس ابتدا باید دیدگاه ما هم‌تغییر پیدا کند و کمک‌ها انجام شود؛ فرصتی به خیریه‌ها داده می‌شود که زمینه فعالیت خود را مشخص کنند.
ترابی تصریح کرد: اگر یک بسته کامل خیریه‌ای در شهرستان ایجاد شود، مشکلاتی زیادی در جامعه رفع می‌شود و خیران و مردم هم برای کمک جهت پیدا می‌کنند؛ در بحث‌های کمک‌های مؤمنانه کرونا سپاه در این زمینه خوب و زیبا عمل و مناطقی را در نظر گرفتند و افرادی را شناسایی کردند و کار که تخصصی و زیبا بود مردم هم به‌خوبی از این طرح استقبال کردند.
مبارکه پتانسیل خوبی برای جذب خیر دارد اما مشکلی عدم توزیع عادلانه وجود دارد
رئیس اداره بهزیستی شهرستان مبارکه هم در این نشست گفت: این جلسه و تخصصی شدن خیریه‌ها نیاز امروز شهرستان است، هفته گذشته شعبه دوم خیریه امام حسن مجتبی (ع) دیزیچه که در زمینه کمک به درمان و تحصیل فعالیت می‌کند را در مبارکه افتتاح کردیم که ایجاد شعبه دوم به دلیل تخصصی بودن، این خیریه است.
نسیم نفر با بیان اینکه شهرستان مبارکه پتانسیل خوبی برای جذب خیر دارد اما مشکلی ما عدم توزیع عادلانه کمک‌های خیریه‌ها است، تصریح کرد: این عدم ساماندهی مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می‌کند؛ مبلغ مشارکتی در شهرستان مبارکه به دلیل وجود صنایع مختلف بالا است اما موازی کاری زیادی است که باید برخی از مسائل بین دستگاهی و خیریه‌ها رفع شود.
وی در پایان تأکید کرد: مسکن، هزینه درمان اعتیاد، بیماران حاد از جمله مشکلات موجود شهرستان است که با داشتن خیریه تخصصی داشته باشیم و مشکلات زیادی رفع می‌شود.
دو هزار و 500 خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شهرستان مبارکه
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مبارکه هم در این نشست گفت: افراد زیادی در شهرستان دغدغه کمک به فقرا و نیازمندان را دارند اما هرکسی مسیر خود را می‌رود و شاید به نتیجه مطلوبی نرسیم؛ نمونه تخصصی شدن فعالیت خیریه‌ها را می‌توان در کمک‌های مؤمنانه مشاهده کرد.
سعید ابراهیمی با بیان اینکه توزیع کمک‌های مؤمنانه با توجه به ظرفیت پایگاه‌های بسیج در شهرستان، به‌صورت منظم و خوب در بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا انجام شد، افزود: تقاضا داریم که خیریه‌ها از تخصصی شدن استقبال کنند؛ به‌عنوان مثال خیریه حضرت ابوالفضل اصفهان که در زمینه بیماری‌های کلیوی و قلبی با استعلامی که از کمیته امداد انجام می‌دهد، کمک می‌کند و حتی نه‌تنها در سطح استان اصفهان بلکه در سطح کشور هم به برخی از بیماران نیازمند کمک می‌کند.
وی اظهار داشت: دو هزار و 500 خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شهرستان مبارکه است که افرادی فاقد درآمد و نیازمند حمایت هستند خدمات دریافت می‌کنند؛ فرزند یتیمی نداریم که درآمد نداشته باشد و زن بی‌سرپرستی نداریم که مستمری‌بگیر و حقوق‌بگیر نباشد، تحت پوشش ما نباشند.
رئیس کمیته امداد مبارکه تأکید کرد: شهرستان مبارکه این توانایی و ظرفیت را دارد که چنین خیریه‌های تخصصی را ایجاد کند؛ پیشنهادات و چگونگی فعالیت در کمیته مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ت‌