مشکلات عدیده‌ای در بخش کشاورزی وجود دارد، که علاج این مشکلات رونق شرکت های دانش بنیان و کشاورزی مبتنی بر علم است. کشور بزرگ ایران با داشتن اقلیم های متنوع، و تنوع آب و هوایی و وجود منابع فراوان خدادادی و به ویژه نیروی انسانی جوان از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است که به نظر می‌رسد تاکنون از این ظرفیت‌های عظیم به خوبی استفاده نشده است.

به گزارش مبارکه نا؛حسین علی اسدی*/ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود سال جدید را به نام سال «تولید دانش بنیان اشتغال آفرین» نامگذاری کردند و بسان سالهای قبل بر امر اشتغال و تولید تاکید ویژه فرمودند.

یکی از محورهای مهم در سخنرانی مقام معظم رهبری در سال جدید نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور و به ویژه در بخش کشاورزی بود

بخش کشاورزی به عنوان محور استقلال و عامل تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود. زیر مجموعه های مختلف بخش کشاورزی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در کشور قرار دارند، اما متاسفانه در عین حال مشکلات عدیده‌ای نیز در همین بخش ها وجود دارد، که راه حل برطرف کردن این مشکلات رونق شرکت های دانش بنیان و کشاورزی مبتنی بر علم است. کشور بزرگ ایران با داشتن اقلیم های متنوع، و تنوع آب و هوایی و وجود منابع فراوان خدادادی و به ویژه نیروی انسانی جوان از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است که به نظر می‌رسد تاکنون از این ظرفیت‌های عظیم به خوبی استفاده نشده است.

یکی از زیر بخش‌های مهم حوزه کشاورزی بخش گیاهان دارویی است که خوشبختانه در ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی رویشگاه وسیعی از گیاهان دارویی است. وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا و حضور حدود ۸ هزار گونه گیاهی که بیش از ۲۳۰۰ گونه آن دارای خاصیت دارویی می باشند، تنها بخشی از این پتانسیل عظیم خدادادی است که متاسفانه با وجود این منابع عظیم و ارزشمند، کشور در زمینه گیاهان دارویی جایگاه شایسته خود را در صادرات و حضور در بازارهای جهانی پیدا نکرده است این در حالی است که در سال‌های اخیر توجه و توصیه به استفاده از گیاهان دارویی و داروهای با منشاء گیاهی به شدت افزایش یافته است.

صادرات گیاهان دارویی نیز همانند دیگر منابع خدادادی کشور، دچار معضل خام‌فروشی است و به همین دلیل تاکنون نتوانسته جایگاه مناسب خود را در بازارهای جهانی پیدا کند.

کشاورزی مبتنی بر علم و حضور افراد علمی و شرکت های دانش بنیان قطعاً نوید دهنده موفقیت روز افزون در این بخش از کشاورزی می باشد. اندیشکده گیاهان دارویی با نگاه حل المسائل ای به موضوعات مربوط به این رشته از چند سال قبل در مجموعه بسیج اساتید راه اندازی شده و خوشبختانه کارهای خوب و ارزشمندی نیز انجام شده است.

امبدوار هستیم در سال جدید با استفاده از پتانسیل علمی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و حرکت جهادی در زمینه شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی، حرکت های خوبی انجام شود که ثمره آن رونق تولید و اشتغال پایدار در کشور باشد.

*رئیس اندیشکده گیاهان دارویی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان